بین الملل
مهر
۱۴۰۱/۰۱/۱۳ ۱۵:۲۷:۵۴
طرح ۴ ماده‌ای هیئت هماهنگی شیعی برای خروج از بن بست سیاسی در عراق
طرح ۴ ماده‌ای هیئت هماهنگی شیعی برای خروج از بن بست سیاسی در عراق
هیئت هماهنگی شیعی در عراق با صدور بیانیه ای یک طرح ۴ ماده ای را به منظور برون رفت از بن بست سیاسی در این کشور پیشنهاد کرد.
مهر

به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، هیئت هماهنگی شیعی با صدور بیانیه‌ای یک طرح ۴ ماده‌ای را به منظور برون رفت از بن بست سیاسی در این کشور پیشنهاد کرد.

بر اساس این گزارش، هیئت هماهنگی با اشاره به احساس مسئولیت خود در قبال شرایط موجود در عراق اعلام کرد: ما آماده گفت‌وگوی جدی با همه احزاب و نیز نمایندگان مستقل هستیم و از همه افراد خالص دعوت می‌کنیم که مسئولیت‌پذیر باشند و از اصرار بر نادیده گرفتن اراده‌ها و خواسته‌ها که تنها به ضرر ملت عراق است، دست بردارند.

طرح ۴ ماده‌ای هیئت هماهنگی برای برون رفت از بن بست سیاسی عراق به شرح ذیل است:

۱. پایبندی به زمانبندی‌های قانونی و تشکیل فراکسیون اکثریت توسط دو طرف، به منظور حفظ حقوق بلوک شیعی و همچنین حقوق بلوک‌های سُنی و کُردی در رسیدن به ریاسات پارلمان و جمهوری. این فرایند باید با ارائه یک دیدگاه مشترک توسط هیئت هماهنگی و هم‌پیمانان آن از یک سو و جریان صدر و همپیمانان آن از سوی دیگر انجام شود.

۲. پس از اعلام فراکسیون اکثریت، هیئت هماهنگی و جریان صدر باید بر سر معرفی نامزد نخست‌وزیری بر اساس پارامترهای کارآمدی، پاک‌دستی و مستقل بودن به توافق برسند.

۳. توافق بر سر ارائه یک برنامه دولتی مطابق با سقف زمانی مشخص. نمایندگان احزاب پیروز که به این برنامه پایبند هستند، مأمور اجرای آن می‌شوند. به علاوه مسئولان اداره کشور باید کارآمد، پاک‌دست و متخصص باشند.

۴. گروه اپوزیسیون در پارلمان مسئولیت نظارت بر عملکرد دولت و حسابرسی از آن در زمان اشتباهات و بی‌قانونی‌ها را بر عهده خواهد داشت. اپوزیسیون باید کار خود را به درستی انجام دهد و البته که از حمایت قانون نیز برخوردار است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما