بین الملل
تسنیم
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۰۸:۵۵:۴۵
پایان ماه عسل اروپا-آمریکا در دوران بایدن
پایان ماه عسل اروپا-آمریکا در دوران بایدن
اروپا در حالی به دوران ریاست جمهوری "جو بایدن" بسیار امید بسته بود که بسیاری از انتظاراتش حدود یک سال بعد از روی کار آمدن قدرت جدید در واشنگتن برآورده نشده و مشکلات کم‌کم آشکار می‌شود.
تسنیم

روزنامه "تاگس شاو" آلمان در مطلبی به مناسبات دو سوی آتلانتیک تحت ریاست جمهوری "جو بایدن" پرداخت و نوشت: امیدهای بروکسل به دوران ریاست جمهوری بایدن زیاد بود، اما در اولین سال ریاست جمهوری وی فقط تا حدی برآورده شد.

بایدن کاملا از شعار معروف "اول آمریکای" ترامپ فاصله نگرفت و البته به گفته کارشناسان اتحدیه اروپا هم اشتباهاتی را مرتکب شده است.

حدود یک سال پیش واشنگتن هم زمان با روی کار آمدن بایدن اعلام کرد که آمریکا دوباره به صحنه بین المللی باز گشته و پیمان دو سوی آتلانتیک دوباره تجدید حیات می شود. این خبرها آرامش زیادی در بروکسل و بسیاری مناطق دنیا ایجاد کرد. این امید ایجاد شده بود که دوران تیره و تار ترامپ تمام شده ، آمریکا دوباره به صحنه جهانی بازگشته و با روی کار آمدن "جوبایدن" اروپا دوباره یک شریک قابل اعتماد پیدا کرده است.

امیدها بعد از تغییر قدرت در کاخ سفید بسیار زیاد بود و برخی از آن ها البته برآورده شده است.

"برند لانگه"، رئیس کمیسیون تجاری پارلمان اروپا از حزب سوسیال دموکرات در این باره گفته است: طبیعتا نوع و روشی که ما با یکدیگر صحبت می کنیم بهتر شده است و یا اینکه اصلا ما دوباره با هم صحبت می کنیم خوب است. این مسئله که از طرف آمریکا علاقه به تنش زدایی وجود دارد خوب است.

به گفته وی تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ اوضاع به گونه ای دیگر بود. وی حتی شرکای نزدیک خود را تهدید و از آن ها باج خواهی می کرد. این مسئله در حال حاضر موقتا از روی میز آمریکا برداشته شده چرا که تعرفه ها از جمله روی فولاد و آلومینیوم که در دوران ترامپ در دستور کار قرار گرفت به حال تعلیق درآمده و البته کاملا لغو نشده است. بایدن هم البته مجبور است و می خواهد اقتصاد داخلی را با شعار معروف " اول آمریکا" راضی نگه دارد و از جمله در این راستا شرکت های اروپایی از برخی مناقصات عمومی ایالات متحده حذف شده اند.

"برند لانگه" مناسبات دو سوی آتلانتیک در دوران ریاست جمهوری بایدن را به ازدواجی تشبیه کرده که بعد از ماه عسل مشکلات روزمره در آن آغاز شده است. وی در این باره گفت: بالاخره ما هم باید طبیعتا خود را آماده کنیم که اگر واقعا از طرف آمریکا اقدام قهر آمیزی شکل گرفت بتوانیم واکنش نشان دهیم.

در عرصه سیاست خارجی دولت بایدن بسیاری از امیدهای اروپاییان را به ناامیدی بدل کرده است که به ویژه با خروج پر هرج و مرج نیروهای آمریکایی از افغانستان و مشارکت امنیتی جدید ایالات متحده با استرالیا و انگلیس شکل گرفت. البته از طرف اروپا هم تکروی هایی وجود داشت.

با این همه اتحادیه اروپا بر این عقیده است که برخی چیزها خوب پیش رفته است. در دوران بایدن، ایالات متحده آمریکا به توافقنامه آب و هوایی پاریس بازگشته است، برنامه هسته ای ایران دوباره مورد مذاکره قرار گرفته و واشنگتن دوباره خود را به ناتو متعهد اعلام کرده است.

"آنگرت بندیک"، از موسسه علم و سیاست برلین با این همه اعلام کرده که اروپا باید اقدامات بیشتری برای امنیت خود انجام دهد. وی بر این باور است که باید یک تجزیه و تحلیل مشترک درباره تهدیدها انجام گرفته و نیروی واکنش سریع برنامه ریزی شده اجرایی شود و امکان تصمیم گیری با رای اکثریت در سیاست خارجی و امنیتی امکان پذیر شود تا اروپا بتواند در بحران ها واکنش بهتری نشان دهد.

وی همچنین تاکید کرد که واشنگتن و بروکسل باید به ویژه هنگامی که پای دفاع در برابر حملات سایبری و یا حملات به زیر ساخت های حیاتی مطرح است با یکدیگر همکاری کنند. اما اروپا و آمریکا در این راستا و در همه زمینه ها با هم توافق ندارند و از جمله درباره مشارکت شرکت چینی هوآوی در راه اندازی اینترنت نسل پنجم اختلاف نظر دارند. آمریکا کاملا با این مسئله مخالف است اما اروپا موضع نرم تری در این باره اتخاذ کرده است.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: با وجود همه ناامیدی ها اما کم تر از یک سال بعد از روی کار آمدن بایدن در آمریکا اروپا در مناسبات دو سوی آتلانتیک بیشتر نور می بیند تا سایه و تاریکی.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما