بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۰۹/۰۴ ۰۸:۵۷:۰۲
لیتوانی: اروپا آماده "قلدری" اقتصادی چین باشد
لیتوانی: اروپا آماده "قلدری" اقتصادی چین باشد
وزیر خارجه لیتوانی با تاکید بر اینکه اروپا باید آماده مقابله با "قلدری و زورگویی" اقتصادی چین باشد و بیشتر در هند – اقیانوسیه مشارکت کند، گفت کشورش با رنج اقتصادی کوتاه مدتی که چین بابت ارتقای روابط آن با تایوان تحمیل می‌کند، کنار خواهد آمد.
ایسنا

به گزارش رویترز، چین روز یکشنبه مناسبات دیپلماتیک خود با لیتوانی را به دنبال اقدام این کشور حوزه بالتیک که اجازه داد تایوان خودگردان یک سفارت دوفاکتو در آنجا افتتاح کند، کاهش داد. لیتوانی با چین روابط رسمی دارد نه تایوان.
تایوان از نگاه پکن یک استان آن به شمار می‌رود و مقامات لیتوانی‌ می‌گویند که چین برای وارد آوردن خسارت از جمله با قطع خطوط تجاری به تلافی این تصمیمش اقدام کرده است.
گابریلیوس لندزبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی در مصاحبه‌ای با رویترز در واشنگتن گفت که چنین خسارت‌هایی بی‌دوام خواهند بود چرا که کشورش تلاش دارد از وابستگی زنجیره‌های تامین خود به چین بکاهد.
او افزود: در کوتاه مدت، برای هر کشوری دردآور خواهد بود که قراردادهایش متوقف شود، اما این کوتاه مدت است چون بازارها خودشان را تطبیق می‌دهند. شرکت‌ها کنار می‌آیند.
رئیس دستگاه دیپلماسی لیتوانی گفت، چین نه تنها ارتباط با شرکت‌های لیتوانی را قطع کرده بلکه به شرکت‌هایی در کشورهای ثالث نزدیک شده تا به آنها فشار وارد آورد که با لیتوانی تجارت نکنند.
او تاکید کرد: بسیاری از آنچه ما تولید می‌کنیم تا حدی در همکاری با چین یا در داخل آن است. به همین دلیل است که باید راه‌هایی برای ایجاد زنجیره‌های تامین و اینکه چگونه آنها را مقاوم‌تر کنیم، بیابیم تا بتوانند در مقابل این زورگویی، قطع قراردادها، تحریم‌های ثانویه مقاومت کنند. لیتوانی الگویی برای کشورها در مورد چگونگی مقاومت در برابر چنین فشارهایی ارائه می‌دهد، اما کشورهای اروپایی به ویژه باید برای تقویت امنیت اقتصادی خود بیشتر در هند و اقیانوس آرام مشارکت کنند.
وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت، پکن روابط دیپلماتیک خود با لیتوانی را کاهش داده و نارضایتی شدید خود را از اقدام ویلنیوس به دلیل اجازه دادن به تایوان برای ایجاد یک سفارت دوفاکتو در این کشور حوزه بالتیک اعلام کرده است.
در این بیانیه تاکید شد: لیتوانی موضع جدی دولت چین را نادیده گرفته، به وضعیت کلی روابط دوجانبه بی‌اعتنایی کرده و به هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل محل نگذاشته و به تایوان اجازه داده تا دفتر نمایندگی در لیتوانی ایجاد کند.
در این بیانیه گفته شد، چین به لیتوانی تاکید می‌کند تا "در اولین فرصت این اشتباه را تصحیح کند."

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما