اقتصادی
ایرنا
۱۴۰۰/۰۸/۱۸ ۱۲:۴۶:۴۵
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:
توافق ایران و پاکستان برای تسهیل تردد کامیون‌ها از چین تا اروپا
توافق ایران و پاکستان برای تسهیل تردد کامیون‌ها از چین تا اروپا
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سهم خود را در بخش حمل و نقل و ترانزیت بازپس می‌گیریم، گفت: کامیون‌های ما می‌توانند از هر نقطه ایران به طور مستقیم تا چین حرکت کرده و در این زمینه با پاکستان توافق کردیم که کامیون‌های پاکستانی نیز از مسیر ایران به اروپا تردد کنند.
ایرنا

«رستم قاسمی» امروز (سه شنبه) در سیزدهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین آلات که صبح امروز در محل ساختمان مرکز تحقیقات راه و مسکن افتتاح شد، افزود: در حوزه ساخت و ساز مسکن به لحاظ کیفیت در شرایط مناسبی نیستیم و این درحالی است که شرکت‌های دانش بنیان مناسبی داریم و دانش فنی برای کیفی سازی در صنعت ساختمان در کشور وجود دارد.

وی گفت: در همین راستا به عنوان وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌کنم که روش‌های فعلی در بخش ساخت راه و مسکن را قبول ندارم و حتما به عنوان وزارت راه از متخصصین حمایت می‌کنیم تا به دانش نوین ساخت‌و ساز دست پیدا کنیم.

کیفی‌سازی در حوزه ساخت مسکن را در دستور کار قرار دهیم

قاسمی با بیان اینکه لازم است کیفی سازی در حوزه ساخت مسکن را در دستور کار قرار دهیم، گفت: در حوزه مسکن نگرانی جدی وجود دارد و در هیچ جای جهان تا این حد اتلاف انرژی را در بخش ساختمان نداریم. اکنون در وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کنیم و از متخصصان کمک می‌خواهیم تا روش‌های ساخت مسکن را تغییر دهیم و بهبود ببخشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نمی‌توانیم با روش‌های قدیمی که اتلاف مواد، مصالح، تخریب و هزینه‌های نوسازی را به خریدار و کشور تحمیل می‌کند خانه سازی کنیم، باید به روش‌های نوین روی آوریم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در حالی هنوز در ایران از روش‌های سنتی ساخت در حوزه حمل‌و نقل و مسکن پیروی می‌شود که جهان با دانش فنی در حال ساخت جاده و مسکن است و این روش‌ها باید در ایران هم تغییر کند. در حوزه مسکن درحالی که ایران در سطح سه ساخت و ساز مانده است جهان مرحله هشت کیفی سازی را هم پشت سر گذاشته است.

وی گفت: به دلیل عدم کیفیت مصالح و عدم کاهش حجم مصالح و مصرف زیاد انرژی در ساختمان سازی، هزینه‌های پنهانی به کشور تحمیل می شود و باید فکر اساسی برای آن کرد تا تحولی در حوزه ساخت مسکن و راه‌ها داشته باشیم.

قاسمی به سفر اخیر خود به سمنان اشاره کرد و گفت: در این سفر از یک مجتمع مسکونی مسکن مهر بازدید کردم که تنها چند سال بعد از افتتاح نیاز به استحکام سازی دارد، زیرا در بخش اجرا، نظارت درستی نداشتیم. این شیوه نظارت در نظام مهندسی کشور ما را به نتیجه نمی‌رساند. دو میلیون واحد مسکونی ساختیم که همه نیاز به بازسازی و استحکام آن هم نه در بخش نما، بلکه در بخش استحکام دارد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در حوزه نظارت ضعف داریم و باید با روش‌های جدید و سیستمی ساختار نظارت اصلاح شود.

شرایط در بخش حمل و نقل کشور هم باید تغییر کند

وزیر راه و شهرسازی به بخش حمل‌و نقل کشور اشاره کرد و گفت: مزیت‌های جدی در بخش حمل‌و نقل داریم و می‌توانیم در حوزه حمل و نقل، ثروت ساز باشیم.

وی به مذاکرات اخیر خود با مقامات پاکستان اشاره کرد و گفت: کامیون‌های ما می‌توانند از هر نقطه ایران به طور مستقیم تا چین حرکت کنند و در این زمینه با پاکستان توافق کردیم که کامیون‌های پاکستانی نیز از مسیر ایران به اروپا تردد کنند.

قاسمی خاطر نشان کرد: فرصت‌هایی ایران در حوزه حمل و نقل دارد که مزیت ایران است که اگر از آن به خوبی استفاده کند می‌توانیم سهم خود را در بخش حمل و نقل بازپس گیریم.

وی گفت: یا برای مثال در نیمه نخست امسال قطار کانتینری حامل کالاهای فنلاند را از مسیر ایران عبور داده‌ایم که ۲۱ روز طول کشید. اگر به طور عادی از دریا عبور می‌کرد، سه ماه زمان می‌برد.

رستم قاسمی گفت: اکنون در بخش ریلی شرایط خوبی نداریم. درحالی که در قانون برنامه ششم باید به ۳۰ درصد ظرفیت بار و مسافر می‌رسیدم این مقدار کمتر از ۱۰ درصد است؛ سرعت قطارهایمان کند است و به چشمه‌های بار متصل نیستنیم و برای تجار و بازرگانان مسیر ریلی جذابی نداریم. ضمن اینکه ناوگان بسیار پیر و فرسوده روی ریل حرکت می‌کنند.

وی گفت: منهای مشکلات مربوط به گرانی قیر در بخش ساخت جاده ضعف‌های دیگری هم داریم که کم نیست. در بخش اجرا مشکلات جدی است. کنترل کیفیت‌هایی که باید انجام شود از جمله در مرحله زیرسازی و انتخاب مسیر مناسب در نظر گرفته نمی شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با داشتین ۲۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالته نیازمند رقم‌های زیادی برای نگهداری و بازسازی راه‌ها هستیم و  بزرگراه‌ها و جاده‌های میان شهری و آزادراه‌هایی که همین چند سال پیش ساختیم به دلیل ضعف در اجرا و نظارت و آزمایش کیفی نامناسب در شرایط مطلوبی نیستند.

وی تاکید کرد: در قسمت ساخت، نیازمند تحول هستیم.

می‌توانیم صنعت ساختمان و راه را با تغییرات بزرگ اداره کنیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بدترین دوره تحریم‌ها در وزارت نفت بودم و هیچ کس باور نمی‌کرد چاه نفت در دریا حفاری کنیم و کالاهای ایرانی تهیه کنیم، اما وقتی تحریم‌های سخت نفتی آغاز شد شرکت‌های بزرگ نفتی که در ایران کار می‌کردند ایران را ترک کردند و هیچ نیروی خارجی نماند اما این صنعت اداره شد و امروز هم می‌گویم می‌توانیم صنعت ساختمان و راه را با تغییرات بزرگ اداره کنیم.

رستم قاسمی ادامه داد: اکنون ۳۶۰ هزار کامیون در جاده‌ها تردد می‌کند که البته ناوگان فرسوده است که هم جاده‌ها را تخریب می‌کند و هم سوخت زیادی هدر می‌دهند. این کامیون‌ها مسیر تهران تا بندرعباس را با گازوئیل لیتری ۳۵۰ تومان ۱۰ روز طی می‌کنند که دلیل اصلی آن فرسودگی ناوگان است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: می‌خواهیم با روش‌های دیگری در مگا پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ آزادراهی ورود کنیم و تصمیم گرفتیم در بودجه ۱۴۰۱ اتکا به بودجه جاری نداشته باشیم اما طرح های بزرگ کشور را اجرا کنیم.

قاسمی گفت: در برنامه آتی، توسعه آزادراهها و حمل‌و نقل ریلی کشور با نگاه به سرمایه گذاری خصوصی آن هم نه با روش فعلی بلکه با روش‌های نوین و جذاب ادامه پیدا می‌کند و پیش بینی می‌کنیم درسال  ۱۴۰۱ بتوانیم بسیاری از آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را با روش‌های جدید شروع کنیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش قیمت قیر در چندماه گذشته، کار را سخت کرده است و در مجلس در حال مذاکره هستیم تا قانون مربوط به اصلاح قیر دائمی شود و از امکانات نفتی باید برای زیر ساخت کشور استفاده کنیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما