سیاسی
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ۰۸:۳۲:۴۲
نشست مشترک دولت و قوه قضائیه/ رئیسی: نظام جمهوری اسلامی پاک است و با فساد مقابله می‌کند
نشست مشترک دولت و قوه قضائیه/ رئیسی: نظام جمهوری اسلامی پاک است و با فساد مقابله می‌کند
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

رئیس جمهور در نشست مشترک هیات دولت و مسئولان عالی قضایی با بیان اینکه امروز دشمن همه تلاش خود را به کار گرفته تا بگوید نظام جمهوری اسلامی ناکارآمد است و اگر فسادی در گوشه‌ای اتفاق بیفتد بدخواهان تلاش می‌کنند آن را به همه نظام تعمیم دهند، گفت: نظام جمهوری اسلامی پاک است و با همه توان با فساد مقابله می‌کند و مدیران و دلسوزان نظام باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا مطلقا فسادی در هیچ بخشی از نظام نهادینه نشود و با عمل و اقدام خود امید و اعتماد مردم را به نظام افزایش دهند.

رئیس جمهور :تعامل حداکثری و همدلی قوای سه گانه ضرورت حکمرانی عالمانه و کارآمد در کشور است
بنا به اعلام‌ پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه یکشنبه در نخستین نشست مشترک هیات دولت و مسئولان عالی قضایی گفت: همه ما در قوای سه‌گانه به عنوان کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ماموریت مشترکی برای خدمت به مردم، اجرای عدالت، احقاق حقوق عامه و تلاش برای کاهش جرم، فساد و نابرابری داریم و باید به دنبال ایجاد و تثبیت هنجارهای تراز انقلاب اسلامی باشیم.

رئیس جمهور تفکیک و استقلال قوای سه گانه را از افتخارات نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی دانست و افزود: تفکیک و استقلال قوا هرگز به معنای عدم تعامل یا نگاه جزیره‌ای در حکمرانی نیست. هر جا در ۴۳ سال گذشته هماهنگی و همدلی میان قوا بیشتر بوده، کارها بهتر پیش رفته و هر جا این هماهنگی و همدلی و به دنبال آن همکاری قوا به هر دلیلی مختل شده، کارها با مشکل و مانع بیشتری مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز همه کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در قوای سه‌گانه بر ضرورت هماهنگی و همدلی همه ارکان نظام تاکید دارند، اظهار داشت: همدلی قوای سه‌گانه باعث افزایش امید و اعتماد عمومی می‌شود و ضرورت اداره کشور است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امید و اعتماد مردم به نظام و دستگاه اداری کشور با سخنرانی و صدور بخشنامه ارتقا نمی‌یابد، تصریح کرد: مردم وقتی به نظام اداری کشور اعتماد و در اداره کشور مشارکت می‌کنند که احساس کنند در عمل و اجرا کارها خوب به پیش می‌رود. به عنوان مثال دشمن در جریان حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت و اجرای طرح اصلاحات اقتصادی تلاش زیادی کرد تا مردم را در مقابل نظام قرار دهد، اما اعتماد مردم به کارگزاران و نظام اداره کشور تلاش‌ها و توطئه‌های دشمن را ناکام گذاشت.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر اداره کشور نیازمند تلاش مجاهدانه و کار جهشی است، خاطرنشان کرد: دولت در حد مقدورات خود از قوه قضائیه حمایت و از ایجاد یک کارگروه مشترک میان دو قوه برای رسیدگی به امور اجرایی و اداری و نیز همکاری‌های اساسی استقبال می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه یکی دیگر از زمینه‌های مهم همکاری دو قوه را پیشگیری از وقوع جرم و فساد عنوان کرد و گفت: هر چه میزان اجرای عدالت و رفع مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه بیشتر باشد، جرائم و مفاسد کمتری به وقوع می‌پیوندد.

وی همچنین شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم را ساز و کاری مناسب برای همکاری میان قوا در زمینه پیشگیری از وقوع جرائم و مفاسد دانست و افزود: مباره با فساد و جرم ماموریت مشترک همه ماست و باید بر اساس نظام مسائل کشور، نسبت به اصلاح بخش‌های آسیب‌زا و ساختارهای فسادخیز اقدام کرد تا زمینه وقوع جرائم و مفاسد از بین برود.

رئیس جمهور در بخش بعدی سخنانش با بیان اینکه نظارت ضامن حسن اجرای قوانین و مقررات است، اظهار داشت: نظارت امری ضروری است، اما نباید باعث شود مدیران شجاعت، خطرپذیری و ریسک‌پذیری اتخاذ تصمیمات و اجرای اقدامات مهم در مسیر رفع مشکلات و گره‌گشایی از مسائل مردم را از دست بدهند.

آیت‌الله رئیسی هوشمندسازی و تکمیل دولت الکترونیک را از دیگر مسئولیت‌های مشترک همه قوا دانست و تصریح کرد: راه‌اندازی سامانه‌هایی مثل سامانه واحد صدور مجوزها، سامانه تجارت و امثال اینها در دولت در راستای تکمیل دولت الکترونیک با سرعت در حال تکمیل است. بهره‌برداری کامل از این سامانه‌ها، با ایجاد شفافیت و فراهم آوردن امکان نظارت دقیق، تحولی مهم ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در جلسه امروز دولت بر اهمیت ایجاد انضباط مالی در شرکت‌های دولتی تاکید کرده تا این شرکت‌ها حیاط خلوت دستگاه‌های دولتی تلقی نشوند، خاطرنشان کرد: به همه مدیران و دستگاه‌های اجرایی تاکید شده است که نهایت تلاش خود را برای احقاق حقوق عامه به کار گیرند.

وی ماحصل همه اقدامات و تلاش‌های دولت و دیگر قوای کشور را امیدآفرینی در کشور دانست و گفت: امروز دشمن همه تلاش خود را به کار گرفته تا بگوید نظام جمهوری اسلامی ناکارآمد است و در مردم یاس و ناامیدی ایجاد کند. اگر فسادی در گوشه‌ای اتفاق بیفتد بدخواهان تلاش می‌کنند آن را به همه نظام تعمیم دهند، اما نظام جمهوری اسلامی پاک است و با همه توان با فساد مقابله می‌کند.

رئیس جمهور افزود: مدیران و دلسوزان نظام باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا مطلقا فسادی در هیچ بخشی از نظام نهادینه نشود و با عمل و اقدام خود امید و اعتماد مردم را به نظام افزایش دهند.

در قوای سه گانه باید به رفع و برطرف کردن مشکلات مردم اهتمام داشته باشیم
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه نیز در نشست مشترک هیات دولت و شورای عالی قوه قضاییه  به میزبانی دولت، ضمن تسلیت و تعزیت ایام حزن‌انگیز ماه محرم و همچنین گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا اینگونه وانمود و القاء کند که الگوی جدید نظام اسلامی با پرچمداری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، توانایی غلبه بر مشکلات پیش روی خود را ندارد و در این شرایط چنانچه ما بتوانیم بر مشکلات فائق آییم، نقطه عطفی در گام دوم انقلاب رقم خواهد خورد و ثابت می‌شود که مدل نظام اسلامی و مردمسالاری دینی، توانایی پاسخگویی به مشکلات را دارد.

رئیس عدلیه اظهار داشت: رسیدن و نیل به فهم و درک مشترک از مشکلات و معضلات کشور و اقدامات هماهنگ و هم‌افزا برای غلبه بر این مسائل، از موضوعات ضروری و دارای اولویت هر سه قوه است.

قاضی‌القضات با یادآوری این مهم که عبور از مشکلات و موانع بدون همکاری و هم‌افزایی همه قوا و همچنین مشارکت مردم، میسر و امکانپذیر نخواهد بود، گفت: در نظام اسلامی اساس کار ما در ضمن توجه به ارزش‌های الهی و معنوی، توجه و عنایت به رفع مسائل و مشکلات مردم است؛ به بیان دیگر، مردم و مسائل آنها در بطن و متن تصمیمات و راهبردها و اقدامات ما قرار دارند.

وی تصریح کرد: بر همین مبنا، ما در قوای سه گانه و مشخصاً در دولت و قوه قضاییه باید قبل از آنکه مشکلات و مسائل مجموعه خودمان را لحاظ کنیم، به رفع و برطرف کردن مشکلات مردم اهتمام داشته باشیم؛ به عبارت دیگر، قبل از آنکه خودمان را ببینیم، باید مردم را ببینیم.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه اولویت قوای سه گانه باید سیاستگذاری و برنامه‌ریزی عملیاتی در جهت رفع مشکلات مردم باشد، اظهار کرد: نگاه و رویکرد مبتنی بر اولویت داشتن رفع مسائل و معضلات مردم، اکنون در قوای سه گانه ، ساری و جاری است؛ اما ضرورت دارد به این نگاه و رویکرد عمق بخشید و این مقوله را در تمامی لایه‌ها و سطوح مدیریتی رسوخ داد و آن را به یک باور و اعتقاد تبدیل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مسئولان دستگاه قضایی درخصوص مسائل و مشکلات قوه مجریه، از آگاهی و شناخت برخوردارند و محدودیت‌های دولت را درک می‌کنند، گفت: توصیه همیشگی من به مسئولان دستگاه قضایی آن است که در بیان مسائل و مشکلات خود نزد دولتمردان، اولاً به محذوریت‌ها و محدودیت‌های دولت توجه و التفات کنند؛ بدین معنا که توقعات و انتظارات خود را با لحاظ تنگناهای موجود در دولت مطرح کنند و ثانیاً علاوه بر آسیب‌شناسی مسائل و مشکلات، نسبت به ارائه راه‌حل‌های مرتبط نیز اهتمام داشته باشند.

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به سابقه طولانی حضور آقای رئیسی در مناصب مختلف عالی قضایی و شناخت و بینش وی نسبت به ابعاد و زوایای خطیر و تخصصی امور قضایی، گفت: با توجه به آشنایی آقای رئیسی با پیچیدگی‌های امر خطیر قضا و مسائل دستگاه قضایی، نیازی به تشریح و تبیین محدودیت‌ها و محذوریت‌های قوه قضاییه برای وی وجود ندارد و رئیس‌جمهور نسبت به برطرف کردن مشکلات دستگاه قضایی عنایت و توجه دارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما