اجتماعی
ایسنا
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ۱۱:۲۵:۲۱
واکنش پلیس به ممنوعیت تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ابتدای ۱۴۰۱
واکنش پلیس به ممنوعیت تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ابتدای ۱۴۰۱
اوایل اسفندماه امسال بود که خبر ممنوعیت تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ابتدای سال ۱۴۰۱ اعلام شد، موضوعی که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اجرای آن را در شرایط فعلی غیرمنطقی و بررسی نشده می‌داند.
ایسنا

هفتم اسفند ماه امسال بود که خبر ممنوعیت تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ابتدای سال ۱۴۰۱ روی سایت سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شد، خبری که بر اساس آن اعلام شده بود که با مصوبه هیات وزیران، تردد تاکسی و موتورسیکلت های کاربراتوری از ابتدای سال ۱۴۰۱ در هشت کلانشهر کشور شامل تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، اراک، تبریز و اهواز ممنوع است.

سازمان حفاظت محیط زیست این قانون را در راستای ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب هیات وزیران دانسته و اعلام کرده بود که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تردد تاکسی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کلانشهرهای تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، اراک، تبریز و اهواز ممنوع است. همچنین براساس این مصوبه تردد کلیه وسایل نقلیه کاربراتوری در نواحی کم انتشار LEZ(طرح کاهش آلودگی هوا) در این کلانشهرها نیز ممنوع اعلام شد.

نامه پلیس به دولت و محیط زیست درباره ممنوعیت تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ۱۴۰۱
سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، در گفت‌وگو با ایسنا به این موضوع واکنش نشان داده و می‌گوید: ما در این مورد هم به دولت محترم و هم مشخصا به سازمان حفاظت محیط زیست نامه نوشتیم و گفتیم که باید ابعاد مختلف این طرح مشخص شود. این در راستای این است که دولت شرایط قانون هوای پاک را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور داریم که نزدیک به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه آن کاربراتوری است، اظهار می‌کند: همچنین ۸۵ درصد موتور سواران هم از موتور برای تامین معیشت خود استفاده می‌کنند و موتور عمده این افراد هم کاربراتوری است. خب اینکه می‌گویند از سال ۱۴۰۱ تردد نکند یعنی چه؟ این موضوع برای ما هم روشن نیست و دولت باید برای ما روشن کند که ممنوعیت تردد یعنی چه؟ یعنی موتورسیکلت را توقیف کنیم و اصطلاحا آن را بخوابانیم؟ آن را به پارکینگ ببریم؟ جریمه کنیم؟ دقیقا باید مشخص شود که چکار کنیم؟

مگر می‌شود بگوییم درصد بالایی از وسایل نقلیه کشور دیگر تردد نکنند؟
هادیانفر با بیان اینکه این مصوبات و پیشنهاداتی که سازمان محیط زیست می‌دهد در این بخش بررسی شده نیست، می گوید: ۳۵ درصد سواری ها در کشور در سن فرسودگی هستند که سرجمع آن با اتوبوس ها عدد بالایی می شود. حدود ۶۰ درصد تاکسی ها هم دچار مشکلند و در سن فرسودگی قراردارند. این ها هم  کاربراتوری هستند. خب اینکه بگویند تردد نکنند یعنی چه؟ مگر در شرایط فعلی می‌شود؟ برای ما ابعاد و جزئیات این موضوع را مشخص نکردند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با تاکید بر اینکه پلیس یکی از دغدغه مند ترین دستگاه ها برای مبارزه با آلودگی هواست، ادامه می دهد: اما باید طرح ها منطقی باشند. عزیزانی که چنین طرح هایی را تصویب می‌کنند باید یک بررسی جامع تر و کامل تری انجام دهند. اگر بگویند پلیس این ها را بگیرد خب این یک آشوب اجتماعی می شود. ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار موتور و  اکثر تاکسی ها را بگیریم  وتوقیف کنیم؟

هادیانفر درباره اینکه آیا چیز بیشتری از جزئیات این طرح به پلیس ابلاغ شده یا خیر؟، اظهار می‌کند: چیز بیشتری به ما گفته نشده و  معتقدم در حال حاضر چنین طرحی غیرمنطقی و بررسی نشده است.

به گزارش ایسنا، طبق مطالعه نتایج سیاهه انتشارآلایندگی شهر تهران که در سال ۱۴۰۰ منتشر شده است. ۲۱ درصد از سهم انتشار ذرات معلق آلاینده هوا متعلق به موتورسیکلت‌ها و۱۰ درصد از آلودگی هوای ناشی از آلاینده‌های اکسیدهای نیتروژن مربوط به تردد تاکسی‌ها است. همچنین  در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور درحال تردد است که سهم قابل توجهی در انتشار آلاینده‌های هوا دارند. اما باید دید در کنار اعلام ممنوعیت تردد یا هرگونه اعمال جریمه که فشار مضاعفی بر مردم خواهد بود، دولت چه برنامه و تسهیلاتی برای نوسازی این وسایل نقلیه در نظر گرفته است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما