سیاسی
خراسان
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۰۹:۲۹:۵۵
صف آرايي در شوراي حکام
صف آرايي در شوراي حکام
در آستانه نشست شوراي حکام، در حالي که همچنان بحث ها درباره احتمال صدور قطعنامه ضد ايراني در شوراي حکام اوج گرفته روسيه تهديد کرد: مسکو به اين قطعنامه عليه ايران رأي منفي مي دهد؛ سرنوشت اين نشست چه مي شود؟
خراسان

ايران  اعلام کرده‌ که عجله اي براي بازگشت به خان هفتم گفت وگوهاي وين ندارد و  از سرگيري مذاکرات برجامي احتمالا چند هفته اي به طول خواهد انجاميد. موضوعي که به نظر زياد به مذاق طرف غربي خوش نيامده و حالا به هر دري مي زند تا بتواند از نشست شوراي حکام  که قرار است طي روزهاي آينده برگزار شود، براي خود اهرم فشاري بسازد وامتياز بگيرد. از هم اکنون صف آرايي ها درباره اين نشست هم شکل گرفته و در حال شفاف شدن است. در همين راستا رابرت مالي نماينده ويژه آمريکا در امور ايران براي رايزني با مقامات روسي درباره احياي توافق هسته اي  يا به عبارت بهتر تدارک يک معرکه گيري جديد در شواي حکام  به مسکو سفر و با سرگئي ريابکوف معاون وزير خارجه روسيه ديدار و گفت گو کرده است. سفري که اگرچه مالي آن را سازنده خوانده اما طرف روسي آب پاکي را روي دست مالي ريخته و هشدار داده که غرب به دنبال امتيازگيري از برجام از طريق شوراي حکام نباشد. واکنش روس ها به همين جا ختم نشد و ميخائيل اوليانوف نماينده اين کشور در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين، به ادعاي «لارنس نورمن» خبرنگار وال استريت ژورنال که گفته بود کشورهاي آلمان، فرانسه،‌ انگليس و آمريکا مي‌خواهند روسيه را مجاب کنند که در صورت مطرح‌شدن قطعنامه‌اي ضد ايران در جلسه پيش روي شوراي حکام، رأي ممتنع به آن بدهد؛ پاسخ صريحي داد و در صفحه توئيتر خود خاطر نشان کرد که مسکو به قطعنامه احتمالي شوراي حکام عليه ايران، رأي منفي مي‌دهد: «هيچ توهمي نداشته باشيد. اگر پيش‌نويس قطعنامه‌اي عليه ايران در شوراي حکام آژانس اتمي مطرح شود، روسيه به آن رأي منفي مي‌دهد.»
تلاش غرب براي امتيازگيري
تکاپوي طرف غربي براي امتيازگيري به سفر اخير مالي ختم نشده و آمريکايي ها که ديگر جايي در ميز گفت وگوهاي برجامي ندارند با همان لحن «فشار» در هر اظهار نظري خواستار از سرگيري مذاکرات وين در سريع ترين زمان ممکن شده اند. به عنوان نمونه آنتوني بلينکن، وزير خارجه آمريکا در کنفرانس خبري اخير خود با هايکو ماس، وزير خارجه آلمان اعلام کرده  بود که آمريکا دارد به نقطه‌اي «نزديک‌تر» مي‌شود که از خير برجام بگذرد. وي در اين باره گفت: «من تاريخ خاصي را تعيين نمي‌کنم اما داريم به نقطه‌اي نزديک‌تر مي‌شويم که بازگشت به برجام منافعي را که بر سر آن توافق شده بود، مهيا نمي‌کند.» همچنين ند پرايس سخنگوي وزارت خارجه آمريکا مدعي شد که هنوز به نقطه‌ ترک مذاکرات وين درباره برجام نرسيده‌ايم و همچنان معتقديم که بازگشت متقابل به اجراي تعهدات قابل دسترسي و امکان‌پذير است و تا زماني که تلاش براي دستيابي به آن در خدمت منافع ما باشد، آن را دنبال خواهيم کرد. در اين بين و در کنار تکاپوي رابرت مالي و ادعاهاي مقامات وزارت خارجه آمريکا، طرف غربي روي گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي  ايران که چندي قبل بخش هايي از آن رسانه اي شد، حساب ويژه اي باز کرده است و آن طور که روزنامه گاردين در گزارش خود نوشته است، کشورهاي غربي تمام عزمشان را جزم کرده اند که براساس همين گزارش پيش از شروع به کار نشست شوراي حکام بيانيه‌اي عليه ايران صادر کنند. گزارشي که به تصريح رئيس جمهور کشورمان  غيرسازنده و مخل مسير مذاکره است. اين گزارش آژانس   واکنش سخنگوي سازمان انرژي اتمي کشورمان را نيز در پي داشت و بهروز کمالوندي در اين‌باره توضيح داد که بازرسي هاي نوع فراپادماني متوقف شده، اما بازرسي هاي پادماني طبق قانون و با روند طبيعي، در حال انجام است: «بر اساس قانون اقدام راهبردي مجلس شوراي اسلامي براي لغو تحريم ها و صيانت از منافع ملت ايران، دو ماه بعد از تصويب اين قانون و با توجه به لغو نشدن تحريم ها عليه ايران، اعلام کرديم که ديگر نظارت هاي فراپادماني در کشور اجرا نخواهد شد؛ بنابراين آژانس بين المللي انرژي اتمي ديگر اظهاريه، دسترسي و بازرسي پروتکلي ندارد، اما بازرسي هاي پادماني که در همه کشور‌ها در حال انجام است، طبق روال طبيعي در ايران هم انجام مي شود.» همچنين غريب آبادي نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي که چندي قبل موضع صريحي در خصوص گزارش اخير آژانس درباره ايران داشت؛ با انتشار توئيتي درباره تحولات مرتبط با آژانس و نشست اين هفته شوراي حکام نوشت که آژانس نمي تواند خود را از سرنوشت تفاهم هسته‌اي جدا کند: «سياست‌زدايي، استقلال، بي‌طرفي و حرفه‌اي‌گري از اصول ضروري براي حفظ اعتبار آژانس و جلب اعتماد کشورهاي عضو   آن است. آژانس بايد براي تقويت همکاري ها و تعاملات برنامه ريزي کند، نه اين که به ايجاد بي اعتمادي به کشورهاي عضو مبادرت کند. آژانس و نهادهاي سياست گذار آن نمي توانند خود را از سرنوشت تفاهم هسته اي جدا کنند. هر اقدام غير سازنده، مخل فرايند مذاکره خواهد بود. البته، اميدوارم عقلانيت بر نشست هفته بعد شوراي حکام، حاکم شود و همکاري در برابر همکاري، حسن نيت در برابر حسن نيت و اقدام در برابر اقدام، مد نظر قرار گيرد.»

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما