سیاسی
برنا
۱۴۰۱/۰۵/۲۴ ۱۲:۲۵:۳۹
ذوالنور: روحانی گفت مذاکره بماند برای دولت بعد، من با این شکل نمی‌توانم
ذوالنور: روحانی گفت مذاکره بماند برای دولت بعد، من با این شکل نمی‌توانم
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که احیای توافق برجام را نزدیک می بینید؟ گفت: بله این بستگی به طرف مقابل ما دارد از ناحیه جمهوری اسلامی شرایط فراهم است.
برنا

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در گفت و گو با برنا در رابطه با متن توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا و احیای برجام گفت: در دولت گذشته برای احیای برجام و بازگشت آمریکا به برجام اقداماتی انجام گرفت و شش دور آقای عراقچی و تیم تحت امر ایشان برای مذاکره به وین رفتند، ولی ایرادهای متعددی به متن توافق بود زیرا منافع ملت ما را تامین نمی‌کرد‌.

روحانی گفت من به این شکل نمی‌توانم مذاکره کنم

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اقداماتی صورت گرفت و کمیته تطبیقی تشکیل شد که من هم عضو آن کمیته بودم و جلسات سنگینی گذاشته شد و در آن جلسات ضعف ها شناسایی شد. پس از جلسات هنگامی که ضعف‌ها به جناب آقای روحانی گوشزد کردیم ایشان گفتند که من با این شکل نمی‌توانم مذاکره کنم، مذاکره بماند دولت بعد خودش تصمیم بگیرد. 
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنوان کرد: اواخر دولت قبل آقایان در دولت می‌گفتند که اگر ظرف این چند هفته باقی مانده از دولت روحانی یعنی تا زمانی که دولت آقای رئیسی تنفیذ و رای اعتمادش انجام نشده، اگر با آمریکا توافق نکنیم، پرونده‌های ایران به سازمان امنیت سازمان ملل می‌رود و قطعنامه‌های تعلیقی گذشته برمی‌گردد و بلافاصله علیه ما جنگ خواهد شد. 

تیم مذاکره کننده دولت جدید با هدف توافق به مذاکرات رفت

ذوالنوری گفت: اکنون با گذشت حدود یکسال ثابت شد که این حرفها تهدید بود و می خواستند به هر توافقی که آنها می خواهند ملت ایران تن بدهد. دیدیم که این اتفاق نیفتاد و ما همانجا هم پاسخ دادیم که اینگونه که شما می گویید نیست. تیم مذاکره کننده ما تابحال سنگ جلوی پای کسی نینداخته است و با هدف توافق هم رفتند و به دنبال یک توافق قیمتی بودند که منافع ملی ومردم را تامین کند و نه توافق به هر قیمتی.

می‌دانیم چه اتفاقاتی در وین و دوحه افتاده است

نماینده مردم قم تاکید کرد: ما جزییات آخرین متن توافق دولت قبلی را می دانستیم که چه متنی بود و الان هم می دانیم چه اتفاقاتی در وین و دوحه   افتاده است، این توافق نسبت به وین شش خیلی متفاوت است و بسیاری از مسائلی که دغدغه ما بود بحمدالله در آن گنجانده شده و آنچه که اتفاق می افتد به نفع ملت است. گرچه ممکن است بصورت پراکنده بنده یا یک کارشناس دیگر ایراد و انتقادی هم داشته باشیم ولی همیشه اینگونه نیست که ایده ال من یا کس دیگری برآورده شود بهرحال من مطمئن به کار تیم مذاکره کننده هستم و در جریان کارهایی که دارد اتفاق می افتد هستیم منتها بعضی از آنها فعلا قابل بیان نیست چون ممکن است در روند توافق یک مقداری فضای رسانه ای تاثیر بگذارد. 

وی در پاسخ به جواب منتقدین دولت که می گویند مخالفان برجام‌امروز موافق شده اند تاکید کرد: هنوز هم همان صف بندی را در کشور داریم و آن موقع هم مخالفین برجام چیزی غیر از این نمی گفتند که ما می گفتیم. تمام حرف ما این بود که باید تضمین گرفته شود و شما توافق می کنید و ما همه توان هسته ای را می دهیم. پس از آنکه ترامپ از برجام خار‌ج شد اتفاق خاصی نیفتاد، دولت روحانی 5 گام را در مقابله با خروج ترامپ انجام داد و با 5 تا گام دولت هم اتفاق نیفتاد. چرا؟ چون دولت اراده تقابل نداشت و دولت ریسک تقابل را نداشت و وحشت داشت.

ذوالنور در همین راستا عنوان کرد: برجام به ما گفته بود که 3.67 درصد ما می توانیم اورانیوم را غنی سازی کنیم در 5 گام دولت این را به 4.02 درصد رساندند، معلوم است که طرف مقابل دردش نمی گیرد و هیچ عکس العملی نشان نمی دهد. معلوم است به مذاکرات برنمی گردد، اگر غنی سازی به بالای 5 درصد برود، آنها دردشان می گیرد و مجبور هستند به برجام برگردند. لذا اینجا هم مجلس به داد رسید و ما طرح اقدام راهبردی اقدام متقابل را آوردیم و این کار خودش را کرد و دولت مجبور شد سانتریفیوژهای پیشرفته ام آر آیی ۲ و ام آرآی ۶ را نصب کند. وقتی دولت موظف شد تا پایان سال 1399 ، 500 گرم اورانیوم 20 درصد غنی سازی کند و در هر سطحی که نیاز صلح آمیز ما اقتضاء می کند اورانیوم بالای 20 درصد هم غنی سازی را کند آنها به دست و پا افتادند.

موافق توافق هستیم چون می دانیم دولت به دنبال منافع ملی است

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: پس ببنید این اقدامات به معنی آن نیست که مخالف برجام هستیم اتفاقا برای بازگشت به برجامی که ما دست پر داشته باشیم این کار را کردیم الان هم اگر موافق توافق هستیم چون می دانیم دولت اراده دارد و مقتدر است و به دنبال منافع ملی است اگر آنها روزی اخلال کنند و بیرون بروند ما قادر هستیم که با این اراده دولت فورا بازگشت پذیری را به اجرا بگذاریم و در آن دولت این اراده نبود .

آمریکا چاره ای جز برگشت به توافق ندارد 

وی در پاسخ به این سوال که احیای توافق برجام را نزدیک می بینید؟ گفت: بله این بستگی به طرف مقابل ما دارد از ناحیه جمهوری اسلامی شرایط فراهم است و بستگی دارد طرف مقابل بخواهد کارشکنی بکند یا نکند، ولی ما می دانیم که شرایط طرف مقابل هم بگونه ای است که چاره ای جز برگشت ندارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما