بین الملل
خراسان
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۱۰:۱۵:۲۹
زین کردن اسب انتخاباتی توسط ترامپ
زین کردن اسب انتخاباتی توسط ترامپ
دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا که یک سال است حق استفاده از همه شبکه های اجتماعی مطرح چون توئیتر و فیس‌بوک را ندارد، دیروز آغاز به کار شبکه (Truth Social)، رسانه اختصاصی خود را جشن گرفت.
خراسان

ترامپ اکتبر سال گذشته با کینه از شبکه های اجتماعی گفته بود:«ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که طالبان در توئیتر حضور گسترده‌ای دارد، اما رئیس جمهور مورد علاقه شما را ساکت کرده‌اند. همه از من می‌پرسند چرا کسی در مقابل این فناوری ‌های بزرگ نمی‌ایستد. خوب ما به زودی خواهیم ایستاد.» او حالا با رسانه اختصاصی خود بازگشته و انتظار می‌رود اپلیکیشن رسانه‌ اجتماعی ترامپ که یک میلیارد دلار کمک برای راه اندازی آن جمع‌آوری شده، امروز در دسترس قرار گیرد. ماه ژانویه گزارش شده بود که شبکه‌ای به نام «حقیقت اجتماعی» از اواخر فوریه در دسترس خواهد بود. در ١۵ فوریه، دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد رئیس جمهور سابق، برای اولین ‌بار تصویری از این پلتفرم را در توئیتر منتشر کرد.

دونالد ترامپ بعد از حمله هوادارانش به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه سال 2021 و حمایت او از این خشونت و آشوب، از پلتفرم‌های بزرگی مانند فیس ‌بوک، توئیتر و یوتیوب بیرون رانده شد. ترامپ در واکنش به این ناآرامی‌ها، افرادی را که به کنگره آمریکا حمله کرده بودند، «وطن پرست» خوانده  و هیچ نشانه‌ای از پذیرش نتیجه انتخابات از خود نشان نداده بود. ماجرا تنها به حوادث هواداران وی به کنگره آمریکا خلاصه نمی شد. توئیتر و فیس بوک سال گذشته برخی از پیام‌های او را با عنوان پیام ‌هایی «گمراه کننده» حذف کردند؛ از جمله پیامی که در آن گفته بود کووید از آنفلوآنزا «کمتر کشنده» است.

ترامپ ۷۵ ساله، تابستان از شرکت ‌های گوگل، فیس بوک، توئیتر و مدیران آن ها شکایت کرد، اما این شکایت موفق نبود زیرا شرکت‌های فناوری خصوصی بر اساس قانون آزادی بیان می‌توانند مطالب منتشر ‌شده روی شبکه‌های خود را کنترل کنند. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال داشت. تنها در توئیتر ۸۸ میلیون کاربر پیام‌های او را دنبال می‌کردند. او هنوز هم در میان محافظه‌کاران آمریکا محبوبیت دارد و چشم به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور دوخته است. او حتی در روزهای پایانی ماه ژانویه، در جمع هوادارانش در تگزاس گفت: «اگر من در انتخابات شرکت کنم و برنده انتخابات شوم، ما با افرادی که در روز 6 ژانویه دستگیر شدند، با انصاف رفتار می‌کنیم  و اگر  آن ها از ما بخواهند که مورد عفو (ریاست جمهوری) قرار بگیرند ما آن ها را عفو می کنیم چون که با آن ها به شدت غیرمنصفانه رفتار شد.»

ترامپ در حالی از رویای بازگشت به کاخ سفید سخن می گوید که تارنمای «هیل» در تحلیلی درباره وضعیت آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به قلم «داگلاس مکینان» فردی که مشاور سیاسی در دوران دو رئیس جمهوری رونالد ریگان و جرج بوش پدر بود، نوشت که آمریکای امروز مستعد ایجاد یک حزب سومی است که دونالد ترامپ آن را به وجود آورد. «داگلاس مکینان» در این مقاله تحلیلی ایجاد چنین حزبی را عامل التهاب سیاسی و اجتماعی در آمریکا دانست و ادامه داد: «راس پروت» (Ross Perot) میلیاردر اهل ایالت تگزاس در   انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۹۲ به عنوان نامزد مستقل شرکت کرد و توانست در آن دوره ۱۹ درصد آرا در ۵۰ ایالت از آمریکا را به دست آورد که در برابر حریفی همچون جرج اچ.دبلیو بوش نامزد حزب جمهوری‌ خواه، یک شاهکار سیاسی در آن زمان بود. مکینان درادامه تحلیل خود افزود: باید به خاطر داشته باشید که در آن زمان، نیاز به یک حزب سوم در آمریکا بود چرا که پروت با وجودی که می‌دانست بدون حضور در یکی از دو حزب بزرگ آمریکایی شانسی برای ورود به کاخ سفید ندارد اما با وجود این ایستاد و رای به دست آمده، تنبیهی برای بوش پدر و حزب جمهوری‌ خواه محسوب می‌شد. در آن زمان در حالی انتخابات به سمت حزب سوم پیش می‌رفت که شرایط سیاسی امروز همچون فناوری‌ های پیشرفته، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و همه‌گیری بی پایان کرونا وجود نداشت. بسیاری از سیاستمداران آمریکایی همواره بر این عقیده هستند که بدون حضور در یکی از دو حزب جمهوری خواه یا دموکرات، امکان برنده شدن درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد اما این مسئله مربوط به دوران قبل از «دوره ترامپ» بود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما