سیاسی
دیده بان ایران
۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۰:۰۴:۳۰
ذوالنوری: حمله حوثی‌های یمن به امارات ربطی به رابطه ایران با عربستان ندارد
ذوالنوری: حمله حوثی‌های یمن به امارات ربطی به رابطه ایران با عربستان ندارد
دیده بان ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم در خصوص حمله حوثی های یمن به امارات و ربط دادن آن به سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی توسط کشورهای غربی گفت: سیاست ما همسایه‌محوری و آسیا محوری است. اولویت جمهوری اسلامی تقویت روابط با همسایگان از جمله کشور عربستان است. با وجود این‌که سوءتفاهم‌هایی شکل گرفت و ما گله‌هایی از این کشور داشتیم؛ اما جمهوری اسلامی خوشبختانه در سیاست خارجی‌اش زیاد به عقب نگاه نمی‌کند و افق ما رو به آینده است.
 
هدف حمله قرارگرفتن فرودگاه ابوظبی در هفته گذشته توسط «حوثی ها» باعث شد تا برخی تحلیلگران این موضوع را مانعی در برابر مذاکرات بین جمهوری اسلامی با عربستان سعودی و امارات تلقی کنند. مجتبی ذالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم در همین رابطه و درخصوص این تحلیل به دیده‌بان ایران گفت: سیاست ما همسایه‌محوری و آسیا محوری است. اولویت جمهوری اسلامی تقویت روابط با همسایگان از جمله کشور عربستان است. با وجود این‌که سوءتفاهم‌هایی شکل گرفت و ما گله‌هایی از این کشور داشتیم؛ اما جمهوری اسلامی خوشبختانه در سیاست خارجی‌اش زیاد به عقب نگاه نمی‌کند و افق ما رو به آینده است. ما معتقد هستیم اگر کشورهای مهم منطقه مثل عربستان و ترکیه در کنار جمهوری اسلامی مقتدر قرار بگیرند، این منطقه مورد طمع بیگانگان نمی‌گیرد. ما در تقویت این ارتباطات پیشرو هستیم و اخیرا یک تیم کارشناسی از دیپلمات‌های ما به عربستان رفتند. یک گفت‌وگویی هم در خصوص مرمت و تجهیز و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها هم صورت گرفته و صحبت‌های شده است. یک فصل جدیدی در مورد روابط ایران و عربستان در حال باز شدن است. جمهوری اسلامی هم حسن نیت و هم جدیت لازم در جهت تقویت رابطه خود با عربستان سعودی را دارد. امیدواریم طرف سعودی هم چنین نیتی داشته باشد.

*حمله حوثی‌های یمن به مواضع کشور امارات تا چه اندازه می‌تواند در بهبود روابط ایران با عربستان خدشه وارد کند؟

ما علاقمند هستیم که این گروه‌ها مشکل خودشان را حل کنند اگر لازم باشد ما برای تقویت روابط دو طرف دعوا میانجی‌گری کنیم، به شرطی‌که هر دو طرف از ایران این درخواست را داشته باشند. این دو موضوع، کاملاً متفاوت است و به اعتقاد بنده هیچ ربطی به همدیگر ندارند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما