بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۰۸:۵۰:۲۵
دولت جانسون ماندنی شد
دولت جانسون ماندنی شد
اعضای پارلمانی حزب محافظه‌کار انگلیس برای جلوگیری از برگزاری انتخابات سراسری در این کشور، با رأی اعتماد به کابینه نخست‌وزیر مستعفی این کشور موافقت کردند.
فارس

بعد از استعفای «بوریس جانسون» از سمت نخست‌وزیری انگلیس و نامزد شدن تعدادی از سیاستمدارن حزب محافظه‌کار برای پر کردن جای وی، دولت لندن تقاضای برگزاری رأی اعتماد داده بود.

با این حال اعضای کمیته پارلمانی حزب محافظه‌کار موسوم به «کمیته ۱۹۲۲» در حمایت از وزرای کابینه با رأی اعتمادی که خود دولت جانسون خواستار آن شده بود، موافقت کردند تا از برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس جلوگیری کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، حزب کارگر از جانسون خواسته است تا زمانی که جانشین او در اوایل سپتامبر توسط حزب محافظه‌کار انتخاب شود، فوراً با یک رهبر موقت جایگزین شود.

طبق این گزارش، حزب کارگر به دنبال رأی اعتماد هم به دولت و هم به جانسون بود تا بتواند زودتر او را از قدرت بیرون کند، اما دولت مخالفت کرد و گفت که این کار غیرضروری است.

به نوشته رویترز، در مقابل درخواست حزب کارگر، حزب محافظه‌کار با اشاره به اینکه جانسون قبلا استعفای خود را اعلام کرده، خواستار برگزاری رأی اعتماد به دولت شدند.

دولت انگلیس در رأی اعتماد با ۳۴۹ موافق در برابر ۲۳۸ مخالف، پیروز شد.

جانسون در پی استعفای دست‌کم ۵۰ قانونگذار و مقام دولتی از سمت‌هایشان استعفای خود را اعلام کرد. دومینوی استعفاها پس از افشا‌گری‌هایی آغاز شد که نشان می‌دادند جانسون علی‌رغم آنکه با خبر بوده «کریس پینچر» بابت ادعاهای سوءرفتار جنسی در سال ۲۰۱۹ تحت تعقیب بوده او را به یک سمت ارشد در حزب محافظه‌کار گماشت. پینچر بعد از آنکه افشا شد از دو زن در تاریخ ۲۹ ژوئیه سوءاستفاده جنسی کرده از سمتش استعفا کرد.

این اتفاقات جدیدترین رسوایی‌ای بود که جانسون را گرفتار کرد. چند ماه پیش هم انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها مبنی بر اینکه دفتر نخست‌وزیری انگلیس در اوج محدودیت‌های کرونایی برای مردم اقدام به برگزاری جشن‌های می‌گساری کرده بود جانسون را تا مرز عدم رأی‌اعتماد از پارلمان پیش برد اما دولت او توانست از آن مهلکه جان سالم به در ببرد. 

این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد «پنی موردانت» وزیر دفاع پیشین و وزیر مشاور کنونی در امور تجارت انگلیس بالاترین شانس برای تصدی رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری این کشور را دارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما