بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۶/۱۳ ۰۸:۰۵:۴۴
وزارت خارجه یونان: ترکیه انسجام ناتو را سست می‌کند
وزارت خارجه یونان: ترکیه انسجام ناتو را سست می‌کند
وزارت خارجه یونان گفت مقامات ترکیه با اظهارات تند و تحریک‌آمیز، انسجام ناتو را سست می‌کنند و آتن در این‌باره به دیگر اعضای ائتلاف هشدار خواهد داد.
فارس

در ادامه تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک بین آنکارا و آتن، این بار وزارت خارجه یونان، ترکیه را مایه تضعیف انسجام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) توصیف کرد.

وزارت امور خارجه یونان شامگاه شنبه گفت مقامات ترکیه با اظهارات تند و تحریک‌آمیز، انسجام ناتو را سست می‌کنند و آتن در این‌باره به دیگر اعضای ائتلاف هشدار خواهد داد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای با اشاره به جدیدترین اظهارات خصمانه آنکارا، آمده است که یونان به تهدیدها و اهانت‌های تحقیرآمیز روزانه مقامات ترکیه توجهی نخواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما بدون فوت وقت به متحدان و شرکای خود [در ناتو] درباره محتوای اظهارات تحریک آمیز ترکیه در روزهای اخیر اطلاع خواهیم داد تا مشخص شود چه کسی انسجام ائتلاف ما را در این دوره خطرناک تضعیف می‌کند».

طبق این گزارش، وزارت خارجه یونان همچنین درباره فعالیت‌های دریایی که ترکیه مدعی تجاوزکارانه بودن آنهاست، تصریح کرد: «ما بر اساس قوانین بین‌المللی و حقوق دریایی که به عنوان ستون ثبات و امنیت کل منطقه است، به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم».

پیش از این نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با متهم کردن یونان با اشغال جزایر متعلق به آنکارا، هشدار داده بود زمانش که  برسد، آنچه لازم است را انجام می‌دهند. 

ترکیه از اعضای ناتو  از اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی‌های مکرر یونان در منطقه در ماه‌های اخیر شکایت کرده و گفته است چنین اقداماتی تلاش‌های حسن نیت برای صلح را ناکام می‌گذارد.

 جنگنده‌های ترکیه که در ماموریت‌هایی بر فراز دریای اژه و مدیترانه شرقی شرکت داشتند، توسط سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه مستقر در جزیره «کرت» طی روزهای گذشته مورد مزاحمت قرار گرفتند. این در حالی است که  مقامات نظامی یونان ادعای ترکیه را قاطعانه رد کرده‌اند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما