اجتماعی
تسنیم
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۰:۳۹:۱۵
حذف طبقات متوسط و ضعیف با مصوبه جدید کنکوری
حذف طبقات متوسط و ضعیف با مصوبه جدید کنکوری
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انحراف در مدارس سمپاد گفت: مصوبه جدید کنکوری در یک ماراتن سه ساله، توان رقابت را از طبقات متوسط و محروم جامعه می‌گیرد.
تسنیم

با اعلام اسامی 40 نفر برتر کنکور 1401 در گروه‌های آزمایشی مختلف مشخص شد امسال نیز رتبه‌های برتر در تصاحب مدارس خاص و غیردولتی است. از میان نفرات برتر کنکور امسال صرفاً یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی تحصیل کرده است، 29 نفر از مدارس استعدادهای درخشان، 9 نفر مدارس غیرانتفاعی و یک نفر مدارس نمونه دولتی بودند!

البته "کیاناز شاطریان" نفر نخست کنکور 1401 در گروه هنر که نام او به عنوان تنها راه‌یافته مدارس دولتی در جمع 40 برگزیده برتر کنکور مطرح شد، فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای زیبا است که جزو برترین هنرستان‌ها در رشته هنر است سازوکار فعالیت این هنرستان که وابسته به وزارت ارشاد است، بسیار متفاوت با هنرستان‌های دولتی عادی بوده و از طریق آزمون ورودی اقدام به جذب دانش‌آموزان مستعد می‌کند و شهریه‌ای نیز از پذیرفته‌شدگان دریافت می‌شود!

در کنکور 1400 نیز از 30 نفر رتبه برتر گروه‌های تجربی، ریاضی و انسانی، 20 نفر دانش‌آموزان مدارس سمپاد، 5 دانش‌آموز از مدارس غیردولتی و سه دانش‌آموز از مدارس نمونه‌دولتی بودند و در میان رتبه‌های برتر کنکور، دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی حضور نداشتند.

احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره موضوع تنوع مدارس و خروج از عدالت آموزشی در برنامه «فرامتن» اظهار کرد: گفته می‌شود در میان نفرات برتر کنکور 1401، مدارس غیردولتی سهم بیشتری داشتند اما این نوعی تبلیغات است، بیشترین سهم برای مدارس استعدادهای درخشان " سمپاد" است که نوعی از مدارس دولتی است. معتقدم به جای مدارس دولتی و غیردولتی باید به موضوع آموزش پولی و غیرپولی متمرکز شویم.

وی افزود: نخستین انحراف در جمهوری اسلامی از دهه 70 آغاز و منجر به پولی شدن آموزش شد، مدارس سمپاد نیز جزو مدارس پولی هستند.

انحراف در مدارس سمپاد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مدارس سمپاد دچار نوعی انحراف شده و جزو مدارس پولی هستند، دوگانه آموزش پولی و غیرپولی خلاف عدالت است؛ از سوی دیگر توزیع مدارس سمپاد در کشور نادرست است و بیشتر در مراکز استان‌های برخوردار قرار دارند.

وی گفت: مدارس سمپاد به سمت موسسه کنکوری حرکت کرده است و دانش‌آموزان را برای خوب تست زدن تربیت می‌کنند. سمپاد نوعی انحراف در نظام آموزشی است چون آموزش پولی ارائه می‌دهد، با این وجود بی‌عدالتی آن نسبت به مدارس غیردولتی کمتر است.

نادری ادامه داد: مدارس پولی منجر به آموزش طبقاتی شده است و جامعه را طبقاتی کرده است. از دهه 70 به بعد سیستم نئولیبرال در کشور اجرایی شد و اکنون در ابعاد مختلف نهادینه شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مدارس پولی با دریافت شهریه و آموزش اختصاصی برای طبقات مرفه و صاحبان رانت و قدرت سیاسی، فرزندان آنها را برای پیشرفت آماده می‌کند و فردی که پول ندارد عقب می‌ماند، این روند با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی پررنگ‌تر خواهد شد.

نادری با اشاره به اینکه مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی غیرقانونی است، متذکر شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانون‌گذاری ندارد و سیاست‌گذار است. مجلس شورای اسلامی سال 92 قانون سنجش و پذیرش دانشجو را مصوب کرد و اگر قرار است قانون مجلس لغو شود هیچ مرجعی جز صحن علنی مجلس نمی‌تواند آن را لغو کند.

حذف طبقات ضعیف و متوسط

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: مصوبه جدید کنکوری باعث می‌شود آموزش طبقاتی تسریع و مافیای کنکور به مافیای مدارس تسری یابد همچنین طبقات متوسط و ضعیف هیچ گونه شانسی برای ورود به دانشگاه‌های سطح بالا نخواهند داشت.

وی بیان کرد: مصوبه جدید کنکوری در یک ماراتن سه ساله، توان رقابت را از طبقات متوسط و محروم جامعه می‌گیرد و افراد صاحب پول و قدرت، نمرات دبیرستان را با پول خریده و 40 درصد سهم کنکور را هم می‌خرند و به بهترین دانشگاه‌ها راه می‌یابند، این روند خلاف فلسفه انقلاب اسلامی است.

فرزند کارگر همیشه کارگر می‌ماند

نادری مطرح کرد: پیش از این دانش‌آموزان دورافتاده‌ترین مناطق کشور از طریق آموزش صعود طبقاتی داشتند اما با مصوبه جدید کنکوری این راه بسته می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس متذکر شد: رئیس جمهور بر خلاف وعده‌ای که به مجلس داده بود، مصوبه کنکوری را ابلاغ کرد و برای این کار بسیار عجله کردند. پس از ابلاغ مصوبه با رئیس جمهور صحبت و تأکید کردم که خلاف عدالت است و باید ملغی شود. مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی دومین انحراف در جمهوری اسلامی خواهد شد که برای همیشه راه صعود طبقاتی از طریق آموزش بسته می‌شود و فرزند کارگر تمام عمرش کارگر می‌ماند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما