سیاسی
آخرین خبر
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ ۱۱:۰۰:۵۵
سخنگوی وزارت خارجه: پیش‌نویس توافق وین آماده شده است
سخنگوی وزارت خارجه: پیش‌نویس توافق وین آماده شده است
آخرین خبر

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته در مورد مذاکرات وین چند جلسه در شورای عالی امنیت ملی و نزد رئیس‌جمهور برگزار شد و در همین چارچوب برخی از تماس ها از سوی باقری با آقای مورا و امیرعبداللهیان با بورل صورت گرفت، گفت: پیش‌نویس توافق وین آماده شده است.

آمریکا باید در مورد سه موضوع اصلی تصمیم بگیرد

سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز گفت: درفت و پیش نویسی از توافق آماده شده است. پیش نویس به صورت مشترک آماده‌ شده است. بالای ۹۷ الی ۹۸ درصد آن به صورت مشترک نگارش شده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره موضع ایران در خصوص مسائل باقیمانده در وین و مسائل مربوط به آژانس بیان کرد: سفر باقری به تهران همانند بسیاری از سفرهایی که ایشان داشت برای انجام مشورت‌های لازم با تهران بوده. شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را داشته و سفر باقری درباره موضوعات باقیمانده است. پیش نویسی از توافق تهیه شده و لازم بود مورد بررسی قرار بگیرد. برخی موضوعات باقیمانده که دستور العمل‌های لازم را باقری نیاز داشت که با طرف‌های مختلف صحبت کند. در سه موضوع اصلی همچنان طرف‌های غربی و آمریکا تصمیم سیاسی خود را نگرفتند در تمامی تماس ها  تلاش کردیم خطوط قرمز ایران و منطق ایران برای طرف غربی روشن شود. الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا نیست و از خطوط قرمز خود عبور نمی‌‌کنیم و طرف‌های غربی بیش از این کش ندهند. باقری امروز صبح وارد وین شد. موضوعات مربوط به رفع تحریم‌ها و ادعاهای سیاسی درباره برنامه‌ هسته‌ای بوده و طی روزهای آتی باید شاهد باشیم طرف مقابل تصمیم خود را گرفته یا نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌پیش نویس به صورت مشترک آماده شده و بالای ۹۸ درصد به صورت مشترک نگاشته شده و آنچه باقیمانده مواردی است که باید مرتفع شود. در خصوص موضوعاتی در حوزه رفع تحریم‌‌ها، تضامین و برخی ادعاهای سیاسی در حوزه فعالیت‌ّای صلح آمیز هسته‌ای ایران باید در یک بستر مناسب آماده شود.در وین نیستیم که توافق جدید کنیم. توافق در ۲۰۱۵ انجام شده است.ما و ۱+۴ در وین حضور داریم که مطمئن شویم اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد که یک روزه نخواهد بود و مسیر پر راستی آزمایی برای آمریکاست.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: سطح و کیفیت و میزان غنی سازی به سطح و میزانی که در برجام توسط ایران تعهد شده است. آنچه در وین در حال گفت‌وگو هستیم توافق احتمالی در حوزه رفع تحریم‌ها و گستره رفع تحریم‌ها خیلی وسیع‌تر از آن است که آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند. توافق قابل اتکاتر و پایدارتر در حال تدوین است و در موضع دستاوردهای هسته‌ای حفظ، صیانت و توان بازگشت پذیری ایران به عنوان تضمین ذاتی و خط قرمز ما باشد.هر چقدر تضامین عینی توسط آمریکا دقیق‌تر داده شود در بندهای مقابل هم این نکته رعایت می‌شود.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: اگر حقوق مشروع ایران رعایت شود در نقطه خوبی برای جمع بندی توافق قرار داریم.

آخرین اقدامات وزارت خارجه در خصوص اتباع و دانشجویان ایرانی در اوکراین

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره آخرین اقدامات وزارت خارجه در خصوص اتباع و دانشجویان ایرانی در اوکراین اظهار داشت: نگرانی‌های ایرانیان مقیم کاملا قابل درک است به رغم تمامی تلاش ها در سطح وزرات خارجه و سفارتخانه‌ها در اوکراین و کشورهای همجوار انجام دادیم اما حتی اگر چند ده ایرانی در جاهای مختلف به آنها دسترسی نباشد یا در صف‌های طولانی حضور داشته باشند ناراحت کننده است و باید در اسرع وقت تلاش کنیم مشکلات آنها را حل کنیم.

وی افزود: در وزارت خارجه تمهیدات مختلفی اندیشیدیم از جمله بیانیه‌هایی که صادر کردیم که مقدمه‌ای بود که به ایرانیان بگوییم آنهایی که کار اضطراری ندارند از اوکراین خارج شوند و تعداد اندکی خارج شدند و بعد از آغاز جنگ تلاش گسترده‌ای توسط سفارت و برخی از تشکل‌ها در اوکراین انجام شد و تعدادی از ایرانیان خارج شدند. سه فاز را داشتیم فاز اول انتقال ایرانیان از مناطق جنگی به مناطق امن بود که از خارکف و مرز بلاروس تلاش کردیم خارج کنیم. تعداد ۵۰ نفر در خارکف در روز آغاز جنگ باقی مانده بودند تا جایی که میسر بوده تلاش شده که این افراد خارج شوند. برخی از اینها از خارکف خارج و به سمت اسلواکی حرکت کردند و سفارت ما در اتریش مطلع شده و در تلاشیم آنها را پیدا کنیم و کارهایشان را انجام دهیم. صف طولانی در لهستان است که بعضا دو روز است نتوانستند وارد شوند. دسترسی‌ها محدود است و تلاش کردیم این مشکلات را مرتفع کنیم.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: برخی پرچم‌های ایران در ون‌ها گذاشته شده که دسته بندی ایران در آن جمعیت سخت باشد با دیدن پرچم به سمت تجمع بروند. تعداد زیاد قابل توجهی در ورشو اسکان داده شدند تعدادی در بوداپست و بخارست و تلاش شده در مولداوی مرز را رد کنند و وارد رومانی شوند. وضعیت جنگی در داخل اواکراین و عدم امکان دسترسی‌ها کار را سخت کرده است. تعدادی از ایرانیان اطلاعاتشان را ندادند و دسترسی به ما ندادند و این‌ها طبیعی است. از اصحاب رسانه درخواست می‌کنم اگر اطلاعاتی داشتید در اختیار ما قرار بدهید.

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر گفت‌وگو بین روسیه و اوکراین گفت: این گفت‌وگو مورد توصیه و نظر ما بوده و مذاکره برای توقف درگیری‌ها باید مورد توجه قرار می‌گرفته است. راه‌حل سیاسی راه‌حل پایدار برای مشکلاتی است که دهه‌هاست در منطقه وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه به مذاکرات تلفنی امیرعبداللهیان با برخی همتایان در خصوص وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین نیز اشاره کرد.

واکنش خطیب زاده به اظهارات مذاکره کننده فرانسه در وین

خبرنگاری با اشاره به اظهارات مذاکره کننده فرانسه در وین از سخنگو پرسید که گفت‌وگوها در وین تا کجا ادامه خواهد یافت که وی پاسخ داد: اگر فرانسه سازنده‌تر از روز اول عمل کرده بود و تلاش نمی‌کرد مذاکرات را با سکته روبرو کند ماه‌ها قبل در نقطه‌ای قرار داشتیم که متن را داشته باشیم. مسؤولیت فرانسه در وضعیت فعلی برای همه روشن است. فرانسه همه تلاش خود را کند در روزهای آینده خواب نما نشود. 

وی درباره بحث ضرب الأجل در خصوص مذاکرات نیز گفت:‌ در چند ماه گذشته از این تاریخ‌ها شنیدیم و بازی زبان ملال آور شده است. آن‌چه روشن است طرف مقابل باید متعهدانه وارد گفت‌وگو شود و نشان دهد پایبند است. الان چند موضوع بسیار کلیدی برای انتفاع ایران باقی مانده است. اگر می‌خواهند توافقی داشته باشیم باید حسن نیت داشته باشند.

نکات فنی آژانس شنیده شده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات با آژانس هم گفت: نکات فنی آژانس شنیده شده است. برداشت ما بارها قبل بود که اگر نگاه فنی به سؤالات آژانس باشد تمامی این‌ها قابل بسته شدن بود. متاسفانه برخی برداشت‌‌ها وجود دارد که برخی در مذاکرات فنی آژانس دخالت می‌کنند. ایران روابط فنی بسیار خوبی را با حفظ بی طرفی آژانس همواره داشته است. این پرونده در خصوص برخی سؤالات ادعایی باید خیلی پیش تر بسته می‌شد.  

واکنش آقای سخنگو به اخبار منتشر شده درباره سفر امیر عبداللهیان به وین

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امیرعبداللهیان به وین و اخبار منتشر شده در هفته گذشته نیز بیان کرد: هیچ برنامه‌ای برای سفر به وین تا زمانی که در آن نقطه نگیریم قرار ندارد. الان کمیسیون مشترک ایران و ۱+۴ عضو آن هستند. برای این‌که آمریکا بتواند به کمیسیون برگردد نیاز به تصمیم سیاسی و راستی آزمایی‌ها و تضمین‌هایی دارد.

پاسخ به نگرانی نمایندگان مجلس در خصوص توافق احتمالی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نگرانی نمایندگان مجلس در خصوص توافق احتمالی بیان کرد: صدای ملت و نمایندگان ملت را در علنی و در جلسات بسته با نمایندگان شنیدیم و نکات آنها را یادداشت کرده و امیرعبداللهیان هم بارها در جلسات کمیسیون امنیت ملی و صحن با نمایندگان به صورت خصوصی گفت‌وگو کرده و تعامل بسیار خوبی در سطح وزارت خارجه و مجلس و همچنین دولت و مجلس انجام می‌شود. راهبری مذاکرات بر عهده شورای عالی امنیت ملی است. رئیس مجلس عضو شوراست. دغدغه‌های نمایندگان را می‌‌دانیم. در وین نیستیم متن جدیدی جدا از برجام توافق کنیم. در وین هستیم که توافق ۲۰۱۵ این بار به درستی توسط آمریکا و سه کشور اروپایی اجرا شود.

خطیب‌زاده عنوان کرد: آنچه در حال مذاکره در وین است تا چه میزان تلاش شده یک توافق پایدارتر و خوب‌تر براساس توافق ۲۰۱۵ در اجرا به دست بیاوریم. هیچ چیزی بیشتر از تعهدات برجامی نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت و هیچ چیزی کمتر از منافع اقتصادی ملت ایران گفت‌وگو نکرده و نمی‌پذیریم و به خاطر بدعهدی و چندین سال خسارت به ملت ایران در مسائل رفع تحریمی پایدارتر مذاکرات را پیش می‌بریم. قانون مجلس الزام آور است و اگر توافق انجام شود و اگر به آن نقطه برسیم حتما نمایندگان مجلس هم متن را می‌بینند عین همه ملت ایران و در خصوص آن می‌توانند نظر دهند و این حق نمایندگان ملت است از هر طیف و هر نگاهی که به مسائل دارند دغدغه واقعی آنها حفظ منافع مردم است  آن نقطه همگرایی دولت و مجلس خواهد بود.

بیانیه‌ اتحادیه اروپا دخالت آشکار در امور داخلی ایران است

وی بیانیه‌ اتحادیه اروپا را دخالت آشکار در امور داخلی ایران و تعرض به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران است و از اساس مردود است. این بیانیه غیر حرفه‌ای و بی مبنا باید اصلاح شود. اتحادیه اروپا جایگاهی ندارد چنین بیانیه‌های غیرحرفه‌ای بود. جزایر سه گانه جزو لاینفک ایران عزیز است و هیچ اختلافی در این زمینه نیست و هیچ جایگاهی اتحادیه اروپا ندارد که درباره وحدت سرزمینی ایران اظهار نظر کنند. هم از نظر حقوق بین‌الملل مردود است و هم از لحاظ افکار عمومی پذیرفتنی نیست.

پرونده بدهی انگلیس به ایران

خطیب‌زاده در پاسخ به یک سؤال درباره گفت‌وگوی تلفنی اخیر امیرعبداللهیان و همتای انگلیسی و این‌که آیا تحولی در بحث بدهی انگلیس رخ داده اظهار داشت: تحول در پرونده بدهی ایران باید در لندن انجام شود.توافقات چندین بار است انجام شده حکم دادگاه انگلیسی صادر شده و تعلل آنها نشان می‌دهد چقدر از اجرای قوانین خود به بهانه‌های مختلف فرار می‌کنند. تحول زمانی است که لندن به قانون گردن بگذارد.

اعضای برجام مشخص است؛ سعودی‌ها اظهارات شاذ مطرح نکنند

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر این‌که مذاکره با ایران نتیجه نمی‌دهد مگر این‌که ما را هم مشارکت دهند، گفت: اعضای برجام در برجام نوشته شده و توصیه می‌کنیم یک بار وقت بگذارند تا بعد از این اظهارات شاذ نکنند.

خطیب‌زاده درباره زمان دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: هنوز تاریخ قطعی نیست و به محض قطعی شدن اعلام می‌شود. زمانی ایران پاسخ‌ها به پیشنهادات دور چهارم را دریافت کند در خصوص جزییات و سطح آن می‌توانیم اعلام نظر کنیم.

آخرین وضعیت مذاکرات انجام شده بین ایران و کره جنوبی 

خطیب‌زاده درباره مذاکرات انجام شده بین ایران و کره جنوبی اظهار داشت: گفت‌وگوها در کره براساس خواست طرف کره در دیدار معاون وزیر خارجه کره با باقری صورت گرفت. تا الان که با شما صحبت می‌کنم نتیجه‌ای حاصل نشده و طرف کره‌ای به صورت لاک‌پشتی تلاش می‌کند کار را جلو ببرد آن وقتی که طرف کره‌ای به تعهداتش عمل کند می‌توانیم درباره مسائل دیگر صحبت کنیم. تا آن موقع موضوعی که با کره داریم بدهی قطعی آن به ایران است.

وی درباره افزایش مناسبات اقتصادی ایران با روسیه گفت: روابط ایران با روسیه چند لایه چند بعدی و طبیعی است و براساس و برخاسته از همسایگی و حسن همسایگی و نیازهای دو طرف و اراده سیاسی دو پایتخت برای ارتقای روابط به روابط ممتاز. در اوج تحریم‌های فلج کننده تلاش کردیم روابط خود را مقاوم و علیرغم فشارهای ثالث ادامه دهیم.

وی درباره بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه گانه ایرانی را دخالت آشکار در امور داخلی ایران و تعرض به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران است و از اساس مردود است. این بیانیه غیر حرفه‌ای و بی مبنا باید اصلاح شود. اتحادیه اروپا جایگاهی ندارد چنین بیانیه‌های غیرحرفه‌ای بود. جزایر سه گانه جزو لاینفک ایران عزیز است و هیچ اختلافی در این زمینه نیست و هیچ جایگاهی اتحادیه اروپا ندارد که درباره وحدت سرزمینی ایران اظهار نظر کنند. هم از نظر حقوق بین‌الملل مردود است و هم از لحاظ افکار عمومی پذیرفتنی نیست.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما