سیاسی
خراسان
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ۰۸:۵۶:۲۹
واکنش‌ها به اعلام رويکرد رئيسي براي مذاکرات هسته اي
واکنش‌ها به اعلام رويکرد رئيسي براي مذاکرات هسته اي
خراسان

صحبت هاي اخير رئيس جمهور در خصوص مذاکرات برجام و گفت وگو هاي ايران براي برچيده شدن تحريم ها با واکنش هاي مختلفي همراه شد. آيت ا...سيد ابراهيم رئيسي، رئيس جمهوري، در بخشي از نخستين  مصاحبه تلويزيوني  خود در رسانه ملي، به موضوع  مذاکرات هسته‌اي اشاره و رويکرد دولت در مذاکرات را رفع تحريم ها عنوان و در عين حال خاطرنشان کرد گفت و گوي همراه با «فشار» را نخواهيم پذيرفت: «تهديدها، فشارها و تحريم‌هاي ظالمانه‌اي که به ملت ايران روا مي‌دارند، متناسب با بحث گفت وگو نيست. قبلا هم اعلام کردم حتما گفت وگو و مذاکره را در دستور کار دولت خواهيم داشت اما نه با فشاري که دنبال مي‌کنند. فشار آوردن همراه با گفت وگو قبلا هم امتحان شده و جواب نداده است. آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها بارها آن را تجربه کردند که گفت وگوي همراه با فشار جواب نمي‌دهد.» اين اظهارات رئيسي و تعيين موضع دولت او در قبال مذاکرات به حدي مهم بود که رسانه هاي مختلف بين المللي از جمله رويترز، خبرگزاري فرانسه، شبکه العربيه، تايمز، هاآرتص، آسوشيتدپرس،  ميدل ايست، آي اينديا اکسپرس و ده ها رسانه ديگر در گزارش هاي خود به آن اشاره کردند. علاوه بر بازتاب سخنان رياست جمهوري در رسانه هاي جهاني، روسيه نيز به اعلام آمادگي رئيسي براي از سرگيري مذاکرات برجامي واکنش نشان داد و ميخاييل اوليانوف، ديپلمات ارشد روسي و نماينده اين کشور در مذاکرات وين با اشاره به صحبت‌هاي سيد ابراهيم رئيسي درباره مذاکرات برجامي در توييتي نوشت: «اين اظهارات نشان مي‌دهد ايران آماده ادامه مذاکرات وين درباره برجام است. {البته} همچنان زمان از سرگيري مذاکرات نامشخص است.» شبکه العربيه نيز در اين باره نوشت: ابراهيم رئيسي تاکيد کرد کشورش آماده مذاکرات اما بدون فشار است. روزنامه النهار مصر هم  در اين باره نوشت: رئيس جمهور ايران تاکيد کرد کشور تنها براي مذاکره وارد مذاکرات نخواهد شد و گفت وگوها با غرب بايد منجر به رفع تحريم هاي آمريکا عليه ملت ايران شود.
در اين ميان بلومبرگ در گزارشي  به موضوع مذاکرات هسته اي مي پردازد و با بررسي جنبه هاي مختلفي سعي در ترسيم چشم اندازي از آينده مذاکرات وين دارد. به گزارش خراسان، اين رسانه آمريکايي براين باور است که در کنار رشد چشمگير فعاليت هاي هسته اي، وضعيت اقتصادي در ايران رو به بهبود است و کشورمان براي گرفتن امتياز بيشتر پا به مذاکرات مي گذارد: «سه سال پس از اجراي سياست «فشار حداکثري» توسط ترامپ، ايران اورانيوم را تا سطحي نزديک به خلوص تسليحاتي، غني سازي کرده و همزمان هم اقتصادش به کمک پکن و مسکو، نشانه هايي از ثبات را بروز مي دهد هرچند صادرات حياتي نفت، همچنان زير تحريم هاي سنگين قرار دارد. ديپلمات ها و تحليل گران بر اين باورند که اين تحولات، فضايي را براي دولت تازه ايران فراهم مي آورد تا فهرست امتيازات درخواستي اش از واشنگتن براي بازگشت به برجام را طولاني تر کند.» بلومبرگ در بخش ديگري از گزارش خود به جزئيات بيشتري از وضعيت اقتصادي ايران در شرايط پيشا مذاکرات مي پردازد و مي نويسد: «در اقتصاد ايران، نشانه هايي از بهبود مشاهده مي شود. بنابر آماري که به تازگي توسط انجمن فولاد جهان منتشر شد، توليد فولاد ايران در ماه جولاي  بالاتر از نرخ رشد همين ماه فولاد چين، افزايش يافت و ايران را به دهمين توليد کننده اين فلز در جهان تبديل کرد. همچنين ساخت بنادر و خطوط آهني که توسط چيني ها مهندسي مي شود هم ادامه يافت. ايران در ماه هاي آينده  نيز برنامه هايي را براي بهره برداري از يک هاب گاز طبيعي در درياي خزر در دستور کار خود دارد. به تازگي هم يک مقام ارشد از شرکت ملي نفت چين در تهران  حضور يافته تا درباره پروژه هاي مشترک و گسترش روابط گفت و گو کنند.» اين رسانه آمريکايي در بخش پاياني گزارش خود تاکيد مي کند ايران به پشتوانه حمايت چين و روسيه در شوراي امنيت، ترسي از رويگرداني غرب از ميز مذاکرات برجامي ندارد. 
 
دومين گفت وگوي رئيسي و ماکرون در کمتر از يک ماه
در حالي که بحث از سر گيري مذاکرات هسته اي حالت جدي تري به خود گرفته است،  شامگاه ديروز رئيسي و ماکرون  براي دومين بار در کمتر از يک ماه گذشته با هم به صورت تلفني گفت وگو کردند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، رئيس جمهور در اين گفت وگو با استقبال از پيشنهاد رئيس جمهور فرانسه درخصوص بازنگري در روابط دو کشور و آغاز فصل نويني از روابط دو جانبه و همکاري هاي منطقه اي تهران – پاريس، گفت: ما با مذاکره مفيد مخالفتي نداريم اما برنامه و نتيجه مذاکره بايد لغو تحريم ها عليه ايران باشد، مذاکره براي مذاکره بي فايده است.رئيسي  همچنين درخصوص موضوع افغانستان  تاکيد کرد: در شرايط فعلي همه بايد کمک کنند تا يک دولت فراگير با مشارکت همه گروه ها در افغانستان تشکيل شود و اجازه دهيم مردم افغانستان سرنوشت خود را رقم بزنند. «امانوئل ماکرون» رئيس جمهور فرانسه نيز در تماس تلفني با رئيس جمهور کشورمان با تاکيد بر توسعه و تعميق روابط بين ايران و فرانسه و لزوم بازبيني در روابط دو کشور، علاوه بر اشاره به مسائلي درباره افغانستان و لبنان ابراز اميدواري کرد مذاکرات وين با حضور ايران از سرگرفته شود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما