سیاسی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ۰۸:۴۵:۴۰
انتقاد شديد وزير خارجه از بي‌عملي اروپا در برجام؛ بدهي انگليس به ايران بايد پرداخت شود
انتقاد شديد وزير خارجه از بي‌عملي اروپا در برجام؛ بدهي انگليس به ايران بايد پرداخت شود
اميرعبداللهيان در توييتي محورهاي گفت‌وگوي خود با همتاي انگليسي‌اش را تشريح کرد.
ایسنا

حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در توييتي نوشت: ‏در تماس تبريک وزير خارجه انگليس براي گفت‌وگوي مبتني بر احترام متقابل ابراز آمادگي کردم؛ بي‌عملي اروپا در برجام را به شدت مورد انتقاد قرار دادم؛ فاجعه رفتار آمريکا در افغانستان را محکوم و بر لزوم تشکيل دولت فراگير تأکيد کردم؛ و تصريح کردم که بدهي ديرينه انگليس به ايران بايد پرداخت شود.

گفتني است، دومينيک راب وزير امور خارجه انگليس روز دوشنبه در تماس تلفني با وزير امور خارجه کشورمان، ضمن تبريک انتصاب وي، ابراز اميدواري کرد پيرو استقرار دولت جديد در جمهوري اسلامي ايران، روابط و تعاملات دو کشور در عرصه هاي مختلف بر اساس تفاهم و درک متقابل گسترش يابد.

امير عبداللهيان وزير امور خارجه کشورمان در اين گفت‌وگوي تلفني، ضمن ابراز تاسف از آثار سياست‌هاي نادرست آمريکا و برخي از کشورهاي غربي در قبال افغانستان، تحقق امنيت و ثبات در اين کشور را در گرو استقرار دولت فراگير با مشارکت تمامي اقوام، اقبال به گفتگو و عدم خشونت، توجه به مردم و نيز مقابله عملي با تروريسم دانست.

وزير امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به ميزباني جمهوري اسلامي ايران از حدود ٤ ميليون اتباع افغانستان در خلال بيش از ۴ دهه گذشته، بر ضرورت ايفاي مسئوليت مشترک بين المللي پايدار در مواجهه با موج‌هاي جديد پناهجويان و نيز مقابله با عرضه مواد مخدر تاکيد کرد.

امير عبداللهيان همچنين آمادگي کشورمان براي تسهيل کمکهاي بشردوستانه به افغانستان را خاطرنشان ساخت.

وزير امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به همتاي انگليسي، به انتظار جمهوري اسلامي ايران در لغو تمامي تحريم‌هاي غير قانوني تاکيد کرد و يادآور شد دولت سيزدهم به رغم آنکه طبيعتا در ابتداي کار در حال مشورتهاي داخلي در مورد نحوه ادامه مذاکرات وين است، تصريح کرده که به مذاکراتي که داراي نتايج ملموس بوده و حقوق و منافع مردم را تامين کند اقبال خواهد داشت.

اميرعبدالهيان همچنين در جريان اين گفت‌وگو اهميت اتخاذ گامهاي اعتماد ساز توسط دولت انگليس براي رفع برخي مشکلات در روابط دوجانبه را مورد تاکيد قرار داد و خاطرنشان ساخت اقدامات سازنده و عملي انگليس در اين حوزه ها مورد استقبال جمهوري اسلامي ايران قرار خواهد گرفت. وزير خارجه انگليس در اين ارتباط بر تعهد عملي اين کشور در بازپرداخت مطالبات کشورمان تاکيد کرد.

وزراي امور خارجه دوکشور همچنين علاوه بر تبادل نظر در خصوص مهمترين تحولات بين المللي و منطقه اي توافق کردند به گفتگوهاي خود در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد ادامه دهند.

گفتني است، دومينيک راب وزير امور خارجه انگلستان پيش از اين نيز با ارسال پيامي خطاب به حسين امير عبداللهيان وزير امور خارجه، اخذ راي اعتماد و آغاز بکار ايشان را تبريک گفته بود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما