اقتصادی
ایسنا
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۱۰:۵۸:۴۶
اقدامات دولت سیزدهم مانع تکرار خاموشی‌ها و قطعی گاز در فصل زمستان شد
اقدامات دولت سیزدهم مانع تکرار خاموشی‌ها و قطعی گاز در فصل زمستان شد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با اقدامات دولت در زمستان امسال، خاموشی برق و قطعی گاز نداشتیم که عملکرد قابل قبولی در این حوزه ثبت کرد، در حالی که در سال گذشته شاهد قطعی گاز و خاموشی برق در کشور بودیم.
ایسنا

«جعفر قادری»  ضمن اشاره به کارنامه قابل قبول دولت در زمینه‌ی تامین گاز و برق در فصل سرد سال، اظهار کرد: به عقیده بنده وزارت نفت چند کار خوب انجام داد که باعث شد در زمستانی که پشت سر گذاشتیم، قطعی گاز نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در ابتدا بحث سوآپ گاز از کشورهای دیگر همچون ارمنستان و آذربایجان از جمله اقدامات خوبی بود که دولت انجام داد، ادامه داد: ذخیره‌ی گاز در مخازن اقدام دیگری بود که در مدیریت مباحث مربوط به گاز تأثیر داشت. تلاش برای ذخیره‌ی گاز در فصول کم مصرف و استفاده از آنها در فصول پرمصرف اقدام شایسته‌ای بود که انجام شد؛ بنابراین عرضه انرژی در فصول مختلف مدیریت شد و در نهایت شاهد عدم خاموشی برق و قطعی گاز در زمستان گذشته بودیم. 

قادری با اشاره به اینکه تعرفه گذاری پلکانی در بحث مدیریت مصرف نیز توانست تأثیرگذار باشد، اظهار داشت: در این روش تلاش شد که مصرف‌کنندگان عمده گاز با افزایش قیمت وادار به کاهش مصرف خود شوند که در این زمینه انجام چند اقدام لازم بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در ابتدا باید قیمت‌ها به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کرد تا پرمصرف‌ها با هزینه‌های بالاتری مواجه شوند تا در رفتار مصرفی خود تجدیدنظر کنند، همچنین قیمت‌ها باید تابعی از شرایط منطقه‌ای در نظر گرفته می‌شد که قیمت در فصول مختلف نیز باید کاملاً متفاوت باشد.

وی افزود: در فصولی که مصرف در پیک‌ها بالا است، باید قیمت‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم تعادلی نسبی در میزان مصرف مشترکان ایجاد کنیم. 

قادری با بیان اینکه به طور کلی تعرفه‌گذاری پلکانی از تأثیرگذاری زیادی برخوردار است، گفت: شاید افزایش قیمت گاز برای دهک‌های بالای جامعه رقم زیادی نباشد، اما درآمد زیادی را نصیب شرکت گاز می‌کند که می‌تواند از محل آنها طرح‌هایی را به اجرا بگذارد یا برنامه های نیمه کاره خود را تمام کند. 

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس با تاکید بر اینکه این موضوع مهم است که در زمینه گاز یا به طور کلی انرژی، اقدامات پیشینی داشته باشیم و قبل از رسیدن به نقطه بحران برای آن چاره اندیشی کنیم، افزود: به طور مثال، ذخیره گاز یکی از اقداماتی است که دولت قبل از بروز بحران انجام داد و توانست ، تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: وادار کردن واحدهای مختلف به اینکه مصرف خود را در زمان پیک کم کنند، از روش‌های دیگری است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. همچنین اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می توانیم از طریق آن و قبل از بروز بحران مدنظر قرار دهیم تا از بروز بحران جلوگیری شود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما