اجتماعی
ایسنا
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۱۱:۰۲:۵۸
تجهیزات نامناسب محیط زیست برای مقابله با متخلفان
تجهیزات نامناسب محیط زیست برای مقابله با متخلفان
معاون جانشین یگان حفاظت سازمان محیط زیست ضمن اشاره به وضعیت تجهیزات یگان حفاظت محیط زیست می‌گوید: تجهیزات فعلی ما در مقایسه به تجهیزات به‌روز متخلفان شکار وصید برای تعقیب و گریز مناسب نیستند و موجب کاهش عملکرد نیروها می شوند.
ایسنا

منوچهر فلاحی با اشاره به توپوگرافی منحصر به‌فرد کشور ایران خاطرنشان کرد: محیط زیست کشور ما شامل مناطق کویری، و بیابانی، کوهستانی، جنگلی و ساحلی  است بنابراین هر منطقه تجهیزات خاص خود را می‌طلبد و تجهیزات خودرویی داخلی موجود در این مناطق کارایی پایین تری دارند . تجهیزات خودرویی  در عملیات های تعقیب و گریز و پایش مناطق ابزار اصلی کار یگان حفاظت محیط زیست هستند.

وی افزود: تجهیزات فعلی ما در مقایسه به تجهیزات به روز متخلفان شکار وصید برای تعقیب و گریز مناسب نیستند و موجب کاهش عملکرد نیروها می شوند.  طبق قرارداد چند جانبه سازمان حفاظت محیط زیست  وزارت دفاع  وسازمان برنامه و بودجه  در سال ۹۵  قرار بود ۵۵۰ دستگاه  موتورسیکلت از بهترین  برندهای جهانی  خریداری و  به ناوگان موتوری یگان اضافه کنیم اما متاسفانه با شروع تحریم‌ها و افزایش چند برابری قیمت‌ها  موتورسیکلت‌های  مدنظر از جانب طرف قرار داد  تامین نشد.

معاون جانشین یگان حفاظت سازمان محیط زیست ادامه داد: طبق بخشنامه و دستورالعمل‌های صادر شده، ما در خرید تجهیزات با محدودیت مواجهیم و باید از تولیدات داخلی استفاده کنیم. در همین راستا یگان حفاظت در سال جاری ۱۲۰۰ دستگاه موتوسیکلت ۲۵۰ سی سی از شرکت‌های داخلی خریداری و تاکنون  ۸۰۰ دستگاه‌ از آن‌ها را در اختیار یگان حفاظت استانها قرار داده شده است و تا پایان سال ۴۰۰ دستگاه باقیمانده نیز تحویل داده می‌شود.

فلاحی افزود: بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی عمر مفید برای خودروها پنج سال و موتورسیکلت‌ها شش سال است البته این زمان تعیین شده برای خودرو و موتورسیکلتی است که همواره  روی جاده و مسیرهای هموار و با حداقل آسیب حرکت می‌کند؛ در حالی که خودروها و موتورسیکلت‌های ما  به علت شرایط مناطق چهارگانه در آب،  تپه، سنگلاخ، شن و ماسه و مناطق مختلف حرکت می‌کنند و پس از یک سال فرسوده می‌شوند. متخلفی که تحت تعقیب ماست روی جاده اسفالت حرکت نمی‌کند و ما نمی‌توانیم مسیر حرکت آن‌ را تعیین کنیم.  

وی افزود: در برخی موارد قطعات مربوط به خودرو نیز یافت نمی‌شود و تهیه آن‌ها به‌سختی صورت می‌گیرد. به‌طور کلی تحریم‌ها در زمینه محیط زیست اثرات بدی داشته است. ما در گذشته خودروی پیک آپ را با قیمت ۶۰  تا ۷۰ میلیون تومان خریداری می‌کردیم در حالی که الان خودروهای شاسی‌بلند مونتاژ داخلی  قیمتی حدود یک میلیارد تومان دارند و ما نیز بودجه لازم را جهت خرید تعداد مورد نیاز نداریم.

معاون جانشین یگان حفاظت سازمان محیط زیست در ادامه گفت: یگان جهت افزایش عملکرد نیروها  دوربین البسه را تامین و به هریک از استان‌ها سه دستگاه تحویل داد تا   به‌صورت پایلوت در مناطق مختلف استان مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به کارایی خوب این دوربین‌ها زمانی که خواستیم این وسیله را به‌صورت انبوه توزیع کنیم به علت تحریم‌های ظالمانه توانایی تقبل هزینه‌های سرسام آور آن را نداشتیم همچنین تجهیزاتی نظیر کوادکوپتر و پهپاد که تجهیزات پایش هستند فقط در استان‌هایی مانند قزوین، گلستان و فارس به‌صورت موردی تهیه شده است که از آن‌ها برای  سرشماری و شناسایی متخلفان استفاده می‌شود.  

فلاحی در پایان گفت: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست علیرغم این کمبودها با حداقل امکانات، کارایی صد درصدی دارد و این امر نشئت گرفته از عشق و علاقه این نیروها به حفظ محیط زیست ایران اسلامی و موید این امر تقدیم ۱۴۵ محیطبان شهید و جانباخته و ۳۰۶ محیط بان جانباز و آسیب دیده است.
 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما