سیاسی
آخرین خبر
۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ۰۹:۴۷:۱۹
اظهارات ضرغامی در تلویزیون؛ از پاسخ به انتقادها تا وعده سفر ارزان قیمت
اظهارات ضرغامی در تلویزیون؛ از پاسخ به انتقادها تا وعده سفر ارزان قیمت
آخرین خبر

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با حضور در برنامه جهان آرا ضمن تشریح اقدامات انجام شده در یکسال گذشته، دفاع از مدیران منصوب شده توسط خودش و پاسخ به انتقادات، وعده راه اندازی آژانس‌های تخصصی سفر ارزان‌قیمت را داد و گفت: بلیت و مراکز اقامتی ارزان‌ را شناسایی و هماهنگ کرده‌ایم تا بتوانیم یک سفر ارزان‌قیمت را برای همه حتی اقشار فرودست از نظر اقتصادی فراهم کنیم.

مهمترین بخش اظهارات سید عزت الله ضرغامی به شرح زیر است:

گلایه وزیر میراث فرهنگی از نظام اداری فسادزا 

* نظام اداری فسادآفرین، میراثی است که برجا مانده و اجازه نمی‌دهد درست کار کنیم؛ مثلا برای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها باید در هزارتوی پیچیده وزارتخانه‌ وارد و درگیر امضاهای طلایی شد، مثل صدور مجوز دفاتر گردشگری یا تصمیم‌گیری در مورد معماری یک بافت و حریم آن.
* بر این اساس نهضت تفویض اختیار را در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به راه انداخته‌ایم تا بخشی از وظایف به صف در استان‌ها منتقل شود.
اخذ مجوز برای 260 صنایع دستی را لغو کردم

* در یک سال گذشته، از 299 مورد، 260 مورد از صنایع دستی نیازی به اخذ مجوز ندارند و صرفا شروع فعالیت خود را در سایتی که معرفی شده ثبت می‌کنند؛ نظارت ما هم پسینی خواهد بود.
* گاهی رئیس یک سازمان، تحولاتی را مد نظر دارد ولی در ادامه بدنه آن مجموعه، یاری نمی‌کنند، ایراد اینجاست که آن رئیس، بدنه سازمان را با خود همراه نکرده است.
در حوزه معماری زدم زیر میز، کم کاری‌ها مشخص شد

* در حوزه معماری تازه شروع کرده‌ام به زدن زیر میز، حالا مشخص شده چه کم کاری‌هایی صورت گرفته است.
رایزنان فرهنگی ایران، به جذب توریست کمک می‌کنند

* بر اساس توافق صورت گرفته، امروز همه رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف، بخشی از مدیران ما (وزارت میراث فرهنگی و گردشگری) هم هستند و زمینه سفر توریست‌ها را به ایران فراهم می‌کنند.
درآمد 2.5 میلیاردی ایران از توریسم خارجی

* گردشگری داخلی در برخی کشورهای توسعه‌یافته به 80 درصد می‌رسد؛ این نوع توریسم موجب توزیع ثروت خواهد شد و اشتغال ایجاد می‌کند.
* در گردشگری خارجی، اولین کاری که کردم این بود که ویزای گردشگری را دوباره راه انداختم؛ در این مدت 2.9 میلیون نفر وارد کشور شدند و 2.5 میلیارد دلار درآمدزایی برای ایران داشتند.
 دو کشتی کروز با ظرفیت 3 هزار مسافر به ایران آمده‌اند که برای آنها در زمان جام جهانی برنامه داریم

* دو کشتی کروز با مجموع ظرفیت 3 هزار مسافر به ایران آمده‌اند و فردا می‌خواهم با صاحبان آنها مذاکره کنم البته مسئله سوخت برای آنها حل شده است.
* تنها اسکله مجهز و بزرگ برای پهلو گرفتن آنها در کیش است.
* در زمان برگزاری جام جهانی قطر، از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.
نمی‌خواهیم فقط هتل 5 ستاره بسازیم!

* به دنبال گردشگری ارزان هم هستیم و نمی‌خواهیم هم بودجه را صرف ساخت هتل‌های پنج ستاره کنیم چون می‌دانیم خیلی از مردم توان و بودجه سفر را ندارند.
* سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده هر چقدر تسهیلات برای توسعه مراکز اقامتی بخواهید خواهیم داد.
آژانس‌های تخصصی سفر ارزان‌قیمت راه‌اندازی می‌شود

* بلیت و مراکز اقامتی ارزان‌ را شناسایی و هماهنگ کرده‌ایم تا بتوانیم یک سفر ارزان‌قیمت را برای همه حتی اقشار فرودست از نظر اقتصادی فراهم کنیم.
* آژانس‌هایی به صورت تخصصی برای این کار در نظر گرفته می‌شوند.
برای نصب تابلوی راهنمای گردشگری در جاده‌ها مشکل داریم!

ثابتی: آیا می‌توان با دستوری حاکمیتی، ظرفیت‌های اقامتگاهی نیروهای مسلح و نهادهای دولتی را به سفر ارزان قیمت اختصاص داد؟
ضرغامی: راه‌های مکمل خوب است ولی باید نگاهی واقعی‌تر داشت، مثلا الان نمی‌توانیم گاهی یک تابلوی راهنمای گردشگری در یک جاده نصب کنیم! چند ماه طول کشید تا آیین‌نامه ماده 100 قانون برنامه ششم توسعه را در دولت تصویب کردیم، یکی از بندهایش همین مجوز نصب تابلوهای راهنما بود.
گفتگوی پینگ پنگی ثابتی و ضرغامی روی آنتن زنده

ثابتی: چه شد که بدون هیچ رزومه کاری مرتبط، شدید وزیر میراث فرهنگی؟
ضرغامی: وزارت میراث فرهنگی بنای فرهنگی دارد، من هم همیشه ماموریتهایم فرهنگی بوده
ثابتی: قبول دارید این حرف یک توجیه است؟ فردا یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یا معلم هم میتواند بگوید جنس کارم فرهنگی است پس باید وزیر میراث فرهنگی شوم اما شما هیچ تخصصی نه در میراث فرهنگی داشتید نه گردشگری و نه صنایع دستی
ضرغامی: این نگاه بسیار غلط است و شما چون کار اجرایی نکردی این را میگویی! من عمران خوانده‌ام و با معماری و میراث فرهنگی آشنایی دارم؛ به خاطر ریاست صدا و سیما و جلساتی که با انواع اقشار داشتم، با همه این مسائل هم آشنا هستم
ثابتی: حرف شما مثل این است که یک راننده بگوید چون من راه های شهر را بلدم باید بشوم وزیر راه. اینکه مدیران یک وزارتخانه که سالها خاک آن وزارتخانه را خورده اند یکدفعه میبینند افراد دیگری بدون تخصص از جای دیگری میشوند وزیر آن وزارتخانه ناامید میشوند.
بهتر از مدیرانی که منصوب کردم پیدا نکرده‌ام

* 20 مدیر ارشد جوان انتخاب کرده‌ام ولی در کنار آنها از مدیران باتجربه باسابقه هم استفاده می‌کنم.
* آقای دارابی امروز یکی از موفق‌ترین مدیران میراث فرهنگی است.
* تا اینجا کسی را بهتر از مدیرانی که انتخاب کرده‌ام، در داخل وزارتخانه پیدا نکردم.
مدیر خدمت‌گذار باید بماند فرقی ندارد در چه دولتی بوده

* برخی از آقای رئیسی انتقاد می‌کنند که چرا برخی مدیران قبلی که بانی وضع موجود هستند ابقا شده‌اند.
* معتقدم آدم ارزشمندی که در گذشته خدمت کرده‌اند، فارغ از اینکه در دولت روحانی یا احمدی‌نژاد یا خاتمی بوده‌اند، هیچ اشکالی ندارد که بمانند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما