اقتصادی
خراسان
۱۴۰۱/۰۸/۰۴ ۰۷:۴۹:۳۰
هشدار درباره فراگیری بحران انرژی در جهان
هشدار درباره فراگیری بحران انرژی در جهان
رئیس آژانس بین المللی انرژی از درگیری جهان با بحران واقعی انرژی خبر داده؛ موضوعی که همزمان با بحران مواد غذایی رخ داده و کار را به تورم های 2 رقمی در اقتصادهای اروپایی نیز کشانده است.
خراسان

«زمستان، انرژی و تورم»، سه واژه ای است که این روزها نگرانی از آن ها در اقتصاد جهان بیشتر به گوش می رسد. نمود آن را می توان در اعتراضاتی که این روزها در اروپا رو به گسترش است، مشاهده کرد. در واقع جنگ روسیه و اوکراین، به همراه عوامل دیگری نظیر تغییرات آب و هوایی و کرونا دست به دست هم داده اند تا شرایط کم سابقه ای در اقتصاد جهانی رقم بخورد. به گونه ای که هم اینک رئیس آژانس بین المللی انرژی، هشدار بروز نخستین بحران واقعی انرژی در جهان را صادر کرده است.
شعله های بحران با کمبود گاز مایع
به گزارش رویترز، فاتح بیرول، رئیس این آژانس دیروز اظهار کرد: کمبود گاز طبیعی مایع در بازارهای جهان و کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ، جهان را در میانه «نخستین بحران واقعی انرژی در جهان» قرار داده است. به گفته وی، افزایش واردات ال ‌ان‌ جی از سوی اروپا در بحبوحه بحران اوکراین و احتمال بهبود تقاضا برای سوخت در چین، بازار را با کمبود مواجه کرده است؛ این درحالی است که تنها 20 میلیارد مترمکعب ظرفیت جدید ال‌ ان ‌جی در سال آینده به بازار وارد می‌ شود. همچنین همزمان، تصمیم اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس برای کاهش 2 میلیون بشکه در روز از میزان تولید خود، یک تصمیم «پرمخاطره» است زیرا آژانس بین المللی انرژی، رشد تقاضا برای نفت در جهان را در سال جاری حدود دومیلیون بشکه در روز پیش بینی می کند.
گرانی مواد غذایی با نقش آفرینی غلات 
از دیگر چالش های پیش روی اقتصاد دنیا و به خصوص اروپا مسئله غذاست. موضوعی که در آن تغییرات آب و هوایی، کرونا و خود بحران روسیه و اوکراین نقش ایفا می کند. طبق گزارش 27 مهرماه خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، قیمت برخی کالاهای اساسی در پی جنگ روسیه و اوکراین به عنوان تامین کنندگان 30 درصد نیاز غلات دنیا و اختلال در عرضه این کالاها، رشد قابل ملاحظه ای داشته و به عنوان مثال برای گندم و ذرت در مقایسه با دو سال اخیر به 200 درصد رسیده است. در اروپا نیز گزارش ایرنا به نقل از آمارهای یورواستات نشان می دهد متوسط رشد قیمت نان در این اتحادیه در یک سال گذشته یعنی از اوت (مرداد 1400) تا مرداد 1401 بیش از 18 درصد بوده است. این ارقام تورم شاید برای ما ایرانی ها اعجاب آور نباشد اما برای اروپایی ها بسیار قابل توجه است. به طوری که حتی «استرامر» اقتصاددان دانمارکی در واکنش به گرانی های اخیر گفته است: «انتظار نداشتم نرخ تورم دو رقمی را ببینم. فکر می کنم این ارقام به کتاب های تاریخی! تعلق دارد.»
موج تورم های 2رقمی در اتحادیه اروپا
اما شاید نتیجه بحران انرژی و مواد غذایی را در نهایت در تورم های جهانی دید. به طوری که طبق داده های صندوق بین المللی پول، کشورهای آمریکایی و اروپایی که تورم پایین را یکی از شاخص های قدرت اقتصادی خود می دانستند، در سال 2022 با افزایش بیش از دو برابری نرخ تورم مواجه شده اند. گزارش دیروز خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از راشاتودی نشان می دهد که در حوزه اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر (شهریور) 18 کشور دارای تورم دو رقمی بوده و تنها 9 کشور هنوز در شرایط تورم تک رقمی قرار داشته اند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما