بین الملل
تسنیم
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۱۱:۲۰:۵۸
ادعای ائتلاف آمریکایی درباره خروج از عراق
ادعای ائتلاف آمریکایی درباره خروج از عراق
ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا مدعی شد که نیروهای رزمی آمریکایی دیگر در عراق حضور ندارند.
تسنیم

به نقل از روسیا الیوم، ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا مدعی شد که از اوایل ماه دسامبر دیگر هیچ نیروی رزمی در عراق حضور ندارد.

ائتلاف بین المللی ادعا کرد: از 9 دسامبر، دیگر هیچ نیروی آمریکایی یا نیرویی از ائتلاف که ماموریت رزمی داشته باشد در عراق حضور ندارد. از برنامه زمانی برای خروج نیروهای رزمی، جلوتر بودیم و به تعهدات خود در گفت‌وگوی بین آمریکا و عراق عمل کردیم.

در بیانیه ائتلاف بین المللی آمده است که خروج پیش از موعد نیروهای رزمی از آن جهت ممکن بود که نیروهای امنیتی عراق از جمله نیروهای پیشمرگه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در توسعه توانایی‌ها و امکانات خود برای مبارزه با داعش داشتند.

ائتلاف بین المللی درباره نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف باقیمانده در عراق نیز بیان کرد که ماموریت اساسی آنها مشورت دادن و کمک و توانمندسازی نیروهای امنیتی عراق برای دستیابی به شکست دائمی داعش است.

تا آخر وقت جمعه هفته جاری بر اساس توافق آمریکا و عراق باید تمامی نیروهای رزمی آمریکایی خاک این کشور را ترک کنند و صرفا نیروهای مستشاری باقی‌بمانند. به رغم تشکیک در نیت آمریکایی، مقامات رسمی عراق طی هفته گذشته از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های عین الأسد و الحریر خبر داده‌اند.

دو سال پیش در سیزدهم دی ماه، دولت تروریست آمریکا، سپهبد سردار سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، جانشین فالح الفیاض رئیس حشد شعبی را در فرودگاه بغداد به شهادت رساند. پارلمان عراق دو روز بعد از این اقدام تروریستی، به طرح اخراج نیروهای آمریکا از عراق رأی مثبت داد.

به دنبال این مصوبه پارلمان، دولت عراق تحت فشار شهروندان و احزاب سیاسی این کشور وارد سلسله گفت‌وگوهایی تحت عنوان گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا شد و بعد از چهار دور گفت‌وگو، دو کشور به توافق رسیدند که تا پایان سال میلادی جاری به حضور نیروهای رزمی آمریکایی در عراق پایان دهند.

گروه‌های مقاومت طی این مدت هشدار داده‌اند که عدم اجرای این مصوبه عواقب بدی برای اشغالگران خواهد داشت و آن‌ها هدف مشروع حملاتشان قرار خواهند گرفت.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما