بین الملل
شفقنا
۱۴۰۰/۰۸/۲۷ ۱۰:۳۹:۳۸
مجازات حبس و جریمه نقدی برای حذف عضو از گروه واتس اپ در عربستان
مجازات حبس و جریمه نقدی برای حذف عضو از گروه واتس اپ در عربستان
یک مشاور حقوقی در عربستان سعودی فاش کرد: در صورتی که مدیران گروه های واتساپی هر یک از اعضای گروه خود را بدون اجازه او حذف کنند، و او نیز به مراجع ذیصلاح شکایت کند، این موضوع او را در معرض مسئولیت قانونی قرار می دهد.
شفقنا

به گزارش روزنامه اینترنتی مکه، «احمد عجب» مشاور حقوقی سعودی با بیان این موضوع گفت: اگر مدیر گروه، عضوی را حذف کند، ممکن است مشمول مجازات مقرر در بند پنجم ماده سوم قانون مبارزه با جرایم رایانه ای شود.
عجب افزود: در این ماده، در صورت اثبات صدمه به عضو حذف شده، حبس تا یک سال و جزای نقدی معادل ۵۰۰ هزار ریال عربستان (معادل ۱۳۵ هزار دلار) و یا یکی از این دو مجازات تعیین شده است.
وی خاطرنشان کرد: ضرری که ممکن است متوجه عضو حذف شده در واتس آپ گردد، اغلب روحی و اخلاقی است که موجب تنزل جایگاه وی و تحقیر مقامش می شود و چه بسا این ضرر بویژه در گروههای با تعداد بالا،  بیشتر باشد و منجر به دوری جستن دیگران از او و توهین به آبرویش شود.
این مشاور حقوقی در عربستان در ادامه گفت: ترک گروه بویژه اگر بدون اجازه فرد اضافه شده باشد، هیچ ضرری را متوجه او نمی کند بنابراین احتمال مجازات هم منتفی است چون ترک گروه توجیه قانونی دارد.
قانون مبارزه با جرایم الکترونیکی در عربستان، مجازات هایی را متناسب با حجم هر جرم اعمال کرده و از این طریق برای کاستن از این نوع جرایم تلاش می شود.
از جمله مهمترین رفتارهایی که در عربستان سعودی جرایم الکترونیکی تلقی می شود عبارتند از: دسترسی غیرمجاز توسط یک فرد به منظور هک کردن اطلاعات شخص دیگری از طریق اینترنت، نقض اطلاعات کارت اعتباری، همکاری با گروههای تروریستی و حمایت اینترنتی از آنها، باج گیری از افراد و تهدید اینترنتی آنها به همراه بدنام کردن افراد خواه عادی باشد، خواه سیاستمدار و یا هنرمند و هر فردی که هدف، ضربه زدن به وجهه او باشد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما