بین الملل
ایرنا
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۱۲:۴۰:۱۸
نمایندگان کنگره: بایدن برای اعزام نیرو به اوکراین باید مجوز بگیرد
نمایندگان کنگره: بایدن برای اعزام نیرو به اوکراین باید مجوز بگیرد
شماری از قانونگذاران کنگره آمریکا از رئیس‌جمهوری ای کشور خواستند تا پیش از استقرار هرگونه نیروی امریکایی در اوکراین، از کنگره مجوز و تایید بگیرد.
ایرنا

 این درخواست ۴۳ قانونگذار آمریکایی در حالی مطرح شده است که تنش ها مربوط به بحران اوکراین پس از به رسمیت شناخته شدن دو جمهوری دونتسک و لوگانسک توسط روسیه تشدید شده است.
قانونگذاران از دو حزب آمریکا این درخواست را از جو بایدن کرده اند که اگر دولت این کشور به دنبال حضور نیروهای آمریکایی در اوکراین است، از کنگره مجوز بگیرد و به طور مستقل عمل نکند.
در نامه این قانونگذاران آمریکایی خطاب به بایدن آمده است: ما قویا از دولت شما می خواهیم که به اختیارات کنگره، قوانین آمریکا و اختیارات اعطا مجوزهای جنگی از سوی کنگره احترام بگذارد.
این درخواست قانونگذاران آمریکایی در حالی مطرح شده است که بایدن تاکنون هرگونه استقرار نیرو در اوکراین را رد کرده که یکی از دلایلش این بوده که اوکراین عضوی از ناتو نیست اما تنش ها میان روسیه و اوکراین ممکن است منجر به اتخاذ تصمیمات جدید از سوی کاخ سفید شود.
پیش از این رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در پی اقدام ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک، گام بعدی مسکو را الحاق این مناطق به زور دانست و خواستار اعمال تحریم‌های شدید شد.  باب منندز سناتور دموکرات رئیس کمیته روابط خارجی سنا در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان گفت که او متقاعد شده است امروز در مقایسه با روز گذشته نیروهای بیشتری از روسیه  در سراسر مرز اوکراین مستقر شده اند.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در نخستین سخنرانی پس از اقدام رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک با بیان اینکه اقدام ولادیمیر پوتین آغاز تهاجم به اوکراین است، از آغاز وضع تحریم‌ها علیه مسکو و دو موسسه مالی بزرگ روسیه خبر داد.
رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در سخنانی در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران بدون آنکه به سوالی پاسخ دهد، افزود، اقدام رئیس جمهوری روسیه آغاز تهاجم به اوکراین است و همانطور که پوتین به آن اشاره کرده، برای انجام آن از دوما کسب اجازه کرده است. بنابراین وضع تحریم‌ها علیه روسیه را که بسیار فراتر از آنچه ما و متحدانمان در سال ۲۰۱۴ انجام دادیم، آغاز می کنم.
نطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما