بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۰۸:۱۴:۱۷
انگلیس: روسیه در اوکراین از سلاح‌های کشنده‌تر استفاده می‌کند
انگلیس: روسیه در اوکراین از سلاح‌های کشنده‌تر استفاده می‌کند
مقامات انگلیس ادعا کردند که نیروهای روسیه در جنگ اوکراین به سلاح‌های کشنده‌تر روی آورده‌اند که می‌توانند تلفات گسترده‌ای در میان غیرنظامیان داشته باشند.
ایرنا

وزارت دفاع انگلیس شنبه‌ شب اعلام کرد، بمب افکن‌های روسیه احتمالا از ده‌ها موشک ضد کشتی سنگین متعلق به دهه ۱۹۶۰ در حملات زمینی در اوکراین استفاده کرده‌اند. 

موشک‌های کی اچ-۲۲ با هدف نابود کردن ناوهای هواپیمابر با کلاهک‌های هسته‌ای طراحی و تولید شده‌اند. 

وزارت دفاع انگلیس ادامه داد: این موشک‌ها بسیار بی‌دقت هستند و هنگامی که در حملات زمینی با کلاهک‌های معمولی استفاده می‌شوند، می‌توانند خسارات جانبی و تلفات شدید ایجاد کنند. روسیه احتمالا از موشک‌های ضد کشتی ۵.۵ تنی استفاده می‌کند زیرا با کمبود موشک‌های مدرن و دقیق مواجه است. 

سرهی گایدای فرماندار لوگانسک در شرق اوکراین، روسیه را به استفاده از موشک‌های «آتش زا» در روستای وروبیوکا در جنوب غربی شهرهای سورودونتسک و لیسیچانسک متهم کرد. 

در حالی که استفاده از موشک‌های آتش زا در میدان جنگ قانونی است، سرهی گایدای مدعی شد که حملات شب گذشته خسارت زیادی به خانه‌های غیرنظامیان وارد کرده است. 

آنتون گراشچنکو مشاور دولت اوکراین نیز نیروهای روسیه را به استفاده از سلاح‌های آتش زا برای وارد کردن خسارت، از جمله به زمین‌های کشاورزی متهم کرد.

گراشچنکو روز شنبه ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که نشان می‌دهد نیروهای اوکراین در حال خاموش کردن حریق ایجاد شده به دلیل گلوله باران مزارع گندم هستند. 

به گزارش ایرنا، سیویرودونتسک که شهر کوچکی در لوهانسک است، در کانون پیشروی روسیه در شرق اوکراین قرار دارد. به دنبال هفته‌ها نبرد بخش‌هایی از این شهر تخریب شده است، با این حال مقام‌های اوکراینی می‌گویند درگیری‌های شدید در آن همچنان ادامه دارد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما