بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ۱۳:۲۷:۳۳
تشدید بحران در کابینه جانسون؛ ۱۱ عضو دولت استعفا دادند
تشدید بحران در کابینه جانسون؛ ۱۱ عضو دولت استعفا دادند
در ادامه اعتراض‌ها به عملکرد دولت بوریس جانسون، تاکنون یازده تن از کابینه استعفا داده و زمینه برای برکناری نخست‌وزیر انگلیس در حال فراهم شدن است.
ایرنا

دومینوی استعفا در کابینه دولت بوریس جانسون از عصر دیروز (سه‌شنبه) حوالی ساعت ۱۸ پس از کناره‌گیری «ریشی سوناک» وزیر دارایی و «ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس آغاز شد.

کمتر از یک ساعت بعد اندرو موریسون نماینده دولت انگلیس در امور تجارت با مراکش و نیم ساعت بعد بیم افولامی معاون دبیر حزب حاکم محافظه‌کار استعفا دادند. این روند تا حوالی ساعت ۲۳ ادامه داشت و در این مدت معاونین وزرای ایرلند شمالی، ولز، بهداشت و حمل و نقل از مقام‌های خود کناره‌گیری کردند. نماینده ویژه دولت در امور تجارت با کنیا هم در فهرست کارکنان مستعفی دیشب دیده می‌شود.

گفتنی است که طبق رویه، معاونین وزرا هم از سوی نخست وزیر انتخاب می‌شوند.

بوریس جانسون دیشب جانشین وزرای بهداشت و دارایی را تعیین کرد تا به این ترتیب کابینه ترمیم شود. او همچنین برای اینکه خود را بر اوضاع مسلط نشان دهد در نامه‌ای به دو وزیر مستعفی از خدمت آن‌ها در دولت تقدیر کرد.

اما اعتراض ها به صبح امروز هم کشیده شد و معاونین وزرای حمل و نقل و آموزش استعفا دادند. حوالی ساعت ۸ صبح لورا تروت معاون وزیر حمل و نقل و به فاصله ۲۰ دقیقه بعد ویل کوینس معاون وزیر آموزش انگلیس از مقام خود کناره‌گیری کردند.

کوینس یکی از عناصر وفادار به جانسون شناخته می‌شد که استعفای او نشانگر عمق بحران و شکاف در دولت بشمار می‌رود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما