اجتماعی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۱۱:۵۶:۲۹
خبر قفل شدن گوشي‌هاي شيائومي در ايران صحت دارد؟
خبر قفل شدن گوشي‌هاي شيائومي در ايران صحت دارد؟
خبر قفل شدن گوشي از برند شيائومي در کوبا در حالي منتشر شده که انجمن واردکنندگان موبايل مي‌گويد تا کنون حتي يک مورد غيرفعال شدن گوشي در ايران يا کشورهاي تحريم‌ شده ديگر از جمله کره شمالي، سوريه، سودان و کريمه گزارش نشده است و به نظر مي‌رسد خبر قفل شدن گوشي‌هاي شيائومي در ايران صحت ندارد.
ایسنا

در چند ساعت گذشته، اخباري مبني‌بر قفل شدن گوشي‌هاي شيائومي در چند کشور خاص در برخي از خبرگزاري‌ها و سايت‌ها منتشر شد. اولين بار سه روز پيش يک کاربر از کوبا در سايت رديت، از  قفل شدن گوشي جديد خود پس از چند روز استفاده خبر داده بود. او گفت که گوشي شيائومي نوت ۸ ديگري نيز دارد که نزديک به يک سال از آن استفاده مي‌کند و اين مشکل براي اين گوشي اتفاق نيفتاده و براي گوشي جديدش بعد از چند روز اتفاق افتاده است. اين کاربر کوبايي ادعا کرده بود که از بيش از ۲۰ مورد مشکل مشابه که براي کاربران ديگر اتفاق افتاده آگاه است اما توضيحات بيشتري نداده است.

شيائومي در کشور کوبا به صورت رسمي فروش و خدماتي ارائه نمي‌دهد اما بسياري از گوشي‌هاي ساخت اين شرکت استفاده مي‌کنند. پس از آن، از شب گذشته، برخي از سايت‌ها مانند XDA به بازنشر اين خبر پرداختند و کشورهاي ديگري را نيز به کوبا اضافه کردند. اين در حالي است که انجمن واردکنندگان موبايل اعلام مي‌کند با جست‌وجويي که انجام داده، هيچ موردي در ايران يا کشورهاي ديگر گزارش نشده است و حتي افراد ديگري از کوبا چنين مشکلي را گزارش نکرده‌اند.

دليل اضافه کردن نام ايران، کره شمالي، سوريه، سودان، کريمه به اين ليست، بند ۱۴.۲ شرايط و ضوابط فروش شيائومي اروپاست که در وب‌سايت شيائومي و همچنين هنگام روشن کردن و فعال‌سازي اوليه گوشي‌هاي شيائومي ذکر شده است. بر اساس اين بند، صادرات دوباره کليه محصولات شيائومي تابع قوانين صادراتي آمريکا است و هرگونه فروش اين محصولات به کشورهاي کوبا، سوريه، ايران، کره شمالي، سودان و کريمه ممنوع است.

آنطور که محمدرضا عاليان -سخنگوي انجمن واردکنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي- به ايسنا گفت،‌ اين شرايط و ضوابط براي صادرات گوشي‌ها و محصولاتي‌ است که از مبدا اروپا به اين کشورها صادر مي‌شوند و درواقع اين محصولات فقط براي استفاده در اروپا توليد شده‌اند و نمي‌توان انها را بنا به قوانين تحريمي ايالات متحده به اين کشورها صادر کرد، مانند هر کالاي ديگر.

به گفته عاليان، اين قوانين مربوط به فروشنده يعني شيائومي فرانسه (که نمايندگي کل شيائومي اروپا را برعهده دارد) و مشتريست و مربوط به ساير مناطق نمي‌شود. حتي در ليست شرايط و ضوابط منتشرشده در وب‌سايت شيائومي چين، هند يا مناطق ديگر اين محدوديت‌ها ذکر نشده است و احتمالا اين گوشي‌هاي محدودي که در کوبا غيرفعال شده‌اند توسط مسافران يا يک شرکت از مبدا اروپا وارد کوبا شده‌اند. از آنجاييکه حتي يک مورد غيرفعال شدن گوشي در ايران يا کشورهاي ذکرشده جز کوبا نبوده‌ايم، بنابراين به احتمال بسيار زياد اين خبر واقعيت ندارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما