سیاسی
خراسان
۱۴۰۰/۰۸/۱۵ ۰۸:۴۰:۰۹
تقسیم کار غربی‌ها در آستانه آغاز مذاکرات
تقسیم کار غربی‌ها در آستانه آغاز مذاکرات
هشتم آذر، قرار ایران و 4+1 در وین در حالی گذاشته شده است که فرانسه رایزنی ها برای صدور احتمالی قطعنامه علیه تهران را آغاز کرده و مدیرکل آژانس نظارت بر مراکز هسته ای ایران را دشوار خوانده است. با این حال کمالوندی گفت تاکنون ۲۵ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد تولید کرده ایم
خراسان

سرانجام علی باقری‌ معاون وزیر خارجه در توئیتر نوشت: «در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز۸ آذر در وین مورد موافقت قرار گرفت.» اعلام این خبر بلافاصله با واکنش مثبت اکثریت کشورهای طرف مذاکره با ایران در پرونده هسته ای روبه رو شد اما در حالی که تا پیش از اعلام آغاز زمان مذاکرات از سوی ایران، مقام‌های غربی به ویژه  آمریکایی ها به صورت مکرر از تعلل ایران در بازگشت به  مذاکرات انتقاد می کردند، به فاصله یک روز پس از اعلام خبر آمادگی ایران برای آغاز مذاکرات، فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان در موضعی کاملا تهدید آمیز، اعلام کرد مشغول رایزنی با متحدانش درباره چگونگی واکنش به «عدم همکاری» ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آن-کلر لوژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشستی خبری تصریح کرد این کشور هنوز هم می‌تواند در نشست آینده شورای حکام، به همراه شرکای خود علیه ایران دست به اقدام بزند. با توجه به این که نشست بعدی شورای حکام قرار است اواسط ماه جاری میلادی (نوامبر) و پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، برگزار شود، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نشان می دهد این کشور در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته ای مجدد لباس پلیس بد را به تن کرده و قصد دارد با استفاده از اهرم آژانس بین المللی انرژی اتمی و به نمایندگی از مذاکره کنندگان غربی، ایران را تحت فشار قرار دهد. همزمان و با وجود ایجاد فضایی از امیدواری درخصوص آغاز دوباره مذاکرات میان ایران و 4+1، رافائل گروسی که این روزها با فضا سازی مخرب دنبال کاسبی خود از تنش هسته ای است، بار دیگر در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان مدعی شد: «نظارت هسته‌ای بر ایران تضعیف شده است. برای آژانس فعالیت در ایران به طرز فزاینده‌ای دشوار شده است.» اظهارات گروسی در ادامه ادعاهای او در هفته‌های گذشته درباره بازرسی‌ها در ایران است. او چند روز پیشتر انجام بازرسی‌‌ها در ایران را به «پرواز در میان ابرهای متراکم» تشبیه کرده بود. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند گروسی به جای انجام فعالیت‌های فنی به بازی‌های سیاسی در جهت منافع کشورهای غربی رو آورده است اما اعلام تاریخ  هشتم آذر با واکنش هایی از سوی سایر کشورهای طرف مذاکره نیز همراه شد. اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر برگزاری حضوری دور بعدی مذاکرات «وین» برای احیای برجام، تصریح کرد: دور هفتم بر نحوه تضمین اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای ایران متمرکز است. همچنین وزارت خارجه چین اعلام کرد این کشور در همکاری مشترک با روسیه در نظر دارد به احیای برجام کمک کند.
آمریکا به دنبال مذاکره بر سر سایر موضوعات !
اما شاید بیش از همه موضع آمریکایی ها که خود عامل ایجاد چنین وضعیتی برای برجام بودند، مورد توجه قرار گرفت. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه، بار دیگر ادعاهای خود درباره مذاکرات را تکرار کرد و گفت: دولت جو بایدن بازگشت به برجام را نخستین اولویت خود می‌داند اما قصد دارد از این بازگشت به عنوان سکویی برای مذاکره بر سر سایر موضوعات با ایران استفاده کند. پرایس گفت: «ما همچنان معتقدیم بازگشت دوجانبه به برجام موثرترین روشی است که از طریق آن می‌توان برنامه هسته‌ای ایران را مهار کرد... بنابراین، این نخستین گام ماست.» «اگر بتوانیم به این پایبندی دوجانبه دست پیدا کنیم بعداً از آن برجام به عنوان مبنایی برای نه فقط طولانی‌تر و قوی‌تر کردن توافق بلکه برای مذاکره بر سر سایر مسائل محل نگرانی که علاوه بر آمریکا برای کشورهای متحد  و شریکانمان در منطقه هم نگران‌کننده است، استفاده خواهیم کرد.»این سخنان در حالی بیان شده که دولت بایدن علاوه بر آن که از ارائه ضمانت‌های لازم درباره خارج نشدن از توافق خودداری می‌کند، بر حفظ برخی از تحریم‌ها که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده، اصرار دارد و همین ها از موانع اصلی در وین برای نرسیدن به نتیجه بود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما