بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ۲۲:۲۵:۳۸
اتحادیه اروپا خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران و آمریکا شد
اتحادیه اروپا خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران و آمریکا شد
سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی بدون اشاره به اینکه اقدامات غیرقانونی کدام طرف منجر به وضع موجود در اجرای برجام شده است درخواست اجرای کامل این توافق از سوی ایران و آمریکا را تکرار کرد.
ایرنا

اشتفن کلمنت عصر چهارشنبه با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد گفت: اتحادیه اروپا بر تعهد قاطع و حمایت مستمر خود از اجرای کامل و موثر برجام تاکید می کند و مصمم است به همکاری با جامعه بین المللی برای بازیابی و اجرای کامل این توافق که اهمیت راهبردی برای معماری جهانی عدم اشاعه هسته ای دارد، ادامه دهد. 
وی افزود: اتحادیه اروپا از همه کشورها می خواهد که از اجرای آن در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.
این مقام اروپایی افزود: اتحادیه اروپا از تلاش های دیپلماتیک تزلزل ناپذیر نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) به عنوان هماهنگ کننده برجام با همه شرکای مربوطه برای بازگشت ایالات متحده به برجام و ازسرگیری اجرای کامل همه تعهدات این توافق توسط ایالات متحده و ایران حمایت می کند. اجرای کامل و تایید شده تعهدات مرتبط هسته ای ایران در این زمینه ضروری است.
وی به پیش‌نویس ارائه شده از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری اجرای برجام اشاره کرد و صرف نظر از اینکه کدام طرف ناقض برجام است و در مذاکرات رفع تحریم‌ها اراده سیاسی لازم برای بازگشت به برجام را نشان نداد ادعا کرد: اتحادیه اروپا از این که ایران انتخاب کرده است از فرصت دیپلماتیک استفاده نکند متاسف است و از ایران می خواهد که بدون تاخیر بیشتر در این مورد تجدید نظر کند. ما می خواهیم تاکید کنیم که مذاکرات برجام جدا از تعهدات الزام آور قانونی ایران تحت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است که برای رژیم جهانی عدم اشاعه ضروری است. 
کلمنت با بیان اینکه اتحادیه اروپا تبعات ناشی از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم ها از سوی این کشور را درک می‌کند افزود: لغو تحریم‌ها، در کنار اجرای کامل و قابل راستی آزمایی تعهدات ایران بخش مهمی از توافق هسته‌ای است. وی بر همین اساس ادعا کرد: اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود از جمله لغو تحریم ها بر اساس برجام پایبند بوده است.
این دیپلمات اروپایی با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام که در مقابل بی‌عملی طرف‌های مشارکت کننده در این توافق صورت گرفت مدعی شد: اتحادیه اروپا به طور جدی نگران است که ایران، در حالی که تعهد خود را به برجام اعلام می کند، به گسترش برنامه هسته ای خود ادامه می دهد. ما از اینکه ایران برنامه هسته ای خود را به ابزاری سیاسی تبدیل کرده است ابراز تاسف می کنیم. اقدامات ایران که مغایر برجام است پیامدهای اشاعه غیرقابل برگشت دارد. 
کلمنت افزود: ما قویاً از ایران می‌خواهیم که از هرگونه اقدام تحریک‌کننده بیشتر خودداری کند و تمام فعالیت‌های مغایر با برجام را متوقف کند و بدون تاخیر بیشتر به اجرای کامل آن بازگردد.
جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و تعلل طرف های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی، تصمیماتی را در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کرد.
در واقع پس از اینکه سایر اعضای باقیمانده در توافق یاد شده نتوانستند انتظارات مشروع ایران برای بازگرداندن توازن به توافق را برقرار کنند، به خودیاری متوسل شود اما از واکنش متقابل دربرابر رفتار غیرقانونی آمریکا خودداری و بر رویکرد اصولی خود برای حفظ توافق پافشاری کرد.
جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما