بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۵/۰۴ ۰۸:۵۴:۲۳
اردوغان: نفت و گاز بیشتری از ایران خریداری می‌کنیم
اردوغان: نفت و گاز بیشتری از ایران خریداری می‌کنیم
رئیس جمهور ترکیه دوشنبه شب به وقت تهران در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌های این کشور از افزایش خرید نفت و گاز از ایران خبر داد.
فارس

«رجب طیب اردوغان» در گفت‌گو با شبکه خبری «تی آر تی» گفت: «ترکیه خرید نفت و گاز طبیعی خود از ایران را افزایش خواهد داد.»

وی در این گفت‌وگو اظهار داشت که حجم تبادل تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. اردوغان از هشت توافقنامه مهم با مقام‌های ایران حین سفر اخیر خود به تهران خبر داد.  

 رئیس جمهور ترکیه صبح  در نشست خبری اخیر خود  با آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران در تهران، اظهار داشته بود: «همراه برادر عزیزم نشست دو جانبه داشتیم و هفتمین نشست شورای همکاری‌های عالی ترکیه و ایران را با موفقیت برگزار کردیم و آن را به پایان رساندیم. معتقد هستیم رایزنی‌ها باعث جهش در ارتقا روابط می‌شود.»

وی با بیان اینکه چشم انداز آیت‌الله رئیسی از روابط ایران با همسایگان را بسیار ارزشمند ارزیابی می‌کند، افزود: در موارد سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی وزرای مربوطه دو کشور و همچنین در نشست دو جانبه رایزنی شد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «هدف ما رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری است.  متأسفانه به دلیل بیماری کرونا این حجم تجارت به شکل معناداری کاهش پیدا کرد و این حجم هم اکنون به ۷ میلیارد دلار رسیده است از این رو باور دارم با عزم راسخ دو کشور خواهیم توانست به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری برسیم. همچنین با برداشتن گام هایی در حوزه نفت و گاز طبیعی می‌توانیم به این امر سرعت ببخشیم.»
 
سوریه به لانه‌ای برای تروریست‌ها تبدیل شده است/ ایران و روسیه موضع خود را مشخص کنند

وی همچنین اظهار داشت که سوریه به لانه‌ای برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده است و دو کشور روسیه و ایران باید در این خصوص رویکرد و نگرش خود را مشخص کنند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه به حملات در دهوک عراق اشاره کرد و گفت که پ.ک.ک. بار دیگر چهره واقعی خود را نشان داده است.

رجب طیب اردوغان تصریح کرد: آمریکا با «یگان‌های مدافع خلق کُرد» (YPG) در داخل چاهی که کنده است، خواهد افتاد. شرق فرات اکنون در وضعیت ناخوشایندی قرار دارد و آمریکا باید آنجا را ترک کند.

وی همچنین درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: تا زمانی که این دو کشور مانع از فعالیت گروه‌های تروریستی علیه ترکیه نشوند، نباید انتظار داشته باشند که آنکارا با عضویت آنها در ناتو موافقت کند.

وی همچنین درباره توافق‌نامه انتقال غلات گفت: ما از همگان انتظار داریم که به تعهدات خود پایبند باشند و به مسئولیتشان عمل کنند؛ چرا که شکست در این توافق به‌ضرر همه ما خواهد بود.

«مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه در دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روابط دو کشور را دوستانه بیان کرده بود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما