اقتصادی
ایرنا
۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۱۳:۲۹:۱۰
انتقال ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی روسیه از مسیر ایران
انتقال ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی روسیه از مسیر ایران
ایران و روسیه در سیزدهمین جلسه کمیته کاری حمل‌ونقل مشترک میان دو کشور درباره جزئیات انتقال ۱۰ میلیون کالای ترانزیتی از طریق مسیرهای کریدور شمال - جنوب (ایران) به توافق رسیدند.
ایرنا

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، سیزدهمین کمیته کاری حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با حضور «شهریار افندی زاده» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان رییس هیات ایرانی برگزار شد.

علاوه رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیران سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور  و بخش خصوصی فعال در حمل‌ونقل دریایی و جاده‌ای در جلسات مشترک کمیته حمل‌ونقل دو کشور حضور  داشتند.

در این کمیته کاری که در روزهای ۷ و ۸ تیرماه ۱۴۰۱ در شهر مسکو برگزار شد، پیرامون تمام موضوعات حمل‌ونقلی از جمله همکاری‌های ترانزیتی، ریلی، جاده‌ای، دریایی بندری و هوایی بحث و تبادل نظر شد و در پایان تشریفات اجلاس به امضای «شهریار افندی زاده» «دیمیتری ازورف» معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه رسید.

مهم‌ترین موضوعات این اجلاس هدف‌گذاری برای انتقال ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از طریق مسیرهای کریدور شمال_ جنوب بود و دو طرف در مورد جزییات آن به تفاهم رسیدند.

بر این اساس مقرر شد ایجاد هاب‌های لجستیک برای افزایش ظرفیت انتقال کالای ترانزیتی در کریدور شمال_جنوب خصوصاً در بنادر شهید رجایی و چابهار با سرمایه‌گذاری طرف روس انجام گیرد.

تعیین تکلیف اجرای پروژه‌های مشترک ریلی از جمله برقی‌سازی گرمسار اینچه‌برون و رشت - آستارا از دیگر محورهای مذاکراتی در این اجلاس بود.

همچنین در خصوص روان سازی و ایجاد تسهیلات برای رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ایجاد هاب‌های لجستیکی در بنادر ایران، ایجاد مقدمات لازم جهت سرمایه‌گذاری در بنادر دو کشور، بررسی امکان ایجاد شرکت‌های مشترک کشتیرانی و سایر همکاری طرفین جهت افزایش توان حمل‌ونقلی با حمایت بخش خصوصی در جهت افزایش ظرفیت برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا توافقاتی صورت گرفت.

شایان ذکر است که دو طرف در مذاکرات خود بر لزوم تدوین برنامه اقدام مشترک ظرف یک ماه آینده و کنترل عملکرد وضعیت حمل‌ونقل دو کشور برای تضمین تحقق هدف ۱۰ میلیون تنی ترانزیت میان دو کشور تاکید کردند.

همچنین زمینه‌سازی برای عبور زغال سنگ روسیه از مسیر ایران به هند از درخواست‌های طرف روس بود که جزییات آن به تفصیل مورد مذاکره و تفاهم قرار گرفت.

همکاری مشترک در لایروبی ولگا، استفاده بیشتر از ظرفیت دریایی و بندری خزر در کریدور شمال جنوب، همکاری برای تامین واگن و لکوموتیو و افزایش تعداد پروازهای هفتگی از دیگر محورهای مهم اجلاس سیزدهم حمل‌ونقلی و ترانزیتی ایران و روسیه بود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما