سیاسی
ایسنا
۱۴۰۱/۰۵/۲۹ ۱۰:۰۷:۲۳
مصدق: اعمال تحریم‌های ظالمانه، خلاف قانون و ناقض حقوق انسانی است
مصدق: اعمال تحریم‌های ظالمانه، خلاف قانون و ناقض حقوق انسانی است
معاون اول قوه قضائیه در اجلاس رؤسای دیوان عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تحولات قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه مجازات‌های جایگزین حبس و شرایط اعمال این مجازات‌ها را تببین کرد.
ایسنا

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مصدق، در مراسم اختتامیه اجلاس شانگهای، ضمن تشکر از میزبانی دیوان عالی کشور تاجیکستان، فلسفه وجودی و اصول و اهداف حاکم بر پیمان شانگهای را زمینه‌ای مناسب برای همکاری‌های حقوقی و قضایی میان دول عضو دانست و گفت: این قبیل نشست‌ها نماد همگرایی و تعلق اراده دولت‌ها بر همکاری و پویایی ظرفیت‌های حقوقی است.  

وی ارتقای رسیدگی‌های قضایی در کشورها را مرهون تبادل تجارب میان آنها و در برابر یک‌جانبه‌گرایی، تحمیل اراده و زورگویی را در تضاد با پویایی حقوق و ناقض حقوق انسانی، دانست و بر آمادگی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران برای تبادل تجربیات با سایر کشورهای عضو خصوصاً در زمینه‌هایی چون جرایم سایبری و استفاده از هوش مصنوعی در رسیدگی‌های قضایی و همچنین مجازات‌های جایگزین حبس، تأکید کرد.

در این اجلاس مجازات‌های جایگزین حبس، شرایط فرزندخواندگی، ورشکستی اشخاص حقیقی و حقوقی، جرایم سایبری، استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در فرایند تحقیقات و دادرسی‌های کیفری، اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث از سوی اعضای سازمان همکاری شانگهای بود.

این نشست عصر روز جمعه ۲۸ مردادماه به کار خود پایان داد. هجدهمین اجلاس فوق سال آینده و به میزبانی هندوستان در شهر دهلی‌نو برگزار خواهد شد.

تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه  ایران نقض فاحش حقوق بشر است

معاون اول قوه قضاییه در حاشیه این اجلاس، با رئیس دیوان عالی قرقیزستان آقای ضمیربیک بازابیک اف نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که با حضور  محمدتقی صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران و سید مجید تفرشی معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر و مقامات سیاسی و فضایی دو کشور برگزار گردید، طرفین ضمن اذعان به روابط بسیار خوب سیاسی و اقتصادی فی‌مابین و مرور آخرین موافقت‌نامه‌ها و اسناد حقوقی قضایی منعقده در ادامه موضوعاتی چون رشد کمی و کیفی همکاری‌های حقوقی و کیفری، انتقال محکومان، استرداد مجرمان، را بررسی و  بر تبادل تجارب قضایی تأکید کردند.

معاون اول قوه قضاییه ضمن تأکید بر ضرورت همکاری دوجانبه در زمینه صیانت و ارتقای حقوق بشر و کرامت انسان، تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه کشورمان را نقض فاحش حقوق بشر دانست.

رئیس دادگاه عالی قرقیزستان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه سی‌سال از استقلال جمهوری قرقیزستان سپری شده و از همان ابتدا جمهوری اسلامی ایران استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخته است و در طول این سه دهه همواره روابط خوب بین دو کشور وجود داشته است، از این ملاقات ابراز خرسندی کرد و با تأکید بر آمادگی جهت همکاری‌های قضایی،  از معاون اول قوه قضاییه برای سفر به کشورش دعوت کرد.

 اعلام آمادگی ازبکستان برای همکاری قضائی با ایران

معاون اول قوه قضاییه همچنین با رئیس دیوان عالی ازبکستان، بختیار اسلام اف، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه و معاون امور بین‌الملل دبیر ستاد حقوق بشر و مقامات سیاسی و قضایی دو کشور برگزار گردید، طرفین ضمن اذعان به روابط بسیار خوب سیاسی و اقتصادی فی‌مابین و مرور آخرین موافقت‌نامه‌ها و اسناد حقوقی قضایی منعقده در ادامه موضوعاتی چون رشد کمی و کیفی همکاری‌های حقوقی و کیفری، انتقال محکومان، استرداد مجرمان، به‌کارگیری علوم دانش‌بنیان در سیستم قضایی و تعامل و رایزنی حداکثری در رسیدگی به مشکلات اتباع زندانی یا بازداشت شده، را مورد گفتگو قرار دادند.

معاون اول قوه قضاییه ضمن تأکید بر ضرورت همکاری دوجانبه در زمینه صیانت و ارتقا حقوق بشر و کرامت انسان، تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه کشورمان را نقض فاحش حقوق بشر خصوصاً در حوزه‌های غیر قابل نقضی چون حق حیات و حق بر سلامت دانست.

رئیس دادگاه عالی ازبکستان نیز ضمن اشاره به برگزاری اجلاس رؤسای جمهوری عضو سازمان همکاری شانگهای در آینده نزدیک در تاشکند و همچنین روابط خوب سیاسی و اقتصادی فی‌مابین، بر آمادگی کشورش برای همکاری‌های قضایی با جمهوری اسلامی ایران تأکید نموده و از معاون اول قوه قضاییه برای سفر به ازبکستان دعوت کرد.

بر اساس این گزارش، هفدهمین اجلاس رؤسای دیوان عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز پنجشنبه و جمعه بیست هفتم و بیست و هشتم مردادماه به میزبانی دولت تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد و در آن معاون اول قوه قضاییه که به دعوت ریاست دستگاه قضایی تاجیکستان به آن کشور سفر کرده بود موضوع سخنرانی خود را به تبیین تحولات قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه مجازات‌های جایگزین حبس و شرایط اعمال این مجازات‌ها اختصاص داد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما