سیاسی
ایسنا
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ ۰۹:۳۶:۲۹
روایت عضو هیات رئیسه مجلس از جزئیات توافق احتمالی
روایت عضو هیات رئیسه مجلس از جزئیات توافق احتمالی
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات را خوب توصیف کرد و جزئیاتی از پاسخ باقری به چگونگی فروش نفت و راستی آزمایی آن را تشریح کرد.
ایسنا

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و عضو  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هنوز نتیجه مذاکرات مشخص نشده، فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات را چگونه ارزیای می کنید؟، گفت: با توجه به اینکه توضیحاتی از جزییات مذاکرات به مجلس داده شده، فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات خوب است. در جلسه غیرعلنی اخیر یکی از نمایندگان ضمن بیان انتقاداتی مطرح می کرد که ما به ازای مذاکرات، امتیازاتی نگرفتیم که آقای باقری در پاسخ به چگونگی فروش نفت و راستی آزمایی آن اشاره کرد. ظاهرا قرار شده در بازه زمانی ۱۲۰ روزه، ۵۰ میلیون بشکه نفت به کشورهایی فروخته شود که تاکنون حق خرید نفت بدون اجازه آمریکا را نداشته‌اند، در این شرایط ما می‌توانیم راستی آزمایی کنیم که آمریکا در رفع تحریم‌ها راست و یا دروغ می‌گوید؛ این یک روش هوشمندانه است چون در حال حاضر که کشورهایی مانند چین از ما نفت خریداری می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری با این عنوان که همچنان تعدادی از نمایندگان مجلس که در دولت قبل انتقادات تندی به تیم مذاکره کننده مطرح می‌کردند، در این دور از مذاکرات همین انتقادات را به تیم جدید بیان می‌کنند، گفت: این موضوع دارای اشکال نیست؛ مجلس به تیم و کمیته هسته ای اعتماد کرده است. اعضای کمیته هسته ای منتخب رهبری هستند و آقای قالیباف هم به نمایندگی از مجلس عضو کمیته هسته‌ای است و گزارشاتی در خصوص مباحث و تصمیمات مربوط به مذاکرات هسته‌ای را به نمایندگان در جلسات غیرعلنی ارائه می‌کند. نمایندگان هم به رییس مجلس اعتماد دارند.

تیم جدید مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اطلاعات و جزییات را در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد، کاری که تیم قبلی مذاکره کننده انجام نمی‌داد. به هرحال برای ما به عنوان نماینده مردم این مهم است که تیم مذاکره کننده با اقتدار مذاکره کرده و از حقوق ملت دفاع کند، این موضوع در کنار نتیجه مذاکرات برای نمایندگان اهمیت دارد.

به طور کلی برجام و مساله مذاکرات برای حل مشکلات اقتصادی مردم است پس هر مذاکره‌ای که با حفظ حقوق، شأن و اقتدار ملت ایران به حل مشکلات اقتصادی منتج شود، مورد تایید نمایندگان مجلس است؛ ما کاری به شرق، غرب و آمریکا نداریم و فقط حقوق ملت برایمان مهم است، این نظری است که دولت هم بر آن پافشاری می‌کند. در این بین ممکن است یک عده‌ای از نمایندگان درباره روش‌های مذاکرات نظرات متفاوتی داشته باشند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما