سیاسی
ایسنا
۱۴۰۱/۰۴/۰۳ ۱۳:۳۵:۳۸
ارزیابی دیپلمات پیشین ایران از عملکرد ۵ ساله بن سلمان
ارزیابی دیپلمات پیشین ایران از عملکرد ۵ ساله بن سلمان
کاردار پیشین ایران درعربستان معتقد است که عملکرد "محمدبن سلمان " ولیعهد عربستان در طول پنج سال گذشته در پرونده‌های مختلف منطقه‌ای موفقیت‌آمیز نبوده است.
ایسنا

 


احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با ارزیابی عملکرد محمدبن سلمان ولیعهد سعودی در پنجمین سالروز به قدرت رسیدن وی در عربستان تصریح کرد: او برخلاف عرف رایج در دربار آل سعود به قدرت رسید و در همین چارچوب شاهزادگان رقیب خود را زندانی و محبوس کرد.

وی با بیان اینکه او به خاطر جاه‌طلبی‌اش و با کمک پدرش ملک سلمان گزینه‌های دیگر برای ولیعهدی عربستان را برخلاف عرف رایج در دربار آل سعود کنار زد، افزود: او برای اولین بار در تاریخ آل سعود در راستای حذف رقبای خود اقدام به زندانی کردن تعدادی از شاهزاده‌های موثر و قدرتمند آل سعود کرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اعتقاد بر اینکه محمدبن سلمان به خاطر جاه‌طلبی و سیاست‌های نابخردانه‌اش در پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز موفق نبوده و با بی‌اعتباری روبرو شده است، گفت : از جمله پرونده‌های مهمی که محمدبن سلمان در آن با شکست روبرو شد موضوع حمله نظامی عربستان به یمن بود.

وی همچنین به دخالت‌های بن سلمان در عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: او حتی در یک اقدام بی‌شرمانه سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان را محبوس کرد و از دیگر سو دستور به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار معروف سعودی کرد.

دستمالچیان با بیان اینکه بن سلمان در پیشبرد سیاست‌های خود به حدی نابخردانه عمل کرد که آمریکایی‌ها که در طول سال‌های گذشته همواره هم پیمان نزدیک عربستان سعودی بودند نتوانستند چشم‌هایشان را بر روی اقدامات بن سلمان ببندند و به نوعی عربستان را بایکوت کردند، تصریح کرد: بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز اگر در حال حاضر قرار است سفری به عربستان انجام دهد به خاطر منافع خود آمریکاست و در همین چارچوب او اعلام کرده که در سفر به ریاض دیداری مستقل با محمدبن سلمان نخواهد داشت و در اجلاس ریاض که تعدادی دیگر از سران کشورهای منطقه نیز حضور خواهند داشت شرکت می‌کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و مدنی آمریکا با سفر جو بایدن به عربستان به خاطر عملکرد ناموفق محمد بن سلمان و نقش او در قتل جمال خاشقجی مخالف هستند، اظهار کرد: محمد بن سلمان در قضیه یمن اشتباه استراتژیکی کرد و اکنون مجبور شده که آتش‌بس در این منطقه را بپذیرد و به صورت غیررسمی براساس اخبار منتشر شده با گروه انصارالله یمن مذاکره و گفت‌وگو کند.
 
دستمالچیان با بیان اینکه بن سلمان علیرغم اینکه از پول زیادی برخوردار بود و از او حمایت می‌شد در عرصه عمل تاکنون نتوانسته پرونده موفقی را از خود به نمایش بگذارد و ما این موضوع را در عرصه داخلی و خارجی مشاهده می‌کنیم، افزود: او در داخل عربستان علاوه بر زندانی کردن تعدادی از شاهزاده‌های سعودی اقدام به اعدام و زندانی کردن تعدادی از شیعیان و مخالفان خود نیز  کرده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما