بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۱۲:۴۳:۴۵
ستایش ترامپ، اوباما و پامپئو از آبه شینزو
ستایش ترامپ، اوباما و پامپئو از آبه شینزو
ترامپ خبر مرگ آبه شینزو نخست‌وزیر سابق ژاپن را "خبر واقعا بد برای جهان" دانست.
ایسنا

به گزارش هیل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در بیانیه‌ای از ترور آبه شینزو، نخست وزیر سابق ژاپن ابراز تاسف کرد.
ترامپ در پلتفرم رسانه اجتماعی خود Truth Social نوشت: قاتل او دستگیر شد و امیدوارم به سرعت و به شدت با او برخورد شود.
ترامپ که روابط گرمی با رهبر سابق ژاپن داشت، آبه را "یک واحد متحد کننده" خواند و نوشت که او مردی بود که "کشور باشکوه" خود را بیش از هر چیز دیگری دوست و گرامی می‌داشت. فقط تعداد کمی از مردم می‌دانند که آبه چقدر "مرد و رهبر بزرگی" بود، اما تاریخ به آنها یاد می‌دهد برای شینزو آبه به شدت دلتنگ خواهیم شد. هرگز دیگری مانند او وجود نخواهد داشت.
آبه اولین رهبر جهان بود که پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۷ در مارلاگو با او دیدار کرد. رهبر ژاپن یکی از نزدیک ترین متحدان بین المللی ترامپ بود و این دو در دوران ریاست جمهوری روابط شخصی قوی داشتند. ترامپ در زمان ریاست جمهوری دو بار از ژاپن دیدن کرد - در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ - در حالی که آبه چندین سفر به ایالات متحده داشت.
ایوانکا، دختر ترامپ نیز در توییتر خود از خبر مرگ آبه ابراز تاسف کرد. او نوشت که از مرگ نخست وزیر سابق ژاپن ناراحت شده و از او به عنوان یک "شخصیت واقعاً تاریخی" و یک رهبر با پیامدهای ماندگار یاد کرد.
ایوانکا ترامپ افزود: «توصیه، خرد و صمیمیت آبه تأثیر عمیقی بر من در طول خدمت دولتی من گذاشت. قلب من با خانواده او و مردم ژاپن است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز گفت که از ترور آبه "در شوک و ناراحت است".
اوباما در بیانیه ای نوشت: من از ترور دوست و شریک دیرینه‌ام آبه در ژاپن شوکه و ناراحت هستم. نخست وزیر سابق آبه هم به کشوری که در آن خدمت می‌کرد و هم به اتحاد خارق العاده بین ایالات متحده و ژاپن اختصاص داشت.
اوباما از آبه نوشت: «همیشه کارهایی را که برای تقویت اتحادمان انجام دادیم، تجربه تکان دهنده سفر با هم به هیروشیما و پرل هاربر و لطفی که او و همسرش آکی آبه به من و میشل نشان دادند را به یاد خواهم آورد. من و میشل عمیق ترین تسلیت خود را به مردم ژاپن که در این لحظه دردناک بسیار در افکار ما هستند، ابراز می‌کنیم.


مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ترامپ نیز در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز، آبه، را "شریکی بی‌نقص برای ایالات متحده" توصیف کرد.
وی افزود: «بسیار متاثرکننده و خطرناک است که چنین رهبر جهانی ترور شده است در حالیکه او در حال ایراد سخنرانی برای کارزار انتخاباتی بود. این موضوع چیزی است که همه ما باید تحت عنوان خشونت سیاسی نسبت به آن آگاه باشیم.»
پامپئو در ادامه گفت: «من به خوبی او را می‌شناختم. هنگامی که سال ۲۰۱۵ در کنگره بودم، برای اولین بار او را دیدار کردم درست زمانی که او در یک نشست مشترک سخنرانی کرد. و البته، زمانی که رئیس سازمان سیا بودم او را بهتر شناختم.»
این وزیر خارجه سابق خاطرنشان کرد که آبه فردی "بی‌ریا" بود و یادآور شد که او همیشه صراحتا می‌گفت: «مایک، این چیزی است که ما روی آن کار می‌کنیم، این چیزی است که به آن نیاز داریم، اینها کارهایی است که می‌توانیم برای کمک به شما انجام دهیم.»
او بر اهمیت آبه درخصوص مبارزه با چین تاکید کرد و گفت: شینزو آبه شریک بی‌نقصی برای ایالات متحده بود؛ شریکی که با هم درخصوص اقتصاد و بازدارندگی چین شروع به همکاری کردیم. دلم برای او تنگ خواهد شد و مهم‌تر از همه جهان دلتنگ او خواهد شد.»
 
شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق و یکی از برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم، روز جمعه در جریان یک سخنرانی انتخاباتی هدف سوءقصد قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.
ترور آبه موجی از پیام‌های محکومیت و همدردی را از سوی رهبران و سیاستمداران جهان به همراه داشته است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما