سیاسی
برنا
۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ۱۱:۲۰:۴۵
مصباحی‌ مقدم: الحمدالله اقتصاد ایران فلج نشد
مصباحی‌ مقدم: الحمدالله اقتصاد ایران فلج نشد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ایران با وجود لیست سیاه هم با کشور ها داد و ستد می کنند و روابط مالی دارند و چیزی نسبت به وضعیت گذشته ما فرق نمی کند. بله تحریم های آمریکا که مستقل از اف ای تی اف کار می کند وجود دارد ولی آن ها هم تقریبا از کارایی و خاصیت افتاده اند.
برنا

«غلامرضا مصباحی مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با برنا، در رابطه با نشست افغانستان در تهران و تاثیرات آن گفت: جمهوری اسلامی ایران پانزده همسایه دارد و مسائل ملی هر یک از این همسایه ها به نحوی با مسائل ملی ما ربط پیدا می کند و سرنوشت موضوعات ملی ما با وضعیت همسایگان گره خورده است، اگر تاامنی در یک طرف باشد به کشور ما هم سرایت می کند و اگر امنیت برقرار باشد آن امنیت برای ما هم منشا آرامش است.

او افزود: پس برای ما اتفاقاتی که در افغانستان افتاده است موجب نگرانی و اهتمام و رسیدگی به مسائل افغانستان است. حضور ایران در جمع چهار کشور همسایه افغانستان می تواند در این راستا نقش آفرین باشد و تصمیماتی که گرفته می شود در مسائل کلان بین ما و افغانستان تاثیر گذار خواهد بود می تواند نقش ایران و حضور جمهوری اسلامی ایران در چنین مواردی موجبات روی کار آمدن دولتی را در افغانستان فراهم کند که دولتی فراگیر از اقوام و مذاهب موجود در افغانستان باشد، ایران نقش کلیدی دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد برجام اظهار کرد: به نظر من سیاست دولت در قبال برجام سیاستی معقول و خرد ورزانه است و سیاستی است که ایران را به جای بدهکار طلبکار معرفی می کند و به جای کسی که دست پاچه است که برجام مجددا مورد گفتگو قرار می گیرد که نه به نفع برطرف شدن تحریم ها و حل مشکل تحریم ها است.

او تاکید کرد: من رفتار و روش دولت و اهتمامش را بر برداشتن تحریم ها می بینم و این را کاملا معقول می دانم و به هر روشی ترجیح می دهم. برجام باید دنبال شود اما نباید مسائل اقتصادی و معیشتی روزمره مردم به برجام گره زده شود چون واقعا هم اینطور نیست و فقط برخی این تصور را دارند ولی حقیقت مساله اینطور نیست و کشور ایران سرزمین بزرگی با 80 میلیون جمعیت است این کشور با این عظمت با جایگاهی که دارد ظرفیت های بسیار عالی دارد و می تواند با فعال کردن آن ظرفیت ها بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کند و اینطور نیست که مشکلات تماما به برجام گره زده شود.

او در مورد FATF خاطرنشان کرد:  اخیرا این سازمان باز هم نام ایران را در ادامه تصمیمات خود آورده است و ایران را به عنوان یک دولت غیر همکار معرفی کرده است و عده ای در مطبوعات و رسانه ها سر و صدا به راه انداخته اند. ولی اتفاق تازه ای رخ نداده است و دولت ها و شرکت هایی که با ما کار می کردند بازهم کار خواهند کرد چون احتیاطات خود را دارند و می دانند که کشور ما پولشویی ندارد و تامین مالی تروریست ندارد و امنیت در کشور ما برقرار است و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه بر اوضاع امنیتی مسلط هستند.

مصباحی مقدم ادامه داد: ایران با وجود لیست سیاه هم با کشور ها داد و ستد می کنند و روابط مالی دارند و چیزی نسبت به وضعیت گذشته ما فرق نمی کند. بله تحریم های آمریکا که مستقل زا اف ای تی اف کار می کند وجود دارد ولی آن ها هم تقریبا از کارایی و خاصیت افتاده اند شاید روزی بسیار اثر گذار بود ولی کم کم آثار آن خنثی شده و اثر بخشی اش از بین رفته است آمریکا بر این مطلب اذعان دارند و گاهی صاحبنظران و افرادی از کنگره و حتی رییس جمهور به این مطلب اشاره دارند. الحمد الله آنطور که گفته می شد نبود و اقتصاد ایران فلج نشد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما