سیاسی
خراسان
۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ۰۸:۵۷:۱۴
تحولات قريب‌الوقوع در صداوسيما
تحولات قريب‌الوقوع در صداوسيما
در روزهاي اخير اخبار تحولات قريب‌الوقوع در رسانه ملي اوج گرفته است. گفته مي‌شود عبدالعلي علي‌عسکري رئيس رسانه ملي که از ارديبهشت 95 بر کرسي رياست سازمان صداوسيما تکيه زده است، به زودي جاي خود را به يکي از معاونانش خواهد داد.
خراسان

اين در حالي است که از اوايل امسال، به طور جدي زمزمه‌هاي بررسي کارنامه عبدالعلي علي‌عسکري در نهادهاي عالي شنيده  و نام گزينه‌هاي متفاوتي براي تصدي اين مسئوليت برده مي‌شد که به نظر مي‌رسيد چندان صحيح نباشد؛ چرا که با سياست اعتماد به نيروهاي داخلي رسانه ملي که جايگاه رياست سازمان در دو دهه اخير شاهد آن بوده، چندان مطابق نبود.
تغييرات قطعي در رسانه
عصر ديروز 28 شهريور وبسايت خبري نورنيوز نزديک به شوراي عالي امنيت ملي، اخباري را که از رياست پيمان جبلي بر سازمان صداوسيما به گوش مي‌رسيد، تاييد کرد و او را «گزينه اول رياست رسانه ملي» دانست. اين رسانه در ادامه اين گزارش کوتاه، حضور جبلي را در جايگاه رياست صداوسيما مثبت ارزيابي کرد و نوشت: «دانش کلاسيک، تجربه عملي و طي کردن سطوح مختلف مديريتي در صداوسيما از جمله ويژگي‌هاي مثبت پيمان جبلي در حوزه مديريت رسانه است که مي‌تواند در ارتقاي سطح کيفي و حرفه‌اي اين رسانه در تراز نظام جمهوري اسلامي موثر واقع شود. انتظار مي‌رود حضور او در رأس هرم مديريتي رسانه ملي موجب ايجاد تحول در حوزه‌هاي مختلف سازمان به ويژه بخش‌هاي خبري شود و انتظارات افکار عمومي را برآورده سازد.» پيش از انتشار خبر نورنيوز، برخي رسانه‌ها نيز از تغييرات قريب‌الوقوع در سازمان صداوسيما خبر داده بودند. بامداد يک شنبه خبرگزاري صبا در خبري اعلام کرد نام پيمان جبلي معاون برون‌مرزي رسانه ملي، شهاب اسفندياري رئيس دانشگاه صداوسيما و مصطفي محمدي رئيس مرکز طرح، برنامه و بودجه اين سازمان براي تصدي رياست رسانه ملي مطرح شده و جدي‌ترين گزينه تصدي بزرگ ترين و فراگيرترين رسانه کشور، پيمان جبلي است.
پيمان جبلي کيست؟
پيمان جبلي متولد 1345 در تهران، دانش‌آموخته کارشناسي ارشد معارف اسلامي و تبليغ و دکتراي فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق(ع) است. او که از سال 1395 و ابتداي رياست علي‌عسکري بر صداوسيما تاکنون معاون برون‌مرزي رسانه ملي بوده است، پيش از اين در بخش‌هاي خبري راديو و تلويزيون فعاليت کرده و مسئوليت‌هاي مختلفي چون دبير خبر، سردبير، مديرکل خبر و... را در اين زمينه داشته است. جبلي در دوره دو ساله رياست محمد سرافراز در صداوسيما، معاون خبر اين سازمان بود؛ معاونتي که پيش و پس از او، عنوان «معاونت سياسي» داشته و هم‌اکنون در اختيار مجيد آخوندي از مديران بازنشسته سازمان رسانه ملي
 است.
يک جنگ رسانه‌اي
وقوع تغييرات در فراگيرترين، مهم ترين و پرمخاطب‌ترين رسانه کشور در حالي اتفاق افتاده که در سال‌هاي اخير، چندين بار رهبر انقلاب درباره وقوع جنگ رسانه‌اي و تبليغاتي سنگين عليه جمهوري اسلامي ايران صحبت کرده‌اند؛ از جمله در بيانات اخير ايشان در ديدار با اعضاي هيئت دولت که از آن با عناوين «جنگ نرم» و «جنگ فرهنگي» ياد کردند. بنابراين آن چه بديهي است، اين که سازمان صداوسيما از جهات مختلف نياز به بازطراحي ساختاري دارد تا به عنوان صداي رساي جمهوري اسلامي در اين عرصه، به اندازه آن چه که بايد، حرفي براي گفتن داشته باشد؛ بماند که  مسائلي از قبيل شفاف نبودن، فربهي ساختاري، پرهزينه بودن و... که رسانه ملي   را درگير کرده است.
فروغي ارتقا مي‌يابد؟
تغييرات در سازمان صداوسيما، محدود به رئيس سازمان نيست و بعضي مديران ارشد رسانه نيز تغيير کرده يا خواهند کرد. صبح ديروز علي دارابي معاون امور استان‌هاي سازمان صداوسيما، با حکم عزت‌ا... ضرغامي به وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري رفت و عهده‌دار معاونت اين وزارتخانه شد؛ کسي که در يک دهه اخير همواره در ميان مديران ارشد رسانه ملي بوده است. براي تصدي مسئوليت معاونت استان‌هاي رسانه ملي که در اختيار دارابي بود و به تازگي خالي شده نيز گزينه‌هايي مطرح شده که بر اساس ادعاي کانال تلگرامي نبض صداوسيما، در روزهاي اخير نام علي فروغي بيش از ديگران شنيده شده است. هر چند دوران حضور فروغي در شبکه ۳ بسيارخبرساز بوده اما او با حضور احتمالي در جايگاه معاونت استان‌ها، يک ارتقاي مهم را در 33 سالگي تجربه خواهد کرد.
ديگر تحولات در رسانه ملي
بر اساس ادعاي کانال نبض صدا وسيما  با حضور احتمالي فروغي در معاونت استان‌ها، شبکه3 مدير تازه‌اي به خود خواهد ديد که محسن يزدي خواهد بود. يزدي مدير شبکه مستند سيماست که سابقه حضور در شبکه3 را دارد و پيشتر قائم‌مقام فروغي در اين شبکه بوده است.همچنين بر اساس شنيده‌هاي خراسان، محمدمهدي رحمتي رئيس کنوني بسيج سازمان صداوسيما نيز ديگر نامي است که براي مديريت شبکه3 سيما مطرح شده است. علي فروغي نيز پيش از تصدي مديريت شبکه3، رئيس بسيج سازمان صداوسيما بود. بايد تا روزهاي آينده منتظر انتصاب رسمي رئيس جديد سازمان صداوسيما و تغييرات احتمالي مديران ارشد اين سازمان ماند؛ به نظر مي‌رسد پاييز داغي در انتظار مديران ارشد سازمان صداوسيما خواهد بود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما