بین الملل
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۰/۰۸/۱۳ ۱۳:۱۰:۱۲
چرا غرب در پاسخ به کودتای البرهان و السیسی با خود تناقض دارد؟
چرا غرب در پاسخ به کودتای البرهان و السیسی با خود تناقض دارد؟
پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی به بررسی استاندارد‌های دوگانه غرب در پاسخ به کودتای مصر از یکسو و کودتای سودان از سوی دیگر پرداخت.
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور با انتشار گزارشی که نخستین بار در پایگاه «عربی ۲۱» انتشار یافته بود، به بررسی استاندارد‌های دوگانه غرب در برخورد با کودتای سال ۲۰۱۳ مصر از یکسو و کودتای سودان به رهبری عبدالفتاح برهان پرداخت.
در این گزارش آمده است: تضاد آشکاری بین نحوه واکنش غرب به طور کلی و آمریکا به طور خاص به کودتای سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان و کودتای ۲۰۱۳ مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی وجود دارد. برخی از مفسران دلایل متعددی را برای این امر مطرح می‌کنند؛ از جمله این واقعیت که سودان روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی کرده و شرایط از سرگیری روابط با واشنگتن را برآورده کرده است.
احمد منصور روزنامه نگار در توییتر نوشت: رازی که باعث می‌شود آمریکا و کشور‌های غربی از کودتای عبدالفتاح السیسی در مصر حمایت کنند و همه جنایات، زندان‌ها و بازداشت‌های او را نادیده بگیرند، چیست؟ آن هم در حالی که قاطعانه در برابر کودتای عبدالفتاح در سودان ایستاده و خواستار آزادی غیرنظامیان و بازگشت آن‌ها به قدرت هستند.
به گفته سامح راشد، محقق امور عربی و آفریقا در مرکز الاهرام، موضع غرب و آمریکا در قبال سودان را می‌توان عملگرایانه توصیف کرد. منافع و پارامتر‌هایی مانند عادی سازی با رژیم صهیونیستی یا تعهد به حمایت از آن همیشه حفظ شده است؛ چیزی که در واقع پس از انقلاب سودان اتفاق افتاد.
او به پایگاه عربی ۲۱ گفت: مهمترین مسأله این است که روابط با آمریکا را به سرعت بازگردانیم. از این نظر، هیچ مشکلی با مشارکت غیرنظامی شورای انتقالی سودان در قدرت وجود نداشت و بنابراین باید حفظ می‌شد. این به معنای کنار گذاشتن ارتش نیست، بلکه به معنای اعمال فشار به البرهان برای بازگشت به شراکت، با شرایط و ضوابط جدید است.
راشد همچنین خاطرنشان کرد که بین سال ۲۰۱۳ و اکنون از نظر زمان بندی و توازن در منطقه تفاوت وجود دارد.
مُرسی در مورد تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه دیدگاه متفاوتی داشت و بیش از یک بار اعلام کرد که هدفش این است که مصر از نظر غذا، دارو و سلاح خودکفا شود.
راشد توضیح داد که چنین مواضعی به غرب اطمینان خاطر نداد و دلیلی برای عدم حمایت از مرسی شد. در آن زمان اعتقاد بر این بود که السیسی واقع بین‌تر است و از اشتباهات اخوان المسلمین که عامل خشم داخلی علیه مرسی نیز بود، اجتناب خواهد کرد.
ابوالخیر، از کارشناسان روابط بین الملل خاطرنشان کرد که قبل از کودتای السیسی، وی به دلیل موضع گیریش در مورد حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه و روابطش با وزارت دفاع آمریکا، مورد حمایت آشکار این رژیم قرار گرفت. این امر راه را برای او هموار کرد تا مرسی را برکنار کند.
الخیر در گفتگو با عربی ۲۱ اعلام کرد که اشتیاق غرب به سودان، به عادی سازی سریع روابط با رژیم صهیونیستی و تحقق خواسته‌های واشنگتن بستگی دارد.
این پایگاه در پایان گزارش خود نوشت: عبدالله العشعل، سفیر سابق مصر تاکید کرده که آنچه آمریکا و غرب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، منافع آنهاست؛ حتی اگر بهایی که باید پرداخت شود، آزادی شهروندان عادی باشد. با این حال، حفاظت از اسرائیل مهم است؛ و تنها منافع آن‌ها و امنیت اسرائیل است که مهم جلوه می‌کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما