بین الملل
خراسان
۱۴۰۰/۱۲/۲۶ ۱۰:۵۰:۳۱
خبرسازهای بین المللی آخرین برگ قرن شمسی
خبرسازهای بین المللی آخرین برگ قرن شمسی
در آخرین شماره از روزنامه در سال ۱۴۰۰ به مهم ترین اخبار و وقایع بین المللی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی سال پرداختیم
خراسان

نگاهی به مهم ترین وقایع و خبرهای بین المللی در سالی که گذشت 

1400، سالی سراسر جنگ! 
جهان در سال 1400 با جنگ و کشتار آغاز شد و با جنگ و ویرانی به پایان رسید. 365 روز گذشته، «سالی سخت» برای مردم  جهان بود و شاید آخرین سال قرن چهاردهم را بتوان این چنین ارزیابی کرد. کسی حتی فکرش را نمی کرد که این قرن شمسی با جنگ و حتی تهدیدات هسته ای و قرار گرفتن شرق و غرب روبه روی هم به پایان برسد. سالی که منطقه غرب آسیا با آتش صهیونیست ها در غزه، خروج نظامی های آمریکایی از افغانستان، حضور دوباره طالبان در قدرت و... در تب و تاب بیشتری بود و در غرب هم آتش جنگ روسیه در اوکراین همه اروپا و آمریکا را به تکاپو انداخت. امسال با همه سختی هایش گذشت و امیدواریم در انتهای سال 1401 از خبرهای خوبی بنویسیم که در یک سال گذشته اش در صدر رسانه های جهانی بود. در ادامه به مهم ترین اتفاقات و خبرهای سال 1400 از منظر بین‌المللی می پردازیم.
راه بندان سنگین در کانال سوئز
سه روز بعد از آغاز سال 1400 یک حادثه دریایی همه کشورها را نگران کرد. به گل نشستن کشتی کانتینربر «اورگرین» در کانال سوئز، باعث شد تا این شناور غول پیکر برای 6 روز، حمل و نقل دریایی را مختل کند. توفان شن و ماسه و وزش بادهای شدید باعث خروج کشتی از مسیر خود و برخورد آن به بستر کناره‌های کانال شد که انسداد کامل کانال و عدم امکان عبور دیگر شناورها را در پی داشت و چنین سانحه‌ای در تاریخ ۱۵۰ ساله کانال سوئز بی‌سابقه بود. از اهمیت این کانال، همین بس که  نزدیک به ۷ درصد تجارت دریایی جهان از این کانال انجام می‌شود و این راه بندان دریایی میلیاردها دلار خسارت به خاطر تأخیر در تحویل بارها به بار آورد.
11 روز مقاومت حساس فلسطینی ها
حدود یک ماه پس از باز شدن کانال سوئز، آتش جنگ در فلسطین دوباره شعله ور شد. جنگ 11 روزه حماس و رژیم صهیونیستی با تجاوز اسرائیلی ها شروع شد و وقتی آتش بالا گرفت، حماس با حملات موشکی سرزمین های اشغالی را فلج کرد. در حملات صهیونیست ها ۲۳۲ نفر شهید و ۱۹۰۰ فلسطینی مجروح شدند و در مقابل هم 12 صهیونیست کشته و ۳۳۶ تن زخمی شدند. اما پاسخ محکم به صهیونیست ها نشان داد گروه‌های مقاومت از «سنگ» عبور کردند و با قدرت موشکی خود، توان ضربه زدن به ارتش و زیرساخت‌های اسرائیل را دارند. دومین پیامد این نبرد 11 روزه،  آشکار شدن ضعف‌های دفاعی اسرائیل بود. رژیم صهیونیستی که با تبلیغات زیاد بر کارامدی گنبد آهنین مانور می داد، شاهد این بود که  درصد بالایی از موشک های گروه های مقاومت فلسطین به هدف اصابت کرد.
 پایان کار نتانیاهو، شاید برای همیشه
دقیقا دو هفته پس از آتش بس و ضرب شست گروه های مقاومت فلسطینی به صهیونیست ها، سرانجام دوران سیاه بنیامین نتانیاهو در دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی به پایان رسید و نفتالی بنت به عنوان یک راستگرا، نخست وزیر این رژیم شد. نتانیاهو با پشت سر گذاشتن «دیوید بن گوریون»، با 12 سال، طولانی ترین دوره نخست وزیری این رژیم را تجربه کرد و البته پرونده سیاهی از خود به جا گذاشت: از چهار دوره جنگ با غزه تا پرونده های سنگین فساد مالی و اختلاس و...
خروج یانکی ها و ورود طالبان
هنوز تصاویر و صحنه های سقوط چندین نفر از مردم افغانستان که خود را در محفظه چرخ های هواپیمای آمریکایی مخفی کرده بودند در یادمان هست. پنتاگون در اواسط مرداد و فصل تابستان اعلام کرد که آخرین گروه آمریکایی‌ها، افغانستان را ترک کرده‌اند و پس از ۲۰ سال طولانی‌ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده آمریکا با پرواز آخرین هواپیما به پایان رسید. با خروج آمریکایی ها اما طالبان هر روز شهرهای مهم افغانستان را تصرف کرد و در چند روز به کابل رسیدند و پایتخت این کشور را هم به سرعت تصرف کردند.
 عراق در تب و تاب سیاست 
مهرماه 1400 در پی برگزاری انتخابات پارلمان  عراق، جریان صدر به عنوان برنده انتخابات مشخص شد. این گروه با کسب 73 کرسی از 239 کرسی عراق، نفوذ بالایی در تصمیم گیری های کلان سیاسی عراق پیدا کرد و به نظرمی رسد نقشی ویژه در تعیین سرنوشت رئیس پارلمان و رئیس جمهور داشته باشد.
سونامی افشای ثروت پنهان سران جهان
مهر امسال کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی با انتشار حدود ۱۲ میلیون سند، دارایی‌های پنهان و فرار مالیاتی سیاستمداران و میلیاردر‌های جهان را افشا کرد. اسناد پاندورا افشای ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار سند و پرونده است که دارایی‌های مخفی، فرار مالیاتی، پول شویی و معاملات سران، سیاستمداران و میلیاردر‌های جهان را افشا می‌کند.  در میان حدود ۱۲ میلیون سند منتشر شده، اسناد محرمانه معاملات فراسرزمینی پادشاه اردن، روسای جمهور اوکراین، کنیا و اکوادور، نخست وزیر جمهوری چک و تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس و... به چشم می‌خورد.
پایان  مرکل 
آذرماه 1400 آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در مراسمی رسمی از قدرت خداحافظی کرد . او 16 سال نه تنها رهبری آلمان که به نوعی رهبری اروپا را برعهده داشت و بسیاری معتقدند که نفوذ او تا سال ها در آلمان ادامه خواهد داشت. مامامرکل در سال های آخر حضورش در صحنه سیاسی با لرزش های عجیب خبرساز شد. او در آخرین روز کاری در ‌مصاحبه‌ای در پاسخ به این پرسش که قصد دارد در آینده چه کارهایی انجام دهد، گفت: «هنوز برنامه‌ای ندارم. ابتدا کمی استراحت می‌کنم تا بعد ببینم چه می‌شود.
 سفر ننگین به امارات و ادامه پیمان ابراهیم
امارات که اعتبار خودش در جهان اسلام را به توافق با آمریکا فروخت و با اسرائیل رابطه دیپلماتیک برقرارکرد برای نخستین بار در آذرماه 1400 میزبان نخست وزیر رژیم صهیونیستی شد. نفتالی بنت به عنوان نخستین نخست وزیر اسرائیل به امارات سفر کرد. در همین حال پس از توافق عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات و بحرین که 20 شهریور 99 با میانجیگری ترامپ امضا شد نخستین نشست مشترک وزیران خارجه آمریکا، اسرائیل و امارات چند روز پس از سفر نفتالی بنت به امارات برگزار شد تا پیمان ابراهیم گسترش و ادامه یابد.
بحران در قزاقستان برای چند لیتر گاز مایع
افزایش یک باره قیمت گاز مایع در قزاقستان، اعتراض های سراسری در شهرهای بزرگ این کشور آسیایی را به همراه داشت که با واکنشی خشن از سوی دولت مواجه شد و در خشونت ها 227 نفر کشته شدند. دولت این کشور با ادامه اعتراض ها و تخریب اماکن عمومی از تصمیم خود صرف نظر کرد.
شوک انتهای سال، حمله به اوکراین
سال 1400 با شوک حمله روسیه به اوکراین به آخرین روزهای خود می رسد. این تهاجم، بزرگ‌ترین حمله نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. پیش از این تهاجم، روند نفوذ نظامی روسیه در اوکراین، از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز شده بود و طی آن پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از گسترش ناتو از سال ۱۹۹۷ به‌عنوان تهدیدی برای امنیت کشورش انتقاد کرد و خواستار ممنوعیت قانونی پیوستن به ائتلاف نظامی برای اوکراین شد. این تهاجم با محکومیت گسترده بین‌المللی، از جمله تحریم‌های جدید علیه روسیه، روبه رو شده‌است آن طور که رسانه ها نوشته اند تا کنون بیش از دو میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر پناهنده شده اند و این امر به بحران پناهجویان اوکراینی تبدیل شده است. دو روز پیش اما زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: اوکراین عضو ناتو نخواهد شد. باید منتظر ماند و دید که آیا روسیه حملاتش  را متوقف می کند یا خیر.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما