بین الملل
ایرنا
۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ۱۷:۳۴:۰۸
راه‌حل چین برای ختم به خیر شدن مساله اوکراین
راه‌حل چین برای ختم به خیر شدن مساله اوکراین
چین اعلام کرد که حل و فصل مسئله اوکراین ارتباط مستقیم با اجرای توافقنامه مینسک دارد.
ایرنا

به گزارش شبکه تلویزیونی سی جی تی ان چین، ژانگ ژون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد، در نشست خبری که پنج شنبه درباره اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد، موضع کشورش در مورد وضعیت کنونی را تشریح کرد. وی گفت توافقات مینسک باید از سوی همه طرف ها به عنوان یک سند سیاسی مهم و الزام آور برای حل و فصل مسئله اوکراین به رسمیت شناخته شود. این توافق شایسته اجرای کامل و موثر توسط همه طرف های ذینفع است.
او اضافه کرد که متأسفانه اکثر مفاد توافقنامه هنوز به طور واقعی اجرا نشده و گزارش هایی از نقض آتش بس در خطوط تماس رسیده است.
نماینده چین اظهار امیدواری کرد که همه طرف‌های ذی‌ربط نگرشی سازنده داشته باشند و هر گونه اختلاف بر سر راه اجرای توافق را از طریق گفتگو و مشورت حل و فصل کنند. او همچنین پیشنهاد کرد نقشه راه و جدول زمانی اجرا بدون تأخیر ترسیم شود تا راه را برای راه‌حل سیاسی برای این بسته هموار کنند. ژانگ ژون تاکید کرد که این اقدامات راه را برای راه حل سیاسی برای برون رفت از بحران اوکراین هموار می کند.
وی گفت: در شرایط کنونی، همه طرف‌های ذی‌ربط باید اجازه دهند عقلانیت حاکم شود، به مسیر کلی راه‌حل سیاسی پایبند باشند و از هر اقدامی که ممکن است باعث ایجاد تنش یا بحران شود، خودداری ورزند.
به گزارش تلویزیون بین المللی چین، ژون اظهار داشت: طرفین باید نگرانی های امنیتی مشروع یکدیگر را به طور کامل در نظر بگیرند و احترام متقابل نشان دهند و بر همین مبنا، اختلافات خود را از طریق رایزنی در شرایط برابر در مسیر درست حل و فصل کنند.
ژانگ اذعان کرد: «چین از همه تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها حمایت می‌کند و به تعامل دیپلماتیک اخیر بین روسیه و فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی در سطح رهبران توجه دارد. یک سازوکار امنیتی اروپایی بر پایه مذاکره و به طور متعادل، موثر و مبتنی بر بنیانی استوار برای صلح و ثبات پایدار در سراسر اروپا عمل خواهد کرد. ما مطمئنیم که کشورهای اروپایی با استقلال استراتژیک در راستای منافع خود تصمیم گیری خواهند کرد.».
ژانگ افزود که چین از ایده های مفید دبیرکل سازمان ملل متحد با هدف کاهش تنش ها حمایت می کند.
توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه اجرایی شد اما این توافق بارها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است. این توافقنامه دارای ۱۲ بند است و روسیه خواستار اجرای بندهای این توافقنامه از اول تا آخر است اما به گزارش رسانه های روسی، دولت اوکراین با اجرای آن از بند اول موافق نیست و می خواهد فقط برخی بندهای مورد نظر خود را اجرا کند. کشورهای غربی ازجمله آمریکا از این موضع گیری دولت اوکراین حمایت می کنند. وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده است  که تلاش ها برای تجدیدنظر در توافقنامه مینسک از سوی آمریکا پیامدهای خطرناکی برای مناقشه اوکراین در پی دارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما