بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۱۲:۴۳:۰۴
ادعاهای وزیر دفاع انگلیس درباره تلفات روسیه در جنگ اوکراین
ادعاهای وزیر دفاع انگلیس درباره تلفات روسیه در جنگ اوکراین
وزیر دفاع انگلیس در تازه‌ترین اظهارنظرش در خصوص تلفات روسیه در جنگ اوکراین مدعی شد که بالغ بر ۱۰۰ هزار روس کشته، یا مجروح شده و یا از خدمت فرار کرده‌اند و همچنین روسیه هزاران خودروی زرهی از دست داده است.
ایسنا

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس با گذشت حدود ۱۰ ماه از جنگ در اوکراین یک سری ارقام ادعایی را درباره تلفات نظامی روسیه منتشر کرد.

بن والاس روز دوشنبه ضمن ارائه یک گزارش به‌روزرسانی‌شده درباره جنگ اوکراین به مجلس عوام انگلیس گفت: می‌توانیم بگوییم که طبق برآورد ما (در این جنگ)‌ بالغ بر ۱۰۰ هزار روس کشته، یا مجروح شده و یا از خدمت فرار کرده‌اند.

به نوشته نشریه بیزنس اینسایدر، این رقم مشابه با برآوردی است که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا چندی پیش اعلام کرد. او در اوایل ماه نوامبر گفت، بالغ بر ۱۰۰ هزار سرباز روس از زمانی که مسکو در ۲۴ فوریه گذشته حمله بزرگ خود به اوکراین را به اجرا درآورد "کشته و زخمی" شده‌اند. او در آن زمان متذکر شد که ارتش اوکراین هم "احتمالا" تلفات مشابهی داشته است.

والاس علاوه بر این خاطرنشان کرد روسیه ۴۵۰۰ خودروی زرهی، ۶۳ هواپیمای بال ثابت، ۷۰ هلیکوپتر، ۱۵۰ هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)، ۱۲ کشتی نیروی دریایی و بیش از ۶۰۰ دستگاه توپخانه را از دست داده است. وی به جزئیات ساخت و مدل هر این سامانه‌های تسلیحاتی اشاره نکرد.

بر اساس اطلاعات منبع باز که یک گروه اطلاعاتی به نام Oryx منتشر کرده، نیروهای روسی بیش از ۸۴۰۰ وسیله نقلیه یا تجهیزات را در جنگ اوکراین از دست داده‌اند، به این معنی که یا منهدم شده، آسیب دیده، رها شده یا تصرف شده‌اند. مشخصا این کشور بیش از ۱۵۰۰ تانک، بیش از ۷۰۰ خودروی زرهی جنگی، ۱۶۰ سامانه پرتاب متعدد موشک و نزدیک به ۳۰۰ سامانه توپخانه خودکششی را از دست داده است.

به نوشته بیزنس اینسایدر،‌ سربازان روسی حجم انبوهی تسلیحات، مهمات و تجهیزات را در جریان ضدحمله سریع اوکراین در منطقه خارکف در شمال شرق این کشور رها کردند. این عملیات که به سبک یک حمله رعدآسا در اوایل پاییز به اجرا در آمد، باعث شد که کی‌یف هزاران مایل مربع از اراضی را که قبلاً در اشغال روسیه بودند، آزاد کند.

نیروهای روس هنگامی که به سرعت از مواضع خود در مواجهه با پیشروی اوکراینی‌ها عقب‌نشینی کردند مقدار قابل توجهی از تجهیزات نظامی را رها کردند. به نوشته این نشریه آمریکایی، یک مشکل دیگر روسیه نیز این بوده که دارد ذخایر مهماتش را سریعتر از آنکه بتواند آنها را دوباره جایگزین کند مصرف می‌کند و مجبور به اتکا به تسلیحات و مهمات قدیمی‌تر و کمتر مطمئن و کمک گرفتن از ایران و کره شمالی شده است.

بن والاس بیان کرد، روسیه فراتر از مساله تسلیحات و پرسنل همچنین "در کسب حتی یکی از ماموریت‌های عمده‌اش از روز اول شکست خورده است" و "جنگ سه روزه یا عملیات ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک فاجعه برای او و ارتشش از آب در آمده است."

به نظر می‌رسد اظهارات وی به انتظاراتی که پوتین قبل از جنگ مبنی بر سقوط کی‌یف در عرض چند روز داشت و همچنین به کار بردن اصطلاح "عملیات نظامی ویژه" توسط رهبر روسیه برای اجتناب از واژه جنگ اشاره دارند. بیزنس اینسایدر نوشت، این کمپین خونین با گذشت ماه‌ها همچنان هیچ نشانه‌ای از آهسته شدن را نشان نمی‌دهد. کرملین درخواست اوکراین از روسیه برای خروج نیروهایش در دوره کریسمس را رد کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما