ورزشی
همشهری
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ ۱۰:۴۴:۱۳
ارزش لیگ عربستان 10هزار میلیاردی شد!
ارزش لیگ عربستان 10هزار میلیاردی شد!
سایت ترانسفرمارکت ارزش کل بازیکنان لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان را 318.74میلیون یورو تخمین زده است؛ یعنی چیزی بیشتر از ده هزار میلیارد تومان.
همشهری

با اینکه چندی پیش فیفا در نامه‌ای به بازیکنان فوتبال خواست به‌دلیل بدحسابی باشگاه‌های 7کشور چین، عربستان، یونان، ترکیه، الجزایر، لیبی و رومانی با این باشگاه‌ها قرارداد نبندند، دست‌کم نیمی از این لیگ‌ها همچنان رونق دارند و بازیکنان و مربیان سرشناس خارجی جذب می‌کنند.
فقط یک فقره لیگ عربستان را بررسی کنیم. چندی پیش خبری منتشر شد که یکی از باشگاه‌های این کشور برای جذب پیشنهادی به ارزش 30میلیون یورو برای جذب کریستیانو رونالدو به منچستریونایتد ارائه داده است. قراردادی 2ساله که دستمزد این بازیکن طی این 2سال 250میلیون یورو خواهد بود. اگر این معامله انجام می‌شد، ژرژ مندس به‌عنوان مدیر برنامه‌های این ستاره پرتغالی 20میلیون یورو خالص پاداش دریافت می‌کرد.
 * هم‌اکنون سرمربیان سرشناسی راهی لیگ این کشور شده‌اند. نونو اسپیریتو سانتو که تا 2فصل پیش سرمربی ولورهمپتون بود و این تیم را به‌عنوان یکی از مدعیان سهمیه اروپایی در لیگ برتر مطرح کرده بود و فصل گذشته در تاتنهام جانشین مورینیو شده بود، در 48سالگی با امضای قراردادی 2ساله به‌عنوان سرمربی جدید الاتحاد عربستان منصوب شد. او در این سمت، جانشین کازمین کونترای رومانیایی می‌شود‌. نونو تنها 17بازی روی نیمکت تاتنهام دوام آورد و جایش را به کونته داد. او حالا هدایت نایب‌قهرمان فصل ۲۲-۲۰۲۱ لیگ برتر عربستان را در دست گرفته است.
* رودی گارسیا، سرمربی پیشین باشگاه‌های آاس رم، مارسی و لیون با امضای قراردادی 2ساله هدایت النصر عربستان را برعهده گرفت. دستمزد سالانه گارسیا در النصر حدود 6میلیون یورو است. او بازیکنانی را نیز برای تیمش جذب کرده و قصد دارد میرالم پیانیچ 32ساله و بوسنیایی را که در لیست مازاد بارسلونا قرار دارد جذب کند.
* لئوناردو ژاردیم، سرمربی ۴۷ساله پرتغالی سابق موناکو که فصل پیش الهلال عربستان را قهرمان لیگ قهرمانان آسیا کرده بود و مدتی به‌عنوان گزینه جانشینی اسکوچیچ در تیم ملی ایران نامش مطرح شده بود، از لیگ عربستان جدا شد و با قراردادی یکساله به‌عنوان سرمربی جدید شباب‌الاهلی امارات منصوب و جانشین مهدی علی شد.
* در لیگ حرفه‌ای عربستان 134بازیکن خارجی که 24.9درصد بازیکنان کل لیگ را تشکیل می‌دهند، حضور دارند. یعنی از هر 10بازیکن شاغل در 16تیم حاضر در این لیگ (538بازیکن) 3نفر خارجی هستند.
* سایت ترانسفرمارکت ارزش کل بازیکنان لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان را 318.74میلیون یورو تخمین زده است. این جدا از قیمت مربیان خارجی و بازیکنانی است که ممکن است در آینده به جمع‌شان اضافه شوند. در هفته‌های اخیر شایعاتی درباره احتمال خرید کریستیانو رونالدو، آرتورو ویدال، خوان ماتا و... توسط تیم‌های عربستانی مطرح شده بود.
* در هفته‌های اخیر بازیکنان زیادی از سوپرلیگ ترکیه به لیگ حرفه‌ای عربستان پیوسته‌اند که برای نمونه می‌توان به بازیکنانی مثل دامیان جوکوویچ (ریزه‌اسپور)، نالدو (آنتالیا‌اسپور)، سیلویو لانگ (کایسری)، لوییس گوستاوو (فنرباغچه)، فلاویو (ترابزون) و همچنین بازیکنانی از لیگ‌های برتر پرتغال، برزیل، آرژانتین و مصر اشاره کرد که به‌تازگی در عربستان شاغل شده‌اند.
* لوئیس گوستاوو، هافبک ۳۵ساله و برزیلی سابق فنرباغچه در انتقالی آزاد و با قراردادی یکساله به النصر عربستان پیوست. این قرارداد، بند تمدید برای یک فصل دیگر را هم دارد. گوستاوو که سابقه بازی برای بایرن‌مونیخ، وولفسبورگ، مارسی و تیم ملی برزیل را نیز دارد، در ۳فصل گذشته عضو فنرباغچه بود و در ۹۷بازی ۵بار موفق به گلزنی شد.
* داوید اوسپینا، دروازه‌بان کلمبیایی که مورد توجه رئال‌مادرید و آرسنال به‌عنوان دروازه‌بان ذخیره بود، تصمیم گرفت به النصر بپیوندد. قرارداد سنگربان سابق ناپولی در پایان‌ماه ژوئن، با این تیم منقضی شد و با وجود ارائه پیشنهاد تمدید قرارداد از سوی پارتنوپی، او از فوتبال اروپا خارج شد. این کلمبیایی سالانه حقوق ۳.۵میلیون یورویی دریافت خواهد کرد و قراردادی 2ساله را با تیم مشهور عربستانی به امضا رسانده است.
* گرژگو کریچوویاک لهستانی که به النصر پیوسته، هم‌اکنون با 8میلیون یورو حقوق گران‌ترین بازیکن خارجی لیگ عربستان محسوب می‌شود. در رده‌های بعدی چهره‌هایی نظیر گیسلین کنان، یارمولنکو، اوسپینا، آدم ماهر، جرسون رودریگس، ژان داوید بیوگل، فلاویو، مایلسون، فیصل فجر، امبنزا، مونیر، دوراته و... قرار دارند.
* وضعیت ولخرجی در لیگ‌های قطر و امارات هم وخیم است. بیخ گوش ما ستاره‌ها و مربیان بزرگ زیادی رفت‌وآمد دارند. آندری یارمولنکو که کاپیتان تیم ملی اوکراین است و در وستهم فیکس بازی می‌کرد و تا هفته‌های پایانی لیگ برتر برای سهمیه لیگ قهرمانان اروپا می‌جنگید، در 32سالگی قید حضور در باشگاه‌ها و لیگ‌های بزرگ را زد و به العین امارات رفت. هدایت العین را سرگئی ربروف، بازیکن سابق تیم ملی اوکراین برعهده دارد. دستمزد او 6میلیون پوند (حدود 230میلیارد تومان) است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما