اقتصادی
خراسان
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۱۱:۲۴:۲۸
شوک افزایش احتمالی۵۰ درصدی بهای اتوبوس و مترو در مشهد
شوک افزایش احتمالی۵۰ درصدی بهای اتوبوس و مترو در مشهد
خراسان

 افزایش کرایه اتوبوس ومترو، طرحی است که از سوی شهرداری به شورای شهر رسیده است. این خبر را یکی از اعضای شورا به خبرنگارما گفت.البته در گذشته هم شهرداری طرح افزایش هزینه های قبور و افزایش عوارض ساختمانی  را ارائه  داد ولی برخی از آن در فیلتر شورا گیر کرد و بیرون نیامد. آن طور که رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد اعلام کرده «کمیسیون تلفیق شورای شهر مشهد روز گذشته با لایحه افزایش بهای خدمات اتوبوس و مترو تا 50 درصد موافقت کرد.» بدیهی است افزایش 50 درصدی بهای بلیت اتوبوس و مترو که وسیله نقلیه طبقه متوسط و پایین جامعه  است آن هم در شرایطی که تورم و گرانی در وضعیت بغرنجی است وحتی با حذف احتمالی ارز 4200 ،این وضعیت دشوارتر نیز خواهد شد، اقدام مناسبی نخواهد بود و این اقدام در شرایط مناسب تری باید انجام شود.افزایش بهای استفاده از حمل و نقل عمومی علاوه بر تحمیل هزینه به شهروندان به ویژه در حاشیه شهر مشهد با سیاست تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی در تضاد است و موجب ترغیب استفاده از خودروی شخصی می شود و هزینه های جدی و سنگین نیز به ترافیک و آلودگی شهر تحمیل می کند و احتمالا در روزهای آلوده و قرمز، رنگ هوای مشهد را نیز بیشتر کند. این درحالی است که رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در اظهارنظری از این افزایش قیمت انتقاد و اعلام کرده «با طرح اولیه شهرداری که افزایش قیمت بیشتری را در نظر گرفته بود مخالف بودم اما در نهایت نظر جمعی این افزایش قیمت در سال آینده را تصویب کرده است.» این اقدام به افزایش بهای اتوبوسرانی و متروی مشهد در حالی کلید خورده که شهردار مشهد چندی پیش از درخواست رایگان شدن برخی خطوط در حاشیه شهر مشهد سخن  گفته بود که البته بنا بر اعلام رئیس کمیسیون، در این لایحه برخی خطوط اتوبوس مناطق حاشیه شهر با تخفیف 90 درصدی محاسبه و در مترو نیز از مبدا چهار ایستگاه حاشیه شهر مشهد تخفیف 400 تومانی در نظر گرفته شده است.


باز هم شورا ترمز افزایش بیشتر را کشید
روز گذشته طرح افزایش 50 درصدی بهای اتوبوس و مترو در کمیسیون تلفیق شورای شهر مشهد به تصویب رسید و برای تایید نهایی به صحن علنی سپرده شد. ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد دراین باره به «خراسان رضوی» گفت: طرحی که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده جمع بندی نظرات اعضای شوراست، گرچه هنوز به صحن علنی نیامده اما فعلا روی عدد 50 درصد افزایش به تصویب رسیده است. وی با اشاره به جزئیات لایحه ارائه شده از سوی شهرداری نیز اظهار کرد: این لایحه اولیه از طرف شهرداری برای قطار شهری 1500 تومان و برای اتوبوسرانی 1200 تومان بود اما در کمیسیون حمل و نقل با آن موافقت نشد و مبلغی که ما برای قطارشهری به تصویب رساندیم 1250 تومان و برای اتوبوسرانی 1100 تومان بود که با تغییراتی در کمیسیون تلفیق در نهایت برای قطارشهری 1500 تومان و برای اتوبوس 1100 تومان به تصویب رسید. فرهمندی همچنین با اشاره به دیگر مفاد طرح تصویب شده در کمیسیون تلفیق گفت: با نظر اعضای شورا در مبدا چهار ایستگاه غدیر، طبرسی، ولایت و فجر که در حاشیه شهر قرار دارد بهای قطارشهری 1100 تومان در نظر گرفته شده است.


تخفیف فقط برای مبدأ
وی در پاسخ به این سوال که شکل محاسبه کاهش قیمت در این ایستگاه ها به چه صورت بوده و برای مسافران با مقصد این چهار ایستگاه نیز تخفیفی در نظر گرفته شده است؟ اظهار کرد: اعمال این تخفیف به این صورت خواهد بود که مسافرانی که در این چهار ایستگاه سوار مترو می شوند از من کارت آن ها 1100 تومان کسر می شود که کاملا قابل کنترل است، اما این تخفیف فقط شامل یک سفر است و برگشت آن یعنی به مقصد این چهار ایستگاه چون برای ما قابل تشخیص نیست شامل تخفیف نمی شود. فرهمندی در پاسخ به این سوال که چند درصد مسافران مترو در خط 1 و 2 از این تخفیف بهره مند می شوند؟ گفت: آمار دقیقی در این خصوص ندارم اما از چهار ایستگاه، فقط ایستگاه غدیر در خط یک است که عمده اتوبوس های حاشیه شهر در همان ایستگاه وجود دارد و بقیه در خط 2 بوده که عمده مسافران خط 2 مترو نیز از سه ایستگاه مشخص شده در طرح استفاده می کنند. یک هدف دیگر این تبصره نیز با توجه به هم مسیری خط بی آر تی طبرسی با خط 2 مترو، ترغیب بیشتر شهروندان به استفاده از حمل و نقل ریلی بوده تا در رقابت با اتوبوس در این زمینه جذابیت بیشتری برای سیستم ریلی که هزینه هنگفتی برای آن شده، ایجاد شود. وی افزود: نمی خواهم بگویم این تصمیمی که ما گرفتیم یک تصمیم کاملا درست و قابل دفاع است و حتما اشکالاتی دارد اما مزایایی هم دارد مثل همین ترغیب به استفاده از حمل و نقل ریلی.فرهمندی تاکید کرد: در شورا نظرات جمعی تصمیم گیرنده است و رای گیری انجام می شود و تعداد موافقان و مخالفان تعیین کننده است، ممکن است در این بین نظر موافق و مخالف رئیس کمیسیون هم در طرحی بیشتر از نظر رئیس باشد و در نهایت همان به عنوان نظر تخصصی نهایی از طرف کمیسیون اعلام شود. رئیس کمیسیون هم رای یا سهم اضافه ای در تصمیم گیری ندارد و فقط مدیریت جلسه را برعهده دارد. رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد همچنین در پاسخ به این سوال که باتوجه به نظر شهردار مشهد در خصوص رایگان شدن برخی خطوط اتوبوس تخفیفی در اتوبوس در نظر گرفته نشده است؟ تصریح کرد: در همین طرح تصویب شده که بهای تعدادی از خطوط اتوبوسرانی در حاشیه شهر مشهد نیز با تخفیف 90 درصدی محاسبه شده که این خطوط بعضا جدید هستند و مردم فقط 10 درصد بهای کل خدمت را پرداخت می کنند که ان شاءا... در صحن هم به تصویب برسد. تعداد این خطوط حدود 15 خط بوده است که شامل این تخفیف شده و تمام آن در حاشیه شهر است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما