سیاسی
فارس
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ ۱۱:۴۵:۲۵
نبیه بری: ایران چشمه اصلی مقاومت در منطقه است
نبیه بری: ایران چشمه اصلی مقاومت در منطقه است
رئیس پارلمان لبنان در دیدار امیرعبداللهیان، ایران را چشمه اصلی مقاومت در منطقه و الهام بخش جریان های مقاومت در جهان خواند.
فارس

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر پنج شنبه چهارم فروردین ماه با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه مشترک دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرد.

در این ملاقات رئیس پارلمان لبنان با اشاره به کمبود انرژی برق در کشورش، برخی سوء مدیریت ها را در این امر موثر خواند و اظهار داشت: بعد از عمل جمهوری اسلامی ایران به وعده خویش مبنی بر ارسال سوخت به لبنان، که نشان دهنده همراهی و مساعدت ایران در شرایط سخت کشور ما بود، آمریکا علی رغم تظاهر به تلاش‌هایی در زمینه تحرک بخشیدن پروژه خط انتقال گاز  و تامین انرژی مورد نیاز لبنان، تاکنون به وعده‌های خود عمل نکرده است. 

نبیه بری ضمن اظهار نظر در مورد تحولات کنونی در اوکراین، آن را یک بحران اروپایی - اروپایی که بیشترین ضرر آن نیز متوجه کشورهای اروپایی است، خواند. 

وی با انتقاد از اقدام برخی کشورهای عربی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یادآور شد که لبنان در جهت حفظ آرمان ملل عرب در مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی هزاران شهید تقدیم کرد؛ در حالی که تعدادی از کشورهای عربی با پشت کردن به این آرمان ها، با رژیم مذکور به سازش رسیده اند. نبیه بری ایران را چشمه اصلی مقاومت در منطقه و الهام بخش جریان های مقاومت در جهان توصیف کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه با اشاره به قابلیت‌های فنی و مهندسی کشورمان، توانمندی و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری در تامین نیازهای لبنان در زمینه انرژی، از جمله در حوزه برق و گاز اعلام کرد.

وی با اشاره به تاکیدات آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت اجرایی شدن توافقات با سایر کشورها، اعلام کرد: ایران آمادگی دارد ضمن اجرای متقابل توافقات، در تمامی زمینه ها، همکاری های متقابل اقتصادی و تجاری با کشور دوست و برادر لبنان را توسعه بخشد. 

امیرعبداللهیان در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز اظهار داشت: در بحران‌های موجود در جهان، از جمله تحولات اوکراین، موضع جمهوری اسلامی ایران بدون تاثیرپذیری از کنشگران خارجی، صریح و روشن است. ما با جنگ چه در افغانستان، چه در یمن و چه در اوکراین مخالف هستیم و در عین حال، اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی کشورهای غربی نیز برای ما غیر قابل قبول است. جمهوری اسلامی ایران حل و فصل و توقف تحولات جاری در اوکراین از طریق مذاکرات سیاسی را تشویق می کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روند جاری مذاکرات وین تاکید کرد: طرف ایرانی در رسیدن به توافق خوب و پایدار در این مذاکرات جدی است و در عین این که خواستار طولانی شدن روند مذاکرات نیست، از خطوط قرمز خود نیز عبور نخواهد کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما