بین الملل
تسنیم
۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ۱۴:۰۴:۲۷
دیدگاه مبهم الکاظمی درباره خروج و ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق
دیدگاه مبهم الکاظمی درباره خروج و ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق
نخست وزیر عراق در آستانه سفر به واشنگتن در گفتگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس در عین حال که از خروج نیروهای رزمی آمریکا سخن گفت از نیاز به کمک‌های آموزشی نظامیان آمریکایی هم سخن به میان آورد.
تسنیم

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در گفتگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که کشورش نیازی به نیروهای رزمی آمریکا برای جنگ با داعش ندارد.

وی چارچوب زمانی بازاستقرار نیروها را مبتنی بر نتایج مذاکرات با مسئولان آمریکایی دانست.

الکاظمی در عین حال تاکید کرد که عراق خواستار کمک اطلاعاتی و آموزش نظامی آمریکاست.

وی که قبل از سفر روز دوشنبه به واشنگتن به آسوشیتدپرس سخن می‌گفت، اعلام کرد که نیازی به نیروهای رزمی آمریکا در عراق نیست اما موعد نهایی خروج نیروهای آمریکایی را هم اعلان نکرد.

وی گفت که نیروهای امنیتی این کشور توان دفاع از کشور را بدون نیاز به نظامیان آمریکایی را دارند.

الکاظمی هرگونه جدول زمانی برای خروج را متکی بر نیازهای نیروهای عراقی دانست که سال گذشته توان خود را برای انجام ماموریتهای مستقل علیه داعش، نشان داده‌اند.

وی تاکید کرد: جنگ ضد داعش و آمادگی نیروهای ما، تهیه جدول ویژه خروج نیروها از عراق مبتنی بر مذاکراتی که ما با واشنگتن انجام خواهیم داد، را ضروری کرده است. ما در عین حال خواستار حمایت آموزشی و توسعه توان آنها و همکاری امنیتی با آمریکایی‌ها هستیم.

نخست وزیر عراق گفت: عراق تسلیحات آمریکایی در اختیار دارد که نیاز به صیانت و آموزش دارد. ما از طرف آمریکایی خواهیم خواست که از نیروهای ما حمایت کند و توان نیروهای ما را تقویت کند.

الکاظمی گفت: عراق در حال حاضر شرایط حساسی دارد و به آرامش اوضاع سیاسی قبل از انتخابات نیاز دارد.

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق روز جمعه که برای پیگیری مذاکرات و گفت‌وگوهای راهبردی بین این کشور و آمریکا بر سر حضور نظامیان این کشور در عراق راهی این کشور شده است، بعد از دیدار با همتای آمریکایی خود، در کنفرانس خبری مشترک گفت که عراقی‌ها همچنان بی‌نیاز از نظامیان آمریکایی نیستند. 

اظهارات وزیر خارجه عراق واکنش منفی برخی از سیاسیون و گروه‌های عراق را در پی داشته است. فؤاد حسین در حالی از ضرورت بقای نیروهای آمریکایی سخن گفته است که «قاسم الاعرجی»، وزیر کشور سابق و مشاور امنیت ملی فعلی عراق که در گفت‌وگوهای راهبردی حضور دارد، در موضع‌گیری مخالف با وی، خواستار تسریع در خروج این نیروها شده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما