ورزشی
تسنیم
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۰۸:۳۰:۵۰
ليگ قهرمانان اروپا/ آغاز جنگ بزرگان
ليگ قهرمانان اروپا/ آغاز جنگ بزرگان
فصل جديد رقابت‌هاي ليگ قهرمانان اروپا از امشب آغاز مي‌شود و برترين‌هاي قاره سبز تلاش خود را براي رسيدن به باپرستيژترين جام فوتبال در رده باشگاهي آغاز مي‌‌کنند.
تسنیم

فصل 22-2021 ليگ قهرمانان اروپا که شصت‌و‌هفتمين دوره از اين رقابت‌ها با احتساب ادوار برگزاري جام باشگاه‌هاي اروپا محسوب مي‌شود، از امشب (سه‌شنبه) آغاز مي‌شود و 32 تيم از 14 کشور قاره سبز جدال خود را در مرحله گروهي آغاز خواهند کرد تا جواز صعود به مرحله يک هشتم نهايي را کسب کنند.
مطابق فصول گذشته از هر يک از چهار ليگ برتر فوتبال اروپا يعني ليگ برتر انگليس، لاليگا، سري A و بوندس‌ليگا چهار تيم دارنده سهميه ثابت حضور دارند و البته در اين ميان لاليگا با توجه به قهرماني ويارئال در ليگ اروپا و عدم حضور اين تيم در ميان چهار تيم برتر ليگ فصل گذشته، داراي پنج نماينده است. ترکيه، بلژيک، سوئد، روسيه، مولداوي، فرانسه، پرتغال، هلند، سوئيس و اوکراين ساير کشورهايي هستند که در اين دوره از رقابت‌ها نماينده دارند. توزيع تيم‌ها در گروه‌هاي هشت‌گانه اين دوره از رقابت‌ها سناريو‌هاي جذابي را براي رقابت‌ بزرگان قاره سبز در اولين مرحله ليگ قهرمانان ايجاد کرده، که مصاف بايرن مونيخ - بارسلونا در گروه E، نبرد منچسترسيتي و پاري‌سن‌ژرمن در گروه A، تقابل اينتر و رئال مادريد در گروه D و بالاخره جدال چلسي مدافع عنوان قهرماني با يوونتوس در گروه H جزو آنهاست.
در شب نخست از مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا، امشب (سه‌شنبه) هشت بازي در گروه‌هاي E تا H برگزار مي‌شود که بدون شک گل سرسبد آنها مصاف بارسلونا و بايرن مونيخ در نوکمپ است. در ادامه نگاهي کلي به وضعيت هر يک از اين چهار گروه خواهيم داشت:
گروه E
در اين گروه سه تا از قهرمانان سابق ليگ قهرمانان و يک تيم که سابقه حضور در مرحله نيمه نهايي را داشته است، حضور دارند. با اين حال کمتر کسي است که بايرن مونيخ سرگروه را شانس اول صعود از اين گروه نداند، تيمي که دو سال پيش در مرحله يک چهارم نهايي به مصاف بارسلونا رفت و در تک بازي آن فصل اين بايرن بود که با بي‌رحمي تمام نماينده اسپانيا را با نتيجه 8 بر 2 در هم کوبيد و در ادامه تا کسب مقام قهرماني پيش رفت. امسال هم در شرايطي که دهمين قهرماني متوالي باواريايي‌ها در بوندس‌ليگا خيلي دور از ذهن نيست، انتظار مي‌رود که قدرت واقعي تيم شهر مونيخ بر اساس نتايجش در ليگ قهرمانان اروپا مورد قضاوت قرار بگيرد، جايي که سرمربي جديد تيم يوليان ناگلسمان در اولين فصل حضورش در آليانتس آره‌نا بايد ثابت کند تمام ناکامي‌هايش در اين تورنمنت با تيم‌هاي قبلي صرفاً به خاطر نداشتن مهره‌هايي در تراز ستاره‌هاي تيم باواريايي‌ است.
بارسلونا هم مانند بايرن مونيخ با يک تغيير بزرگ کارش را در ليگ قهرمانان آغاز مي‌کند. براي اولين بار از سال 2003، بارسلونا بدون ليونل مسي وارد ليگ قهرمانان مي‌شود و به همين دليل هم شايد هوادارانش خيلي اميد به قهرماني نداشته باشند. از قضا اولين بازي گروه E هم همان چيزي بود هواداران اميدوار بودند: مصاف بارسلونا و بايرن مونيخ در نوکمپ. اين همان شبي است که خيلي از هواداران بارسلونا منتظرش بوده‌اند تا بلکه تيم‌شان بتوانند کمي از رسوايي باخت دو سال پيش‌شان به حريف آلماني بکاهد. البته بايد ديد که با جدايي ستاره‌هايي مثل مسي و آنتوان گريزمان و به تازگي مصدوميت مارتين برايت ويت و غيبت عثمان دمبله و آنسو فاتي آيا رونالد کومان مي‌تواند خواسته هواداران را محقق کند يا نه.
ديناموکيف ديگر تيم اين گروه است که اگرچه در حد بايرن مونيخ و بارسلونا نيست، اما دست‌کم گرفتنش هم شايد اشتباهي نابخشودني باشد به ويژه که اين تيم فصل گذشته با هدايت سرمربي رومانيايي کهنه‌کارش ميرچه‌آ لوچسکو با تنها يک باخت، بعد از پنج فصل قهرمان ليگ دسته اول اوکراين شد. با حضور بنفيکا گروه E کامل مي‌شود، تيمي که فصل گذشته با بازگشت سرمربي قديمي‌ و کاربلدش ژرژ ژسوس از فلامنگو، ليگ برتر پرتغال را در جايگاه سوم به پايان رساند.
گروه F
براي منچستريونايتدي که فصل گذشته در مرحله گروهي اين رقابت‌ها حذف شد، اين گروه، گروهي با پتانسيل دردسرآفريني است اما با ورود ستاره‌هايي مانند رافائل واران، جيدون سانچو و البته بازگشت کريستيانو رونالدو که در اولين بازي‌اش شروعي رؤيايي داشت و دو گل هم زد، ديگر هيچ بهانه‌اي براي ناکامي دوباره در اين مرحله از شياطين سرخ پذيرفتني نيست. من‌يونايتد در اين مرحله فرصتي براي يک انتقام‌گيري بزرگ دارد، انتقام از تيم سرگروه يعني ويارئال که فصل گذشته در فينال ليگ اروپا مردان اولگنار سولسشاير را شکست داد و اولين جام قهرماني‌اش را کسب کرد. ويارئال تحت هدايت اوناي امري اگرچه سرگروه است، اما به‌عنوان تيمي که فصل گذشته در لاليگا هفتم شد، شايد به اندازه منچستري‌ها و حتي همگروه ايتاليايي‌اش آتالانتا، کسي از آن انتظار صعود نداشته باشد. آتالانتاي تحت هدايت جان پيرو گاسپريني در فصول گذشته با آزار دادن بزرگاني مانند رئال مادريد، ليورپول و پاري‌سن‌ژرمن تيمي در قواره مدعيان حضور در مراحل حذفي نشان داده است. روي کاغذ کم‌شانس‌ترين تيم گروه F يانگ بويز سوئيس است که البته اين تيم هم فصل گذشته در مسير کسب سي‌و‌يکمين قهرماني‌اش در ليگ سوئيس تنها يک بار تن به شکست داد.
گروه G
تقريباً همه فوتبالدوستان درباره گروه G نقطه نظري مشترک دارند: اين ضعيف‌ترين گروه تورنمنت است. ليل اگرچه به‌عنوان قهرمان فصل گذشته لوشامپيونه و سرگروه آمده اما اين تيم دليل اصلي قهرماني‌اش يعني سرمربي خود کريستوف گالتيه را از دست داده است و ضعيف‌ترين تيم در ميان تيم‌هاي سيد اولي رقابت‌هاست. سويا متخصص قهرماني در ليگ اروپا، ديگر تيم گروه G است که فصل گذشته با 9 امتياز اختلاف نسبت به اتلتيکومادريد چهارم شد، اما اين تيم هم ضعيف‌ترين تيم در سيد دوم رقابت‌هاي ليگ قهرمانان است. ولفسبورگ آلمان هم در اين گروه قرار دارد، تيمي که سرمربي‌اش اوليو گلاسنر را پس از کسب عنوان چهارمي فصل گذشته در بوندس‌ليگا از دست داده است. اين شايد همان فرصتي باشد که به سالزبورگ - تيمي که کم‌کم دارد به شرکت‌کننده‌اي دائمي براي مرحله گروهي ليگ قهرمانان تبديل مي‌شود - براي صعود به مرحله بعدي اميد مي‌دهد. نماينده اتريش در اين فصل از هفت بازي نخست خود در ليگ هفت برد کسب کرده است و در مرحله پلي‌آف ليگ قهرمانان هم با وجود از دست دادن دو مهره اصلي فصل گذشته‌اش، پاتسون داکا و انوک اموپو توانست بروندبي دانمارک را حذف کند.
گروه H
گروه آخر مسابقات مي‌توانست يکي از ترسناک‌ترين گروه‌ها باشد، اما تيم‌هايي که از سيدهاي سوم و چهارم در آن قرار گرفتند، آن را متعادل‌تر کردند. صدرنشين گروه چلسي مدافع عنوان قهرماني رقابت‌هاست که فصل جديد را هم تخت گاز آغاز کرده است و جزو صدرنشينان ليگ برتر انگليس است. چلسي در حالت عادي مدعي اصلي صعود از اين گروه بود و بعد از به خدمت گرفتن يک ماشين گلزني مانند روملو لوکاکو حالا قدرتمندتر هم شده است. پس از آن يوونتوسي قرار دارد که بعد از چهارم شدن در فصل گذشته سري A  هنوز هم حال و روز خوبي ندارد چرا که از سه بازي اولش در سري A تنها يک امتياز گرفته است. با اين حال نه اين موضوع و نه اتفاقي مانند خروج کريستيانو رونالدو نمي‌‌تواند سبب شود که روي نام بانوي پير به‌عنوان يکي از مدعيان اصلي صعود از اين گروه خط بکشيم به خصوص وقتي بدانيم که سرمربي کهنه‌کاري مانند ماسيميليانو آلگري برگشته است تا تيم توريني را دوباره به جايگاه اصلي‌اش برگرداند.
تيم سيد سومي گروه زنيت است که سردار آزمون مهاجم تيم ملي ايران هم در آن شروعي طوفاني در فصل جاري داشته است. تيم شهر سن‌پترزبورگ فصل گذشته که با سرگئي سماک براي سومين سال پياپي قهرمان ليگ برتر روسيه شد، تنها سه بازي را باخت و به همين دليل هم نبايد آن را دست‌کم گرفت. کم‌شانس‌ترين تيم گروه هم مالموست که با هدايت ستاره سابق تيم ملي دانمارک، يان دال توماسون از چهار مرحله مقدماتي عبور کرده است تا براي سومين بار در تاريخش در مرحله گروهي ليگ قهرمانان حضور داشته باشد.
برنامه کامل بازي‌هاي شب نخست مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا:
هفته اول
سه‌شنبه - 14 سپتامبر (23 شهريور)
گروه E: بارسلونا - بايرن مونيخ و ديناموکيف - بنفيکا
گروه F: يانگ بويز - منچستريونايتد (21:15 به وقت تهران) و ويارئال - آتالانتا
گروه G: سويا - سالزبورگ (21:15) و ليل - ولفسبورگ
گروه H: چلسي - زنيت و مالمو - يوونتوس
چهارشنبه - 15 سپتامبر (24 شهريور)
گروه A: منچسترسيتي - لايپزيگ و بروژ - پاري‌سن‌ژرمن
گروه B: اتلتيکومادريد - پورتو و ليورپول - ميلان
گروه C: بشيکتاش - دورتموند (21:15) و اسپورتينگ ليسبون - آژاکس
گروه D: شريف - شاختار دونتسک (21:15) و اينتر - رئال مادريد

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما