فرهنگی
۱۴۰۲/۰۲/۲۸ ۱۴:۲۹:۴۰
ضرورت استفاده ناشران از ظرفيت نويسندگان در حوزه ادبيات ديني
ضرورت استفاده ناشران از ظرفيت نويسندگان در حوزه ادبيات ديني

رضا خوراکيان مديرعامل موسسه فرهنگي هنري خراسان و مدير مسئول روزنامه خراسان در بازديد از نمايشگاه کتاب تهران:  ناشران حد واسط نويسنده و کتاب خوب ديني هستند، لذا باید با مهيا کردن مقدمات براي نويسندگان از قلم و مهارت ايشان براي توليد آثاري با مباحث معرفتي و شناختي استفاده شود.

 آنچه در گام نخست بايد در اولويت قرار گيرد، توجه و نگاه به منابع دست اول ديني است. مستندات ديني و تاريخي مملو از سوژه‌ها و اتفاقات بسيار جذاب وآموزنده است. ولي طبيعتا گذر زمان بر تغيير نوع ادبيات و مناسبات اجتماعي باعث شده تا بين رويدادهايي که ذاتا جذاب هستند ولي چون در گذشته بوقوع پيوسته، حجابي ايجاد شود. اکنون وظيفه نشر و نويسنده است تا هنرمندانه، رويدادهاي جذاب که هريک تببين کننده مباني ديني ما است به نوعي با قلم نو و تاثيرگزار در قالب‌هاي مورد پسند کودک و نوجوان امروزي ارائه شود.

اگر اين اتفاق رخ دهد و بين رويدادهاي گذشته و خلق داستان‌هاي مرتبط و جذاب با آن پيوند ايجاد شود منجر به کشش و علاقمندي فراواني  براي دانستن از گذشته و درک معارف ديني و بزرگان تاريخي در نسل جديد را شاهد خواهيم بود.

يکي از ناشراني که سال‌هاي اخير در عرصه توليد ادبيات ديني هم در حوزه کودک و نوجوان و نيز براي بزرگسالان خوش درخشيده و پيشتاز بوده، انتشارات به‌نشـر است. وقتي آثار منتشر شده در چندين سال اخير را با به‌نشـر 20سال گذشته مقايسه مي‌کنيم، اين تفاوت به وضوح مشخص است. انتشارات به‌نشر در گذشته ناشري بود که در همه موضوعات از کشاورزي و پزشکي گرفته تا روانشناسي و کتابهاي دانشگاهي را منتشر مي‌کرد. اما امروز مشاهده مي‌کنيم که موضوعات کتاب‌ها به چند دسته موضوعي محدود شدند و در همان زمينه‌ها بصورت حرفه‌اي کار انجام مي‌شود و مورد اقبال چند برابري هم قرار گرفته است. لذا بايد آفرين گفت به تشخيص درست مديران و همتي که براي انتشار و توليد آثار با کيفيت محتوايي و استاندارد انجام شده است.

کتاب‌هايي که اخيرا به‌نشر درباره در زندگي ائمه(ع) توليد و چاپ کرده است؛ براي مثال حجت الاسلام مظفر سالاري در رماني با عنوان «مرا با خودت ببر» داستاني عاشقانه، تاريخي و ديني را بر اساس کرامات امام جواد(ع) نوشته است، که نسبت به رمان‌هاي هم موضوع خود، به لحاظ جذابيت‌هايي که نويسنده در خلق داستان به کار برده است آن را کتابي خواندني‌ و در ذهن ماندني کرده است. يا کتاب ديگري با نام «دعبل و زلفا» زندگي عاشقانه دعبل خزاعي، شاعر اهل بيت(ع) که هم در زمانه امام موسي کاظم(ع) و هم در زمان امام رضا(ع) زندگي مي‌کرد را به گونه اي نوشته است که خواننده کتاب، در قالب داستان با مهمترين وقايع تاريخي زندگي دو امام معصوم(ع) آشنا مي‌شود. تيراژ بالاي چاپ کتاب‌ها نيز نشان مي‌دهد، که داستان ديني خوبي است، با مهارت و جذاب نوشته شد و مورد اقبال کتابخوانان نيز قرار گرفت. 

در حوزه ادبيات کودک و نوجوان نيز ما شاهديم، علي‌رغم اينکه کتاب براي کودک است ولي وقتي ماجراي داستان را مي‌خواني متوجه مي‌شويد که هر يک برگرفته از مباحث ديني و معرفتي است تا به شناخت بهتر و عميق‌تر اين مباحث کمک کند. از بين کتاب‌هايي که امروز در غرفه مشاهده کردم و خيلي خاص بود مجموعه کتاب «يک قصه، يک حديث» که براساس احاديث امام رضا(ع) نوشته شده و يا کتاب «اسم‌هاي شکلاتي» که داستان‌هايش به اسما الحسني يا همان اسم‌هاي زيباي خداوند که در قرآن ذکر شده است، اشاره دارد. 

تمام اين‌ موارد نشان مي‌دهد که در اين زمينه فهم دقيقي وجود دارد چرا که توليد کتاب‌هاي ديني آسان نيست. گفتن از توليد آثارديني آسان است ولي به نتيجه رساندن آن زمان مي‌برد و لذا اکنون اين اتفاق توسط انتشاراتي در مشهد رخ داده و حاصل تلاش آن توليد و انتشار تعداد زيادي از عناوين متعدد ويژه مخاطبين در سنين مختلف و قالب‌هاي متنوع توسط به‌نشر است.

با توجه به تاکيد رهبر معظم انقلاب در خصوص تاليف کتاب در رده‌‌سني مختلف علي‌الخصوص کودک و نوجوان، بايد تلاش کرد تا چاپ بي‌رويه کتاب‌هاي ترجمه کاسته شود. در زمينه خلق داستان‌هاي به‌روز با ايده‌هاي نو، نويسندگان عزيزمان آمادگي داشته و دارند. البته ناشراني مثل به‌نشر که حد واسط بين نويسنده و چاپ يک داستان هستند، بايستي مقدمات لازم را براي نويسندگان مهيا کنند. اکنون شاهد همکاري نويسندگان تراز اول در به‌نشر و چاپ کتابهايشان هستيم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما