بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ ۱۷:۰۰:۴۷
پاپ از روسیه انتقاد کرد
پاپ از روسیه انتقاد کرد
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به طور تلویحی از روسیه به دلیل آنچه وی کشاندن پای اوکراین به جنگی «بی رحمانه و بی معنی» از سوی مسکو خواند، انتقاد کرد و از مقام های مربوطه خواست برای صلح تلاش کنند.
ایرنا


به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از یورونیوز، فرانسیس ۸۵ ساله در مراسم عید پاک در میدان سن پیتر واتیکان سخن می گفت. این اولین مراسم عید پاک از سال ۲۰۱۹ بود که جمعیت اجازه داشتند در جریان آن، برای شنیدن موعظه های پاپ از زمان اعمال محدودیت های کرونایی در این میدان گردهم آیند.

فرانسیس بخش اعظم سخنرانی خود را به اوکراین اختصاص داد و شوک جنگی درگیر در اروپا را با شوک حواریون مقایسه کرد که انجیل می گوید حضرت عیسی رستاخیز کرده را مشاهده کردند.

پاپ گفت: چشمان ما در این عید پاک، نگاهی حاکی از ناباوری دارد. ما شاهد ریخته شدن خون های بسیار و خشونت های بیش از حدی بوده ایم. قلب ما نیز مملو از ترس و اضطراب است، زیرا بسیاری از برادارن و خواهران ما مجبور شده اند در جای امن پناه بگیرند تا از بمباران در امان باشند.

وی افزود: امید است که صلح برای اوکراین جنگ زده ببار آید که با خشونت و ویرانگری این جنگ بی رحمانه و بی معنی که به آن کشیده شده، آزموده شده است.

مسکو از عبارت عملیات ویژه نظامی برای اقدام خود استفاده کرده اما فرانسیس که قبلا این واژگان را رد کرده بود، بدون نام بردن از روسیه، آن را جنگ نامید و پیشتر نیز در مورد حمله روسیه از کلمات تهاجم و تجاوز غیرموجه استفاده کرده است.

پاپ ضمن تشکر از کشورهایی که پذیرای پناهجویان اوکراینی بوده اند، افزود: اجازه دهید برای صلح تصمیم گیری شود. باشد که قدرت نمایی به پایان رسد در شرایطی که مردم رنج می کشند.

وی پیشتر در ماه جاری در کشور مالت به طور تلویحی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انتقاد کرد و گفت که یک فرمانروای قدرتمند به درگیری برای منافع ملی گرایانه دامن می زند.

فرانسیس بار دیگر شبح جنگ منتهی به درگیری هسته ای را مطرح کرد، مساله ای که وی چندین بار از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین از آن سخن گفته است.

وی گفت: لطفا اجازه ندهید به جنگ عادت کنیم. بیایید همه خودمان را از بالکن ها و خیابان هایمان متعهد به عجز و لابه برای صلح کنیم، باشد که رهبران کشورها، درخواست مردم برای صلح را بشنوند.

فرانسیس ادامه داد: من تمام قربانیان اوکراینی، میلیون ها آواره و بی خانمان شده داخلی در اوکراین، خانواده های از هم پاشیده، سالمندانی که به حال خود رها شده اند، زندگی های فروپاشیده و شهرهای با خاک یکسان شده را در قلبم نگه می دارم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما