اجتماعی
میزان
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۱:۰۷:۴۸
اثربخشی واکسن‌های مختلف کرونا در برابر امیکرون چگونه است؟
اثربخشی واکسن‌های مختلف کرونا در برابر امیکرون چگونه است؟
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص اثربخشی واکسن‌ها در برابر جهش ویروس کووید-۱۹ وشیوع امیکرون توضیح داد.
میزان

دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص اثربخشی واکسن‌ها در برابر جهش جدیدی که گفته می‌شود بعد از امیکرون اتفاق افتاده است گفت: جهشی که اتفاق افتاده چشمگیر نیست و اهمیت زیادی ندارد و تفاوت چندانی در ویروس و اثربخشی واکسن ایجاد نکرد و برای مثال B۱ یک به B۱ دو تبدیل شده است که البته ما در کشور بیشتر همان B۱ یک را داریم. به طور کلی واکسن‌ها و حتی واکسن‌هایی که پیش از این تولید شده اند، در پیشگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری و بستری شدن موثر هستند و در صورت لزوم اگر قرار باشد زمان زیادی با سویه امیکرون مواجه باشیم به راحتی این امکان وجود دارد که برای ویروس جدید هم واکسن تولید شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ضمن اشاره به اینکه هر چه ویروس در بدن افراد بیشتری گردش داشته باشد و بیشتر سرایت کند و تعداد بیشتری از اشخاص به این بیماری مبتلا شوند، امکان جهش ویروس افزایش می‌یابد، ادامه داد: کووید ۱۹ ویروس عجیبی است که جهش‌های متعددی انجام داده و این تعداد جهش تا کنون در دنیا بی سابقه بوده است البته واکسن‌هایی که در حال حاضر در دنیا موجود هستند در مقابل نوع جهش یافته ویروس هم اثربخشی دارند و به هیچ وجه نمی‌توان اثربخشی آن‌ها را زیر سوال برد البته بهتر است در تولید واکسن‌ها از ویروس جدید استفاده شود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در واکنش به این موضوع که فوت روزانه حدود ۲۰۰ نفر با وجود انجام واکسیناسیون عمومی در کشور مردم نسبت را به اثربخشی واکسن‌ها مردد کرده است، اظهار کرد: متاسفانه تعدادی از افراد گرفتار مطالب غیر علمی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، شده اند و آن‌ها هر چه که در فضای نوشته می‌شود را باور می‌کنند و این مسئله از بیماری کرونا بدتر است. بر اساس یافته‌های علمی در تمام دنیا بیشتر افرادی که بر اثر این بیماری از دنیا می‌روند، اشخاصی هستند که سن بالایی دارند و دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند که این افراد همیشه در معرض خطر این بیماری قرار داشتند.

وی ادامه داد: این سویه سرایت پذیری بالایی دارد و تعداد زیادی از افراد به آن مبتلا می‌شوند و هر چه تعداد مبتلایان افزایش یابد میزان مرگ‌ومیر هم بالا می‌رود، افراد واکسینه شده‌ای که دچار بیماری زمینه‌ای نیستند، اغلب در صورت ابتلا به این بیماری به صورت سرپایی درمان می‌شوند و کمتر به بستری شدن احتیاج پیدا می‌کنند.

این استاد دانشگاه در رابطه با پیش‌‎بینی خود از زمان پایان پاندمی کرونا بیان کرد: دو سال است که کسی نتواسته در مورد این بیماری پیش‌بینی داشته باشد و پس از این هم نمی‌توان در این خصوص پیش‌بینی داشت.

محرز در مورد واکسن کوو ایران که برای سویه امیکرون تولید شده است گفت: این واکسن برای دز سوم تولید شده و بر روی افرادی مورد آزمایش قرار گرفته است که دو دز واکسن را تزریق کرده بودند و بهتر است برای افرادی استفاده شود که در دزهای اول و دوم واکسن‌های برکت و یا سینوفارم را دریافت کرده اند، این واکسن علاوه بر امیکرون بر روی ویروس دلتا هم موثر است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما