بین الملل
تسنیم
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ ۱۴:۲۵:۰۶
شورای امنیت: طالبان مدارس را به روی همه دختران باز کند
شورای امنیت: طالبان مدارس را به روی همه دختران باز کند
اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک از طالبان خواستند تا مدارس افغانستان را در همه سطوح به روی دختران باز کند.
تسنیم

 

نمایندگان دائم امارات، نروژ، آلبانی، برزیل، فرانسه، گابن، ایرلند، مکزیک، انگلیس و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل طی بیانیه‌ای مشترک از طالبان خواستند تا با لغو ممنوعیت تحصیل دختران کلاس ششم به بالا، مدارس افغانستان را در همه سطوح به روی دختران باز کند.

در این بیانیه تصریح شده است: «پیام ما واضح است؛ همه دختران در افغانستان باید بتوانند به مدرسه بروند.»

10 عضو شورای امنیت سازمان ملل تصمیم طالبان برای بسته ماندن مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم تاکید کردند: این تصمیم مغایر تعهداتی است که خود طالبان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به عنوان بخشی از تعامل جاری با جامعه بین‌المللی پذیرفته‌اند.

این اعضای شورای امنیت سازمان ملل تصمیم طالبان را یک «عقبگرد نگران کننده» خوانده و خاطرنشان کردند که آموزش یک‌ حق جهانی برای همه کودکان است.

بیانیه با اشاره به اینکه افغانستان در آستانه فروپاشی قرار دارد، می‌افزاید: برای اینکه افغانستان آینده‌ای امن و باثبات داشته باشد، این کشور نمی‌تواند با محروم کردن نیمی از جمعیت خود از تحصیل استعداد و پتانسیل‌هایش را از دست بدهد. آموزش و پرورش عنصر اصلی هر جامعه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت یک پیام واحد به طالبان می‌فرستند: مدارس را برای همه باز کنید و برای همه کودکان و جوانان افغانستان یک محیط آموزشی امن فراهم کنید.»

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما