بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۱۵:۴۷:۳۴
آشکار شدن اشتباه محاسباتی ترامپ و دامادش در جام جهانی قطر
آشکار شدن اشتباه محاسباتی ترامپ و دامادش در جام جهانی قطر
ایسنا

 «دلایل و شواهدی وجود دارند که تایید می‌کنند حق و حقوق فلسطینی‌ها درحال زنده شدن است و اسرائیل نابود خواهد شد، یکی از این شواهد جام جهانی قطر بود که حمایت پررنگ ملت‌های عرب از مساله فلسطین و مسیر متفاوت آنها از حکام کشورهایشان و به تبع آن درست از آب در نیامدن محاسبات ترامپ و جارد کوشنر در این زمینه را به تصویر کشید؛ طوری که برخی کارشناسان را بر آن داشته تا این تورنمنت ورزشی را جام جهانی فلسطین نام گذاری و تقابل افکار عمومی عرب با صهیونیست‌ها را داغ‌ترین تقابل در این تورنومنت ارزیابی کنند.»

به گزارش ایسنا، روزنامه رأی الیوم در گزارشی درباره تحولات اخیر منطقه و به ویژه حمایت پررنگ هواداران فوتبال حاضر در جریان مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از مساله فلسطین و فلسطینی‌ها به نقل از "محمد سلماوی" نویسنده و ادیب مصری در این باره نوشت: اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم یکی از مهم‌ترین تقابل‌های جام جهانی قطر؛ تقابلی بود که در برنامه بازی‌ها ذکر نشده بود و این تقابل میان افکار عمومی جهان عرب و نمایندگان رسانه‌ای رژیم اشغالگر رخ داد.

سلماوی افزود: پس از امضای توافق‌های عادی‌سازی روابط میان برخی از حکومت‌های عربی با اسرائیل، جام جهانی قطر نخستین آزمون در سطح مردمی برای اثبات این موضوع بود که ملت‌های عرب موضع قاطعانه‌ای در قبال مساله نخست اعراب، یعنی مساله فلسطین، دارند و تحت هیچ شرایطی تحت تأثیر کمپین تبلیغاتی گمراه‌کننده‌ به راه افتاده همزمان با امضای توافقنامه‌های عادی سازی روابط قرار نخواهند گرفت و این مساله با هویت ملی عرب‌ها از عراق گرفته تا مراکش عجین شده است.

وی ادامه داد: آغاز مسابقات جام جهانی در قطر با یک کمپین تبلیغاتی سازماندهی شده همراه بود که وجود موضوعی فراتر از عادی سازی صرف را میان ملت‌های کشورهای امضاکننده توافقنامه‌های سازش و نمایندگان اسرائیل در قطر به تصویر می‌کشید. در قالب همین کمپین، فیلم‌ها و تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد عرب‌ها و اسرائیلی‌ها همدیگر را در آغوش گرفته و در کنار یکدیگر درحال خوشحالی و جشن هستند، اما ما شاهد وضعیت متفاوتی در واقعیت بودیم و دیدیم که شهروندان عرب اهل قطر، عربستان، لبنان و دیگر کشورهای عربی حاضر به مصاحبه و گفت‌وگو با نمایندگان رسانه‌ای رژیم اسرائیل نیستند و همچنین پرچم فلسطین در جریان مسابقات مختلف توسط هواداران به اهتزاز درآمد و آنها به مناسبت‌های مختلف شعار حمایت از فلسطین را سردادند.

این نویسنده مصری معتقد است: همانطور که همه اعراب پس از پیروزی تیم ملی مراکش در مسابقات از این تیم حمایت کردند، شاهد این مساله نیز بودیم که پشت فلسطین ایستاده‌اند و از آن در زمینه مقابله با عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی حمایت می‌کنند.

وی گفت: این اتفاقات همزمان با انتشار کتاب جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا رخ داد و درست زمانی که وی درحال خواندن کتابش بود، یک تناقض فاحش میان آنچه داماد ترامپ درباره عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل تحت نظارت خود نوشته است و آنچه رسانه‌ها پیرامون مخالفت مردمی آشکار با این توافقنامه‌ها گزارش می‌کنند، آشکار شد و این تناقض شخصیت موفقی که کوشنر در کتابش درباره آن صحبت کرده است را زیر سوال می‌برد. افکار عمومی عرب همچنان ثابت بوده و توافقات کوشنر و ترامپ موفق به نفوذ در آن نشده‌اند و تقابل آن با رسانه‌های اسرائیلی به عنوان یکی از مهم‌ترین و داغ ترین تقابل‌های جام جهانی ثبت شد.

در همین راستا، "مرسی عطا الله" نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز گفت که او امیدوار است حکام عرب پیام منعکس شده در صدای توده‌های مردم را بهتر درک کنند تا نقطه آغازی برای همکاری واقعی و هماهنگی مؤثر در جهت نگاه به آینده مبتنی بر پایگاهی مستحکم باشد و این پایگاه بتواند از روحیه مردمانی بهره ببرد که در این تورنومنت ورزشی چیزی شبیه به بارقه امید برای گردهمایی مجدد زیر یک پرچم راهبردی را ایجاد کردند.

عطا الله افزود: خوشبختانه این پیام فوری همزمان با نشست سران عرب و چین در ریاض ارسال شد و پیشبینی‌ می‌شود این اتفاق یک استراتژی عملی را برای آینده ایجاد کند که می‌تواند الزامات یک جهان در حال تغییر و ملتهب را برآورده کند.

در همین حال، "عبد المحسن سلامه" نویسنده و روزنامه‌نگار عرب به اظهارات شی جینپینگ، رئیس جمهوری مصر درباره مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت که سخنان شی عقل و قلب همه عرب‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

وی همچنین اظهارات رئیس جمهوری چین مبنی بر محکومیت ظلم تاریخی به فلسطینی‌ها، اعلام پایبندی پکن به حل و فصل عادلانه مساله فلسطین بر اساس راه حل دو کشوری و همچنین اعلام حمایت آن از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را ستود.

"عدلی حسین" کارشناس عرب نیز با بیان اینکه جهان در حال بازسازی و تغییر شکل برای ورود به عصری جدید است، خاطرنشان کرد: فرد زیرک کسی است که عجله می‌کند تا جایی را ولو کوچک در این ساختار جدید برای خود رزرو کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما